Hello. I'm a Dutch traveller so my blog will probably be written in Dutch and it is mostly aimed at informing my friends and family where I am right now. As blogs usually do. Read more
  • Day 278

Back in Melbourne

November 7, 2015 in Australia ⋅ ☁️ 15 °C

Back in Melbourne! Mijn terugreis begint nu wel heel dichtbij te komen. Mijn laatste paar weken zullen vooral bestaan uit werken (promotiebaan in supermarkten), uit eten gaan, 1 week in Canberra, en heel veel afscheid nemen van mensen.

Wish me luck and see you soon. :-)

(p.s. wellicht komt er nog een emotionele afscheidspost waarin ik filosofeer over het leven en mijn plaats daarin, you have been warned)

• Day 257

Monkey Mia

October 17, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Samen met t Duitse meisje verder gereisd. Eerste stop was de Pinnacles woestijn; een woestijn in the middle of nowhere waar random stenen stonden. Daar probeerden we een mooie zonsondergang te zien maar er kwam een hele irritante wolk tevoorschijn vlak voor zonsondergang.

Daarna gingen we naar een bekend national park, iets wat ik heel graag wilde zien want daar hadden ze een gesteente genaamd 'Nature's window'. De steen lijkt op een raam en daarachter is er een heel mooi uitzicht.

Hierna zijn we op ons gemak verder gereden naar andere steden. Het rijden zelf was best leuk, we hebben wilde kangaroos, lizards en emu's gezien. Gelukkig hebben we niks aangereden (behalve een paar vogels). We sliepen 's nachts in een tent op het dak wat altijd best een avontuur was. Het was ook telkens heel warm en het zand was overal rood, dit samen met een gebrek aan een goede douche was uiteindelijk best vermoeiend (en vies). De keren dat we een douche hadden (we probeerden zoveel mogelijk gratis te overnachten) zaten er allemaal insecten overal dus het was niet bepaald luxe kamperen (1 dag was het bijvoorbeeld de hele dag aan het regenen en we zaten maar in onze tent zodat we niet nat werden en we wilden niet te ver lopen om naar de wc te gaan dus deden we het maar vlak naast de auto haha!).

Monkey Mia staat bekend om de dolfijnen, we hebben ze zien zwemmen en zelfs eten gegeven! Vlakbij was ook Shell Beach; schijnbaar 1 van de 2 stranden ter wereld waar het hele strand bestaat uit schelpen.

Ik ging speciaal rond deze tijd rijden vanwege de wildflowers, wilde bloemen die heel fel zijn en overal te vinden zijn. Heb hiervan ook een foto toegevoegd!

• Day 247

Esperance, Australia

October 7, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Via Facebook had ik een (alweer) Duits meisje leren kennen die met mij wilde reizen en in mijn hostelkamer in Perth zat een aardige Duitse jongen die ik ook uitgenodigd had. De eerste week gingen we via Wave Rock naar Esperance. Ik heb zelf nu eindelijk eens gereden aan de andere kant van de weg. In het begin is het een beetje eng en was ik erg geneigd om naar de linkerkant van de weg te gaan, maar het went best snel. Zodra je ook eenmaal op de weg zit is er weinig te doen, maar is het een kwestie van lang op 1 hele, hele lange weg rijden.

Wave Rock is, zoals de naam zegt, een steen die op een golf lijkt. Leuk om te zien, verder is er helemaal niets anders in de omgeving. Esperance zelf is wel heel prachtig, hele mooie stranden en leuke plekjes. Ze hebben daar ook een Great Ocean Drive (ipv Great Ocean Road) waar je langs prachtige plekken rijdt. Vanuit daar zijn we via kleine dorpjes naar Margaret River gegaan, bekend om de lekkere wijn. Daar hebben we onszelf getrakteerd op spareribs met goede wijn. Ook hebben we daar een grot bezocht, beetje claustrofobisch maar wel mooi om te zien. Tussendoor hebben we ook een stop gemaakt op een plek waar ze een 'top tree walk' hebben waar ze een brug hebben gebouwd die zo hoog gaat dat je op een gegeven moment tussen de top van de bomen loopt. Hierna weer terug naar Perth om de Duitse jongen af te zetten en daarna nog een week met de andere Duitser reizen. :)

• Day 240

Perth

September 30, 2015 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Perth vond ik een hele leuke stad. Het was best klein, ik denk ongeveer even groot als de binnenstad van Breda. Wat ik het leukste vond was dat er zoveel straatmuzikanten waren. In Perth heb ik vooral mijn eerste en laatste paar dagen doorgebracht. Vlak voordat ik terug naar Melbourne vloog ben ik ook nog uit eten gegaan bij het restaurant van Jamie Olliver.Read more

• Day 198

Sydney

August 19, 2015 in Australia ⋅ ⛅ 16 °C

De overnachtbus naar Sydney was redelijk te doen. Heb een aantal uur kunnen slapen dus dat is al een hele prestatie. :-)

In Sydney zelf heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan omdat ik gewoon helemaal op was; ik was ziek, had weinig energie, en ook geen zin om mn hostelkamer uit te gaan (hoewel die vol zat met hele vervelende mensen). Toch heb ik mezelf uit bed gesleurd om naar Bondi beach en Manly beach te gaan. Uiteindelijk blij dat ik het gezien heb. Bondi beach was kleiner dan verwacht, maar de golven waren zo groot! Manly beach was ook mooi, maar het weer op beide dagen was niet echt om over naar huis te schrijven dus heb niet gezwommen.

Laatste stop van mijn grote Oostkust trip! Raar idee, maar tegen die tijd had ik wel weer even behoefte aan rust en regelmaat :-). Je gaat van die kleine dingen missen he, zoals het feit dat je gewoon lekker je zeep en shampoo in de douche kunt laten staan zonder dat je alles mee moet nemen.

• Day 194

Byron bay

August 15, 2015 in Australia ⋅ ⛅ 18 °C

Een van de meest bekende plekken in Australie. Either you hate it or you love it. Raad eens welke ik had?

Ik zweer dat ik het echt een kans heb gegeven. Ik was er best lang, heb telkens rondgelopen met een open houding maar ik vond er echt niks aan. Het is een hippie-stad; overal mensen die zonder schoenen en deodorant rondlopen,mensen die (natuurlijk voor geld) je handpalm lezen en je toekomst voorspellen, winkels vol met regenboogspullen wat zelfs voor mij te veel was.

Wat wel heel leuk was, was de vuurtoren. M'n hostel had een aantal activiteiten gepland en op 1 ochtend ging ik heeel vroeg naar de vuurtoren om de zonsopgang te zien, waarna ik terugliep naar het hostel. De zonsopgang was heel mooi, en ik heb daar heel veel dolfijnen gezien.

Ik was blij toen ik eenmaal weg kon en heb vooral m'n dagen lezend doorgebracht, dit was ook omdat het weer heel slecht was. De volgende stop was... Sydney!

• Day 192

Surfer's paradise

August 13, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Na Brisbane ben ik door gegaan naar Surfer's paradise. De naam lijkt te zeggen dat het de beste plek ooit is om te surfen, maar het is eigenlijk vernoemd naar een hotel wat inmiddels is afgebroken. De burgemeester vond het wel een catchy naam en besloot hem die gebruiken voor de stad.

De stad zelf is wel oke. De enige reden waarom ik hier 2 nachten ben gebleven omdat ik een hartstikke goed hostel had. Het was een heel nieuw hostel dus ze wilden alles zo goed mogelijk maken om een goede naam te krijgen. Verreweg het beste hostel waar ik gebleven ben, super luxe kussens en ze hadden stapelbedden waarvan het onderste bed een 2-persoons bed was. Het was wel leuk om even rond te lopen, en er was een markt op het strand dus achhh ik had weer even wat energie daarna.Tegen deze tijd was ik namelijk behoorlijk moe aan het worden van al het gereis, en heb ik het lekker rustig aan gedaan. :)

• Day 187

Brisbane

August 8, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

De laatste paar dagen met Angie! We hebben vooral veel gewinkeld (eerste keer dat we in een redelijk grote stad waren sinds anderhalve maand) en rondgelopen in Brisbane. Een gedeelte hier heet South bank, daar is een lagoon, veel musea en kunstcentra. Ik vond Brisbane een beetje op Melbourne lijken, maar dan kleiner. Het is opzich wel een leuke stad, genoeg te doen voor een paar dagen maar het kan ook snel vervelen. Nadat Angie naar huis vertrok ben ik nog een aantal dagen gebleven, met een Amerikaan omgegaan die in Noosa altijd 's ochtends koffie bij me kwam halen. Met hem en een aantal roommates ook karaoke gedaan en sushi gegeten, gezellige dagen gehad. :)

Momenteel ben ik in Surfer's Paradise, en ga ik verder reizen tot Sydney. M'n geld begint behoorlijk op te raken dus ik hoop ergens in Sydney of Melbourne werk te vinden, daarna wil ik nog graag de Westkust doen en dan is het langzaam aan tijd om weer eens naar huis te komen. :) Vooral in Noosa had ik op een gegeven moment best veel heimwee, nu valt het gelukkig wel weer mee omdat ik continu bezig ben, maar ik weet niet meer zeker of ik wel tot December wil blijven. Maar, dat zien we wel weer! Als er 1 ding is wat ik geleerd heb dan is het wel dat je nooit kan plannen hoe dingen gaan. Ik ben gelukkig ook uit mijn negatieve mood over reizen, heb ondertussen al zoveel dingen gezien. Wel een aantal negatieve dingen meegemaakt, maar daar heb ik dan ook weer van geleerd. Ik heb zeker geen spijt gehad van mijn keus om hierheen te komen en heb zoveel over mezelf geleerd dat ik het voor geen moment had willen missen (ook al vind ik het nog steeds heel vervelend dat ik alle eerste dingen van Fay van veraf meemaak).

• Day 161

Noosa

July 13, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

In Noosa heb ik gewerkt voor accomodatie. In het begin was het heel erg wennen. Toen ik aankwam waren er heel veel vrijwilligers die bijna weggingen, dus ze deden niet veel moeite om mij te leren kennen. In totaal heb ik hier ongeveer 3 weken gewerkt. Aantal dingen die in de tussentijd zijn gebeurd:
    - Eerste surfles gehad. Het was heeeel leuk. Voor mijn doen was ik er zelfs best goed in. Tijdens het surfen is het best lastig om NIET op je voeten te letten, zodra je dat doet val je om. Op een gegeven moment zei de Franse surfinstructeur dat ik me moest voorstellen dat er een Fransman in de bomen op het strand croissantjes voor me aan het bakken was. Daarna lukte het me gelijk om op te staan. Tijdens het surfen heb ik een aantal keer goed erop gestaan en de hele golf afgesurfd tot ik bij het strand was. De golven waren best rustig, op een gegeven moment had ik een 'echte' surfgolf en die was supersnel, waardoor ik ook gelijk viel. Aan het einde van deze dag hebben we 's avonds in het hostel de finale van masterchef gekeken, op een gegeven moment zat het hele hostel mee te kijken en commentaar te geven, was grappig.
    - Angie (Duitse vriendin) is speciaal een week in het hostel komen werken zodat we samen mijn verjaardag konden vieren! Voor mijn verjaardag ging ik met Angie, Carina (Duits), Peter (Zweeds), en Jacob (Kenia) naar het strand. Eerst een slang gezien, geen idee of hij giftig was of niet maar iemand raakte hem aan en vroeg daarna pas of hij giftig was, heel slim! Daar aangekomen lekker muziek geluisterd en kampvuur gehad. Heel gezellig. Jacob had een zand verjaardagstaart voor me gemaakt met echte kaarsen erop (als in, takken die in brand stonden).
    - Ik heb koffietraining gedaan en kan nu cappucinno's etc. maken
    - De baas die best eng is noemde me telkens de coffee lady, op een gegeven moment floepte ik eruit 'I do have a name you know' en sindsdien wist hij mijn naam
    - In mijn laatste week samen met de anderen veel leuke dingen gedaan. Smiddags gevoetbald op het strand, barbecue gehad, savonds vaak samen film gekeken.
    Op m'n laatste dagen ook goed afscheid genomen van de rest van de mensen die daar werkten. De klusjesman en de schoonmaaksters (Pat, Estelle, Jane en Sam) zeiden allemaal dat ik een van de beste was en dat ik goed meehielp en aardig was. De Koreaanse meiden zeiden dat ik in het begin de enige was die tegen ze praatte, en dat ze dat heel fijn vonden en dat ik ze goed hielp met Engels praten. Ze noemden me vaak 'wiki-Sanne', van 1 heb ik ook nog een comfy broek gehad met een schattig post-it briefje. :)

• Day 158

Fraser Island

July 10, 2015 in Australia ⋅ ☁️ 16 °C

Fraser island, a.k.a. het grootste zandeiland ter wereld. Ik ben een beetje slecht geweest in het bijhouden van m'n reisdagboek. Het enige wat ik van Fraser weet is dat we op de eerste dag schelpen opraapten die nog levend waren, zodra je ze terug op het strand legde deden ze zichzelf in het zand teruggraven. Zag er heel leuk uit. Fraser was wel een oke trip. Er was een beetje gedoe met de hoeveelheid eten en ik heb heel veel huiduitslag gehad, op een gegeven moment was mijn hand zo dik dat je de knokkels niet kon zien. Misschien een andere spinnenbeet of gewoon een allergische reactie op een mug. Het weer was de eerste dag heel slecht, maar later werd het gelukkig stukken beter. Het was heel veel rijden op het strand en ik had hele leuke mensen in de auto - heel hard gezongen op bv Wannabe van the Spice Girls. Savonds kampvuur en mensen zongen liedjes en speelden gitaar. Lake Mackenzie (weet even niet hoe je het schrijft) was heel mooi, het was alleen te koud om er echt in te gaan. Had ook een aantal Nederlanders in de auto, voor het eerst in een hele lange tijd Nederlanders gezien, was wel heel leuk. Lekker lopen klagen over de organisatie e.d. Heb ook zelf gereden in een 4 wheel drive (ongeveer 10 minuten) was best lastig maar het ging goed! Was heel leuk om te doen maar we zaten met zn 8en in de auto dus ik wilde niet de verantwoordelijkheid over iedereen hebben.

Ik heb veel meer foto's maar dit is het beste wat ik momenteel kan doen :P.