3 maanden Zuidoost-Azië

• 9,1kkilomètres
  • Jour 32

De hoofdstad Vientiane

1 décembre 2017, Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Nadat we de sleepingbus van Pakse naar Vientiane hadden zijn we goed aangekomen en hebben we ons hostel gevonden. Met de sleepingbus hadden we geluk dat we helemaal achterin lagen, want daar was net iets meer beenruimte en kon je een beetje goed liggen om te slapen.

Het hostel was een prima hostel, met een zwembad iets verderop.
    We zijn meteen bij het zwembad gaan zitten en kwamen er ook gelijk achter waarom dit zwembad niet zo druk bezocht is: Na 12 uur ligt het zwembad de rest van de dag in de schaduw van een gigantisch hotel.

In Vientiane zelf was niet zoveel te doen. We hebben de lokale bus naar het boeddha park gepakt en hebben daar nog even met 2 boeddhistische monniken gepraat die graag hun engels wilden verbeteren. We gingen met ze op de foto alleen mogen zij niet lachen.

We zijn ook nog naar een gigantisch winkelcentrum geweest en naar de nightmarket die hier in de hoofdstad natuurlijk het grootste is.

• Jour 35

Tuben in Vang Vieng

4 décembre 2017, Laos ⋅ ☀️ 27 °C

Vang Vieng vond ik een van de leukste plaatsen.
    Dit was dan ook echt een backpackers plaats. Gezellige barretjes, feestjes, lekker eten, veel te doen. En het belangrijkste en bekendste hier is natuurlijk tuben op de rivier (in een grote binnenband de rivier afdrijven).

We zaten hier in een hostel met prima bedden, een pooltafel en een tafelvoetbal tafel.
    Elke avond maakten ze er een feestje van tot een uurtje of 11.
    Het leuke in vang vieng is dat er 2 kroegen zijn die op een bepaalde tijd gratis bier of whiskey aanboden.

Het begon bij ons eigen hostel die van 8 tot 9 gratis whiskey aanbood. Daarna konden we met zijn allen naar de overkant waar bij een bar van 9 tot 10 gratis bier werd aangeboden en daarna zag je de hele mensen massa weer verhuizen naar de laatste bar om de hoek waar er van 10 tot 11 weer gratis shotjes whiskey werden uitgedeeld.

Uitgeput van onze reis ernaar toe hebben we de eerste nacht nog niet meegedaan met het party gedruis.

De volgende dag hadden we gepland om te gaan rond rijden met iets van een quadbike.
    We liepen een rondje en zagen dat je op veel plekken een dunebuggy kon huren (een dunebuggy is iets steviger en meer geschikt om over rotsen en door water te rijden dan een quadbike). Bij navraag bleek dat om te huren je wel een paspoort moest inleveren als garantiebewijs, maar daar voelden we weinig voor. Ook bij andere verhuurders was dit het geval, en zelfs om een brommer te huren moest je je paspoort al als onderpand geven.
    Uiteindelijk kwamen we langs een verhuurder die de beste dunebuggy aanbood die we tot nu toe hadden gezien. Eentje met een 600cc motor (de rest was allemaal 200 a 300cc) dus die was wel krachtig genoeg! Toen besloten om het toch maar te doen en even een paspoort gehaald.
    Voor 6 uurtjes gehuurd en vol gas reden we richting de route die op de gratis kaart stond die we mee kregen.

Er waren 4 of 5 blue lagunes om te bekijken (mooie plassen water om in te zwemmen) en een aantal grotten en uitzicht punten.

Het meest spectaculaire was toch wel het rijden in de dunebuggy zelf. Het ding ging zo hard dat nadat we van asfalt wegen over gingen op de zand wegen er hele stofwolken achter ons opstegen. Dit was ook het grootste nadeel van de wegen, omdat als er iemand voor je rijd er ook zulke stofwolken ontstaan en je dan dus heerlijk aan het zandhappen bent. (Ja er reden meer dunebuggies). Gelukkig hadden wij er eentje van 600cc dus haalden we iedereen met gemak in en reden we op kop (en lieten we de rest zandhappen).

We reden naar een aantal blue lagunes, maar voor elke lagune moet je natuurlijk entree betalen.
    Sommige lagunes lagen in de schaduw van de berg en dus niet in de zon. Die slaan we toch maar even over. Daarnaast nog een 2 tal grotten bekeken, en zijn we op aanraden van 2 anderen die we tegen kwamen nog door een rivier gereden van de ene rivier oever naar de andere.
    Nou dit leek erg ondiep, maar dat was het niet. We zaten tot onze middel in het water, en ondanks dat de dunebuggy er snel weer uitkwam. Dus nadat we in de zon weer stil stonden hebben we alles maar even een half uurtje laten drogen.

Als laatste zijn we nog wezen chillen bij een blue lagune die wel in de zon lag en daarna zijn we de dunebuggy weer gaan inleveren en kreeg ik mijn paspoort netjes terug.

De volgende dag gingen we een tour doen.
    We begonnen met tuben door een grot, gevolgd door een lekkere lunch, en daarna kanoën over de rivier terug naar het stadje vang vieng.

De dag erna gingen we gewoon los tuben zonder tour. Je kon dan een band huren en werd met een groepje mensen naar een begin punt gebracht om lekker te gaan tuben. Onderweg kom je een paar barretjes tegen waar je even kunt stoppen en relaxen en bij de "Last Bar" moest je er uit om de tube weer in te leveren en werd je weer terug gebracht naar het stadje vang vieng.
    Het mooie was dat bij de Last Bar op een gegeven moment 24 mensen waren inclusief ons zelf die de gratis tuktuk naar huis wilden hebben. Het duurde best lang voordat die er was, en men hoorde dat er een uur later pas weer eentje zou gaan, dus ja daar wilden we niet op wachten.
    Dus toen het vervoer er eindelijk was werd het een stormloop om zo snel mogelijk in de tuktuk te komen. Gelukkig waren wij prima op tijd, en hebben we ons uiteindelijk met 24 mensen in de tuktuk weten te proppen.

De volgende dag een beetje gerelaxt en daarna gingen we opweg naar Luang Prabang!

• Jour 40

Film festival in Luang Prabang

9 décembre 2017, Laos ⋅ ☁️ 20 °C

Met een bijna lege, grote bus, zijn we naar een van de meest bekende steden van Laos gereden, Luang Prabang.

We hadden van te voren nog geen hostel geboekt, (dit doen we meestal wel), dus gingen we opzoek naar een hostel dat was aangeraden. Uiteindelijke vonden we een hostel en gelukkig hadden ze nog plek, alleen moesten we wel de volgende dag even van bed wisselen.
    De volgende dag bleek dat ze verder geen plek meer hadden dus moesten we alweer uitchecken. Afijn 1 nacht prima geslapen en gratis ontbijtje, door naar het volgende hostel dat we hadden gezien, lekker in het centrum en op loop afstand van het filmfestival.

Je het filmfestival! Dit begon precies toen wij er waren, wat een toeval toch weer.
    De mooie openluchtbioscoop waar 's avonds 2 films werden vertoont, werd de eerste avond spectaculair geopend met een optreden en vuurwerk. Daarna begonnen de films.

We hebben hier elke avond gezetten, steeds eerst ons avond eten halen bij straatkraampjes (rijst met kip meestal) om dit daarna op te eten onder de film.

Vanuit ons hostel zijn we met een groep zweedse mensen in een tuctuc naar het hoogte punt van Luang Prabang vertrokken, namelijk de Kuang Si Waterval.
    Dit was een spectaculaire waterval bestaande uit veel verschillende lagen en poelen. Je kon er helemaal naar de top lopen en daarna lekker zwemmen in een van de poelen.
    Voor dat je bij de waterval kwam liepen we ook nog door soort berenbos waar beren werden opgevangen. Deze werden net gevoerd op het moment dat we langskwamen dus dat was mooi om te zien.

Op de terug weg gingen we met de hele groep nog even langs een vlindertuin, die zo blijkt een nederlandse eigenaar heeft die deze tuin 5 jaar geleden heeft opgezet. Daarna reden we weer terug naar het centrum.

Na 2 nachten te zijn gebleven bij ons nieuwe hostel zijn we weer vertrokken want de bedden vond ik toch veel te hard (alsof je op een houten plank slaapt). Het volgende hostel was er eentje met een zwembad en daar zouden we de rest van de tijd blijven. Dit was een prima hostel alleen werden we allebei ziek voor een paar dagen dus dat werd vooral relaxen bij het zwembad.

We hebben op de dagen die we niet ziek waren nog wel 2 leuke cursussen gedaan.
    De eerste dag gingen we een cursus blacksmith doen en gingen we zelf ons eigen mes maken bij een lokale smid. Het vuur werd aangemaakt met een paar houten kolen een een bladblazer om er extra zuurstof aan toe te voegen zodat het heet genoeg werd om het metaal te verhitten.
    Het verhitte metaal gingen we met hamers platmeppen en daarna in vorm meppen.
    Nadat het mes in vorm was werd het afgekoeld en gingen we het slijpen op zandsteen. Nog even een bamboe handvat er aan en het mes was klaar.

De 2e dag gingen we 's avonds een kookcursus doen.
    Dit was echt een hele professionele kookcursus. De man die het deed was een echte chef en wist precies waar die het over had. We waren met een groep van 15 en iedereen ging 5 gerechten maken en die hebben we later op de avond opgegeten.
    Daarna kregen we nog een receptenboek mee waar die recepten ook in stonden.

Terug thuis gingen we later op de avond nog met een groepje van ons hostel de stad in om eerst naar een karaoke bar te gaan en daarna te gaan bowlen (het bowlen is het enige in de hele stad dat tot 2 uur 's nachts open is en daarna sluit alles).
    De karaoke was geweldig. Ze hadden er blijkbaar geluidsdichte privé kamers waar je als groep karaoke kon doen. We hebben de longen uit ons lijf geschreeuwd en er kwamen zelfs een paar kerst nummers voorbij. Daarna zijn we wezen bowlen en daarna gingen we weer naar huis.

De laatste dag zijn we uitgecheckt en zijn we opweg gegaan naar Luang Namtha in het verre en koude noorden.

• Jour 48

Luang Namtha in het hoge noorden

17 décembre 2017, Laos ⋅ ☁️ 18 °C

Na Luang Prabang zijn we doorgereisd naar het hoge Noorden, naar Luang Namtha.

Hier wilden we heen omdat we hadden gezien dat er een dorpje dichtbij zat waar het volk nog zelf hun eigen papier maakte van bamboo en ze ook nog vele andere producten zelf maken.

Na een lange busrit kwamen we aan en nadat we ons hostel hadden gevonden zijn we gelijk gaan rondkijken naar de tours die ons mee zouden nemen naar zulke dorpjes.

We vonden een mountainbike tour die de hele dag zou duren.
    De volgende dag vertrokken we 's ochtends vroeg op goede fietsen. Het is er wel koud (8 graden 's nachts).
    We fietsten langs verschillende dorpjes om te kijken wat ze er allemaal deden. Ze waren aan het weven, rieten stoelen aan het maken, whiskey aan het brouwen, papier aan het maken.
    We mochten zelfs nog even met het stamhoofd een glaasje zelf gestookte whiskey meedrinken.
    Ook hebben we geluncht met de familie van onze gids.

Daarna gingen we kijken hoe een bepaald volk nieuwjaar ging vieren. Voor hun is het namelijk nieuwjaar als alle oogst is binnengehaald.

Aan het einde van de tour waren we weer terug in de stad, hebben we de fiets ingeleverd.
    Na nog even over de night market te hebben gelopen hebben we de bus terug geboekt richting de hoofdstad Vientiane om vanaf hier een bus de pakken naar Hanoi in Vietnam!

• Jour 53

Kerst in Hanoi, Vietnam!

22 décembre 2017, Vietnam ⋅ ☀️ 18 °C

Na een lange busreis vanaf Vientiane, waarbij we om 4 uur 's nachts voor de grens stonden om te wachten tot die open ging, zijn we eindelijk aangekomen in Hanoi!

We hebben een gezellig party hostel met elke dag een uurtje gratis bier en elke avond weer wat anders leuks om te doen.

De eerste dag hebben we een gratis walkingtour gedaan en de beste zaakjes om broodjes en drinken te halen ontdekt.

Ook hebben we in de avonden over de nightmarket gelopen en was het Hoan Kiem meer dichtbij. Dit meer, ook wel "Lake of the Returned Sword" genoemd staat in oude legenden bekend als het meer waarbij een gouden schildpad god aan de keizer het hemelse zwaard terugvroeg dat de keizer eerder had gekregen om China te verslaan.

Later hebben we nog een Waterpuppetshow gegekeken waarbij ook bovenstaande legende werd nagespeeld.

Met de kerst zijn we hier gebleven en hebben we hier kerst gevierd.
    We waren eigenlijk opzoek naar een plek waar we lekker een kerstdiner konden eten maar konden dit niet vinden. Wel bood ons hostel een uitgebreide kerstlunch aan. Nadat we deze kerstlunch hadden geboekt hoorden we van andere Nederlanders dat er ook een gratis kerstdiner was voor Nederlanders, georganiseerd door een Nederlandse reisorganisatie in Vietnam. Dus hebben we zowel de kerstlunch als het kerstdiner gedaan en het was heerlijk! (en gratis drank)

Verder hebben we hier heerlijk gerelaxed en klaar gemaakt voor onze trekking in Sapa

• Jour 57

Bergen beklimmen in het mooie Sapa

26 décembre 2017, Vietnam ⋅ ☀️ 18 °C

Na eerste kerstdag zijn we vertrokken op tour naar Sapa.
    Dit is een heel mooi en bekend plaatsje in het noorden van Vietnam waar je veel natuur en rijstvelden kunt zien en bergen kunt beklimmen.

We deden een 3 daagse tour waarbij we de 1e nacht in een hotel bleven en de 2e nacht in een homestay.

We waren met zijn vijven, allen van het zelfde hostel en een gezellige groep.
    De eerste dag gingen we zelf het stadje verkennen en hebben we een scooter gehuurd om naar beroemde watervallen te gaan. De 2e dag werden we opgehaald voor de trekking door een lokale vrouw die onze gids bleek te zijn.

Ze nam ons mee op paden richting de bergen. Toen we net waren begonnen kwamen er al een paar andere lokale vrouwen met ons meelopen om spullen te verkopen die ze bij zich hadden. Toen we niks wilden kopen bleven ze gewoon 2 uur lang met ons meelopen en probeerde ze samen met ons de engelse taal te oefenen door wat vragen te stellen.
    Na de 2 uur gingen we lunchen en toen kwam de aap uit de mouw dat ze toch wat wilden verkopen. Toen we ze weer hadden gezegd dat we niks wilden dropen ze af en na de lunch hebben we ze niet meer gezien.

Het enige nadeel was dat het de hele dag bleef regenen en dat het daarom steeds lastiger werd om de bergen te beklimmen. De asfalt wegen gingen namelijk over in stenen wegen en daarna in zand (modder) wegen. Je zakte hier flink tot over je enkels in weg en moest erg veel moeite doen om niet uit te glijden. Het nare weer zorgde ook voor veel mist en wolken waardoor en niet zoveel uitzicht was.

Maar toen we uiteindelijk op de top van de berg waren bij de homestay waar we verbleven was de klim het zeker wel waard geweest. Er stond een heerlijk warm kampvuur voor ons klaar en we konden onze natte kleren ophangen bij het vuur om te drogen. We hadden heerlijke bedden en ze hadden ook lekker avond eten gemaakt voor ons.

Na nog een potje kaarten met zijn allen en een paar glaasjes "happy water" (rijstewijn want daar wordt je happy van) zijn we naar bed gegaan.

De volgende dag werden we op onze homestay verrast met een aangenaam ontbijt. Stapels en stapels pannenkoeken werden er voor ons klaar gemaakt. Nadat we dit allemaal hadden opgegeten gingen we weer verder met onze trekking, terug naar de bewoonde wereld.
    Toen we weer terug waren bij het hotel konden we even douchen en de schoenen schoon schobben en daarna ging de bus weer terug naar Hanoi, waar we na een nacht verblijven door zijn gegaan naar de Halong Bay om een boot cruise te doen met oud en nieuw!

• Jour 61

Cruise in de Halong bay met Prive eiland

30 décembre 2017, Vietnam ⋅ 🌬 21 °C

Met oud en nieuw hebben we een 3 daagse partycruise geboekt door de Halong Bay.
    Een groot cruiseschip met 3 jacuzzi's aan boord, een dansvloer, mooie kamers, een zonnedek, 3 masten met zeilen.

De eerste dag zijn we wezen rondvaren door de Halong Bay, gingen we kanoën door een grot en daarna zwemmen bij de boot met watertrampoline.

Het was niet echt warm en zonnig dus al gauw verplaatste we ons met z'n alle naar binnen om lekker te bubbelen in de jacuzzi's. Daarna hebben we nog bier yoga gedaan en na het diner gingen de voetjes van de vloer op de dansvloer.

De volgende dag, oudjaarsdag, zijn we met het cruiseschip naar een privé eiland gegaan genaamd "Freedom Island". Een eiland met standen aan beide kanten. Hier konden we relaxen, beachvolleyballen, nog wat meer kanoën, en het eiland verkennen.
    Die avond was het oudejaarsavond en hadden we een enorm bonfire en een countdown.
    Na iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst te hebben werden er een paar nieuwjaarsduiken gedaan werd er nog wat gefeest.

De volgende dag gingen we met de boot weer terug naar het vasteland en met de bus terug naar Hanoi. Die avond hadden we de nachttrein naar Hue!

• Jour 64

Hue en de verboden purperen stad

2 janvier 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

Vanuit Hanoi zijn we met de nachtelijke slaaptrein naar de plaats Hue gegaan. Dit was 16 uur rijden.

In vergelijking met slaapbussen is de slaaptrein een verademing.
    Ruime coupe's met 2 stapelbedden waarbij wij de 2 bovenste bedden hadden. We hadden zelfs ruimte om een laptopje neer te zetten om nog even een film te kijken voordat we gingen slapen.
    's ochtends werden we netjes gewekt door een conductrice die ons vertelde dat ze over 10 minuutjes op onze halte stopten. We hoorden later van andere reizigers trouwens nog dat we de goede keuze hadden gemaakt om een 4 persoons coupe te kiezen en niet een 6 persoons coupe. Want dan had je namelijk 2 stapelbedden van 3 hoog gehad (in een net zo'n grote coupe als de 4 persoons stapelbedden) wat betekende dat je met je neus bijna in het plafond lag en je niet kon omdraaien omdat je een grote westerling bent.

Nadat we ingecheckt waren in ons hotel zijn we gelijk de stad gaan verkennen en zijn we de keizerlijke citadel gaan bezoeken waar ook de verboden purperen stad in ligt.
    Dit is een enorme stad gebouwd door een keizer die elk familielid een eigen stuk gaf en zelf in de verboden purperen stad woonde. Een ieder die zonder toestemming die verboden purperen stad betrad werd geëxecuteerd.
    Hier hebben we bijna de hele dag rondgelopen.

De tweede dag hebben we een tour gedaan naar de Vinh Moc tunnels en de DMZ waar we tanks en helicopters konden bekijken die gebruikt werden in de oorlog.

De volgende dag hebben we een motorbike tour geboekt bij ons hostel om de beroemde Hai Van pass te rijden naar de plaats Hoi An.
    Onze backpacks werden voor ons naar het hostel in Hoi An vervoerd zodat we zelf op de scooter met een klein rugzakje op de omgeving konden verkennen en de Hai Van Pass konden rijden. Dit is een beroemde (van topgear) bergweg met spectaculair uitzicht. Ook is deze weg extra rustig omdat het meeste verkeer de tunnel pakt van Hue naar Hoi An.

Het enige nadeel was dat het de hele dag regende. Het uitzicht op de berg was dan ook minder spectaculair omdat er veel wolken hingen, naast dat we zelf helemaal doorweekt waren van de regen.

Maar uiteindelijk zijn we wel goed aangekomen in Hoi An!

• Jour 66

Hoi An met lampionnen en de vele tailors

4 janvier 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Na een uitputtende motorbike tour kwamen we aan in het hostel in Hoi An waar onze backpacks al op ons stonden te wachten. Nadat we ingecheckt waren en even opgefrist met een goede douche gingen we de stad verkennen.

Hoi An is 's nachts erg mooi versierd met lampionnen en je hebt veel winkeltjes waar je lekker kunt struinen tussen de snuisterijtjes.

Ook heb je in Hoi An vele verschillende Tailors. Niels heeft bij een van deze tailors 2 overhemden op maat laten maken. De volgende dag mochten we dan terugkomen voor een fitting om te passen en eventueel nog aan te passen. Uiteindelijk waren de overhemden prima.

Wat we ook nog hebben gedaan is een kappertje gepakt. We gingen naar een barber om ons te laten knippen, maar die kende maar 1 stand en dat was extreem kort. Maar opzich is het toch best mooi geworden.

Na een paar dagen hebben we vanuit Hoi An de slaapbus naar Mui Ne geboekt.
    Dit ging langer duren dan we hadden gedacht. We hadden namelijk een open bus ticket gekregen omdat we moesten overstappen in de plaats Nah Trang, waarmee we zelf konden kiezen hoe laat we de bus van Nah Trang naar Mui ne wilden hebben.

Nadat we in Nah Trang om 5 uur 's ochtends aankwamen liepen we naar het strand om de zonsopgang te bekijken met een paar anderen die ook naar Mui Ne moesten.
    Na een ontbijtje gingen we opzoek naar het kantoortje van het busbedrijf waar we ons ticket konden omwisselen. Na lang ontcijferen en zoeken hebben we het kantoortje gevonden, waar ze ons vertelden dat de eerst volgende bus naar Mui Ne om 8 uur 's avonds zou vertrekken.

Nou mooi we hadden dus de hele dag in Nah Trang en hebben dit prima besteed door te relaxen op het strand.

Daarna hadden we eindelijk de bus naar Mui Ne

• Jour 69

De stranden van Mui Né

7 janvier 2018, Vietnam ⋅ ☀️ 22 °C

Midden in de nacht kwamen we met de nachtbus aan in Mui Ne, waar we gelukkig nog konden inchecken in ons hostel. Na gelijk in slaap te zijn gevallen hebben de de volgende dag lekker gerelaxt bij het zwembad en even het strand met alle kitesurfers verkend.

Na nog 2 dagen relaxen zijn we naar een ander resort in Mui Ne gegaan waarbij we in éénpersoons tentjes op het strand konden slapen. Het resort was erg gezellig en na een pubquiz en relaxen op het strand ging de tijd hier erg snel voorbij.

Vanaf dit resort hebben we een bus gepakt naar Ho Chi Minh City en hier hebben we onze laatste week besteed voordat we naar huis gingen.