Backpacking adventures

November 2016 - May 2017
A 168-day adventure by Andreas Read more

på flygplatsen... i Helsingfors???

November 29, 2016 in Finland ⋅ ☁️ 1 °C

Hallå! Jag ska alltså till Jamaica för att påbörja min backpackingresa där! Vart det bär av efter det vet man inte än men det är mer oviktigt nu enligt mig iaf. I vilket fall som så har jag också oplanerat hamnat i Finland.. Lite bakgrund krävs också här för att förstå varför. (Annars åker man inte till Finland frivilligt).
    Jag bokade en biljett till Jamaica med condor för ganska länge sen. Condor är ett dotterbolag till lufthansa som bekant gått ut i strejk. Detta visste jag men utan att få reda på nån mer info eller kunna hitta nått om mitt flyg från condor så gick jag ovetande om att mitt flyg mellan Stockholm och Frankfurt flygs med lufthansa. Fick då inte heller reda på att detta flyg var inställt förens Google (alltså inte lufthansa) påpekade för mig att mitt flyg var inställt vid klockan kvart i 5 ikväll... PANIK!! Plus att jag skulle åka mot Visby och flyget till Arlanda vid halv 6.. DUBBEL PANIK!!! Snabbt ringa till condor som mycket väl kunde bekräfta att ja mitt flyg är inställt men också glatt bekräfta att mitt flyg från Frankfurt till Jamaica fortfarande går! Meeeeeeeen de kunde ju förstås inte hjälpa mig att komma till Frankfurt utan de får man lösa själv.. Jippie. Jag lyckas iaf snabbt som fasen hitta ett flyg som faktiskt kommer i tid till Frankfurt tills mitt flyg går därifrån imorgon 11:20. Problemet är att det tar ett tag att överlägga bokningen och få den bekräftad att jag ens kommer med. Så inte förens efter planet har lyft (ja jag fuskade lite med internetuppkopplingen) så får jag bekräftelsen. Så här börjar man ändå hoppas igen! Kan det kanske lösa sig ändå?? (har slitits ett antal gånger där emellan redan). Nästa problem: jag går av planet från Visby 19:55, planet till Helsiniki går 20:45. Springa av planet, vänta bajsnödigt vankandes på bagaget, springa till terminal 2, inte hitta incheckningen, springa ifatt 2 personal som turligt nog nyss stängt incheckningen och går med mig tillbaka och checkar in mig. Och oj vad långt inlägget blev och jag har bara åkt längre ifrån min slutdestination än så länge! Därefter så gick resten faktiskt bra iaf och sitter nu på flygplatsen i Helsinki och väntar på flyget klockan 7 som förhoppningsvis problemlöst ska ta mig till Frankfurt och sedan vidare till Jamaica imorgon! Nu ska jag hitta mig nån bekväm bänk att sova på.
    Over and out från ett snöigt Finland!

Framme i Montego Bay!

November 30, 2016 in Jamaica ⋅ 🌙 25 °C

Efter gårdagens prövningar så flöt dagens resor på mycket mer smidigt. Natten som spenderades på flygplatsen i Helsinki tenderade i inte allt för många timmars sömn men med tanke på flygningen på 11 timmar som väntade (Frankfurt-montego bay) så kändes det inte så farligt. Dagens flygningar gick alltså fint förutom att vara måttligt tråkiga.. Dock så uppstod ett litet problem i passkontrollen när jag skulle uppge vad jag skulle göra och vart jag skulle bo på Jamaica. Det var inte så populärt att jag visste så lite om allt och hans ord: "this does not make any sense to me." gjorde ju en lite nervös.. Men men, in kom jag!
    På flygplatsen så hämtade sen Jesse min värd upp mig och körde mig till hans guesthous där jag kommer bo de närmaste 2 nätterna. Huset är fint och relativt fräscht och ligger på en sluttning med stor balkong som man ser i en princip hela montego bay ifrån! Tidsskillnaden mot Sverige här är 6 timmar så i skrivande stund är klockan halv 3 i Sverige och bara halv 9 här men är alltså måttligt trött.. Lite oklart vad jag ska hitta på imorgon men det löser sig senare!
    Over and out från ett varmt Montego Bay!

Update!

December 4, 2016 in Jamaica ⋅ 🌙 26 °C

Efter jag spenderat endast 1 dag i Mobay så åkte jag vidare för att möta upp ett gäng andra backpackers som för tillfället befann sig i Port Antonio. Inte mindre än 5 tyskar befann sig där och de lät vänligt nog mig få bo med dem i deras lägenhet som de hyrde i Boston Bay.
    Så in med väskan i deras lägenhet och sedan drogs det direkt iväg till Reach Falls som var en fantastiskt skön plats med vattenfall, svalkande vatten och tropisk natur, alltså en given 5/5 toasters! Lägenheten som vi sov i sedan var dock gjord för 4 personer så golvet blev en bra plats att sova på!

Dagen därpå, lördag så åkte vi iväg mot Kingston och bestämde oss sedan där för att åka till blue Mountains. Sagt och gjort. In med 6 Pers i en liten taxi, hitta bussen mot blue Mountains, pressa in så mycket folk i den så ett rakblad till inte hade fått plats, sen upp i bergen. Taxi och busschaufförerna här drar alltid på max gas oavsett om vägen är usel och bussen fullpackad eller inte (bussen är dock alltid full eftersom den inte har någon tidtabell utan går när bussen helt enkelt är full). Så väl uppe vid "busshållplatsen" i bergen så hoppar vi av och kommer fram till att vi inte har nån aning om vart vi ska eller kan bo.. Men turligt nog så är en annan backpacker från Danmark också med på bussen och hon har fixat skjuts till ett guesthous som har plats för oss med! Så vi åker helt enkelt med till det här guesthouset där vi väljer att bo några timmar innan vi ska bestiga Blue Mountain peak som är Jamaicas högsta topp på 2256 meter. Man går även helst upp på natten för att få se solen gå upp vilket vi såklart ville. Så efter cirka 2 timmars sömn klockan halv 1 på natten går vi mot toppen. Detta valde vi också att göra utan guide där ingen av oss innan har varit i beckmörker och med en karta vi hoppas fungerar! Resan upp tog lite drygt 3 timmar och vi gick bara fel lite en gång! Antiklimaxet blev dock att det var en extremt molnig dag så någon soluppgång sågs inget av.. Som plåster på såren så lyckades vi smita undan att betala den hutlösa summan av 20 USdollar (!!) för att få gå upp på berget och det klarnade på vägen ner så där fick vi ändå se de vackra vyerna! Fötterna mår som de mår efter den långa vandringen och jag var definitivt inte klädd för det kalla klimatet uppe på berget men i slutändan var det ändå otroligt värt det! Vi fick frukost på boendet innan vi åkte tillbaka ner till Kingston där vi delade på oss. 3 av tyskarna åker till Kuba och jag tillsammans med Nina och Carolina (bägge tyskar det med) blir kvar här i Kingston åtminstone tills imorgon! Sen får vi se vart det bär av vidare!
    Over and out från ett livligt Kingston!

Från öst till väst och halvvägs tillbaka

December 13, 2016 in Jamaica ⋅ ⛅ 21 °C

Oj vad kass jag varit på att uppdatera.. Bättring Andreas!! Men men ska försöka dra ut guldkornen från den gångna veckan!

Sååå senast jag skrev hade jag precis kommit ner från blue Mountains till Kingston. Känns som en evighet sen! Iaf så så blev det inte mycket vila den dagen trots den långa vandringen och sporadiska sömnen. Vi gick till Art festival med bland annat en fantastisk reggaesjungande 11-åring uppträdde! (frågorna ni mig hemma sen så har jag film😉). Sen så fick jag faktiskt sova lite, men inte för länge utan en local vänn till Nina och Carolina som skulle ta med oss till Dub club i Kingston hämtade upp oss. Men först förbi en födelsedagsfest för en av hans kompisar där vi alltså råkar snubbla in på fest med Jamaicas överklass. Minst sagt oväntat! Gratis mat, dricka, tårta och nostalgisk 90-talsmusik blev det innan vi åkte vidare till Dub club! Där fanns en skön blandning av locals och turister med utsikt över hela Kingston från terrassen på stället. Reggaemusiken dunkande högt ur högtalarna och vi dansade runt där ganska länge innan vi åkte tillbaka till vårt hostel och jag "äntligen" fick sova!

Efter Kingston bar det mot Ocho Rios och Reggae Hostel. Reggae hostel var en pärla i en annars allt för turistig stad.. Lyxkryssarna som kommer in till Ocho Rios gör verkligen staden till en riktig turistfälla och Känslan av det "riktiga" Jamaica är svår att hitta här. Men som sagt Reggae Hostel gillade jag! Här hittade man många backpackers som gärna satt och samtalade om erfarenheter och upplevelser över en öl på takterrassen. Bland annat britten Sebastian som hängde med oss de 2 dagar vi spenderade i Ocho Rios. Det mest intressanta vi gjorde där var antagligen besöka blue hole som vi hade hittat en sida som beskrev den som en lugn oas med vattenfall och poler som inte många turister hittade. Sidan måste dock varit extremt utdaterad eftersom när vi kom dit kändes det som Visby en varm sommardag.. Besvikelsen total och vi kom fram till att vi inte betalar 10 US dollar för att komma in här. (egentligen inte jättemycket men det kändes lite som en principsak!) Jag menar de kunde knappast behöva pengarna eftersom det var fullt med betalande lyxturister som säkert gav mycket dricks och de städade inte ens stället utan det låg sopor här och där! Men vi hade ju ändå tagit en taxi hit så vi lyckades slingra oss till att vi skulle bara gå en "promenad" upp längs en annan väg. En bit upp hittade vi en brant nedgång genom skogen och gick ner till stigen längs vattendraget där. Det gick fint förutom att en guide råkade upptäcka vår lilla promenad. Ops! Han var inte jättenöjd men sa tillslut att vi fick betala han lite så skulle han inte säga nått. (pengar är då allt här...) Dock så var han tvungen att springa ifatt sin grupp igen så vi skulle hitta och betala han sen tyckte han. Vi tyckte annorlunda och traskade runt fallet lite, badade och hittade sen en annan väg ut och fick traska ganska långt på en typ otrafikerad väg i djungeln innan vi hitta en taxi men slapp betala gjorde vi iaf..VIKTIGT!!

Efter Ocho Rios åkte vi till Mobay (Montego bay). Där hade vi bestämt med en coachsurfer värd att vi skulle bo hos honom. Coachsurfing är för den som inte vet en sida där man både kan träffa andra backpackers men framförallt få sova gratis hos locals i det land man är i som lånar ut en soffa, ett rum, ett golv eller vad man nu har för personer som mig att sova på. Winston Barnes som var vår värd behöver berättas mer om än vad jag gjorde i mobay. Han är definitivt mer intressant!
    Så Winston 49 år har inte mycket utan bor en bit upp i bergen ovanför mobay. Han jobbar som lastbilschaufför och hade innan varit och pluggat i Amerika, gått med i en rasistisk amerikansk armé, gått ur armén och börjat langa droger (ni kan vara lugna, det var länge sen och han höll inte på med sånt längre) sen kommit hem till Jamaica och fått ordning på livet igen. Nu bodde han i ett hus som mer liknade ett skjul men som han ändå lyckats kännas hemtrevlig! Vi sov på golvet i ett av hans 3 rum. Det verkade även vara något sorts lager där diverse saker stog lagrade längs väggarna i brist på hyllor och skåp. Winston hade redan gjort mycket med huset berättade han men hade också stora planer för mer! Bland annat ett kök höll på att byggas och en uteplats på baksidan av huset. Bygget fick han hjälp av sina vänner med. Han berättade även för mig att han lagt cirka 10 000 sek på läroböcker för barn och 1500 sek för en kompis på sjukhus (väldigt mycket pengar för en Jamaican). Pengar som annars skulle gått till huset. Jag kan säga så här: hade någon annan sagt det här till mig på Jamaica så hade jag inte trott på det. Men Winston har liksom inget att tjäna på att säga det. Jag menar vi bor redan där gratis och han sa det inte för att han ville att jag skulle skänka pengar till han och han verkade inte säga det för att skryta. Iaf så sov vi här 2 nätter. På golvet alltså. Tjejerna hade liggunderlag, jag fick låna Ninas sovsäck att ligga på. Måttligt hårt men Winstons kusin och hennes barn sov också på golvet och verkade nog göra det varje natt och vi bodde där gratis så att klaga finns inte direkt på kartan! Andra kvällen vi bodde där så kom vi tillbaka efter det blivit mörkt och mötte en orolig Winston som blivit rädd att vi inte skulle hitta hem. Kvällen innan hade han väntat 2 timmar på busstationen innan han skjutsade hem oss gratis till sitt hus. Om du googlar gästfrihet och omtanke borde det komma upp en bild av Winston Barnes. End of story.

Efter Mobay blev det ett kort stopp i Negril och Rasta rootz festival innan jag och Carolina sa hejdå till Nina som åkte hem till Tyskland och vi drog vidare mot Treasure Beach.

Carolina hade dock blivit sjuk och låg i feber dagen vi kom hit. Under natten hade det tydligen blivit sämre och hennes mamma hade blivit så orolig att hon bokat ett flyg åt henne redan dagen efter klockan 2 (hon skulle annars åka hem den 14onde det blev alltså ist den 11) så Carolina fick hasta iväg till mobay för att hinna med flyget och jag blev plötsligt kvar ensam. (Carolina kom hem och mår bra). Faktum är att jag tycker det för tillfället så här tredje dagen ensam i Treasure beach att det är fantastiskt! Treasure beach är verkligen en skatt och människorna här är hur sköna som helst. Treasure beach är en liten by i avkrokarna som är rätt krånglig att ta sig till med cirka 1000 invånare. Jag glider mest omkring på stranden och gör små utflykter. Pratar med locals, läser bok och bor gratis! (jag bor hos en coachsurfing värd). Har min egna lilla stuga (lägger upp en bild på de) och lever alltså rätt billigt vilket är tur eftersom det inte finns några automater här och jag har inte hur mycket kontanter som helst! Dock ljög jag lite när jag skrev att jag är ensam. Min värds hund tyckte tydligen att jag behövde adopteras och sen första stund jag blev ensam här har han följt mig vart än jag har gått! Grejen är att jag knappt gjort något för hunden! Inte gett den någon mat klappat den väldigt sporadiskt och människorna här är oftast inte heller dumma mot hundarna som de är i storstäder eller liknande så det är inte bara för att jag inte slår den som den förföljer mig. Han ligger oftast utanför min stuga och väntar på att jag ska gå nånstans sen följer han mig vart jag än går. Lite irriterande när jag ska gå in nånstans där han inte får följa efter men annars är det rätt mysigt!

Jag får se hur länge jag stannar i treasure beach då det känns lite svårt att lämna den här platsen men det finns planer som inte ligger alltför långt borta just nu! Undrar ni var det är? Stay tuned!!

Over and out från ett gött häng i Treasure beach!

Ny plats, nya upplevelser!

December 19, 2016 in Guatemala ⋅ ⛅ 23 °C

När jag skrev senast så sa jag att det skulle bli svårt att lämna Treasure Beach och precis så blev det också! Egentligen drömde jag mig nog bort lite för länge där men men! Stället var fantastiskt! Är egentligen förvånad över att jag tyckte om det så mycket eftersom det fanns ganska sparsamt med saker att göra och att jag ofta blir ganska lätt uttråkad men inte i Treasure beach! Det blev faktiskt lite vemodigt när jag lämnade platsen i fredags och hunden som troget var vid min sida under hela vistelsen gjorde det lite extra jobbigt när han sprang efter taxin som skulle ta mig därifrån.

En kortare mellanlandning blev det sen i Kingston på ett backpackerhostel en natt innan det bar av mot flygplatsen på lördagsmorgonen! Målet var Guatemala som jag hade bokat flyg till för ungefär en vecka sen!

På ett sätt älskar jag flygplatser. Anspännignen på att man snart ska vara någon helt annan stans, särskilt när man egentligen bara vet vart stället ligger på kartan men egentligen inget annat... Alla olika människor som ofta förväntansfulla går omkring innan flyget ska lyfta och ta en med sig bort.
    På ett sätt hatar jag flygplatser.. Det går allt för ofta inte alls så smidigt som man hoppas. Inställda flyg, förseningar, inte tillräckligt med uppgifter för att personalen ska vara riktigt nöjd och släppa in en i landet och såklart: stressen med att just dessa saker ska hända.

Det här flygplatsbesöket var definitivt mer av ett hatbesök.. Jag hade precis som förra flygningen "hyrt" en biljett av ett företag som då bokar en vidareflygning från landet du ska till och sen avbokar sen igen efter 24 timmar. Detta för att landet du ska till måste veta att du verkligen kommer lämna landet igen och jag som bara bokar en biljett i taget har annars lite svårt att bevisa detta. Men tydligen reserverar företaget jag hyrde biljetten av bara en plats på ett flyg vilket tydligen inte var tillräckligt den här gången.. Så jag fick helt enkelt inte checka in. Jahapp vad gör jag då då... Fick börja med att springa runt på flygplatsen efter wifi som såklart var väldigt sporadiskt och knappast räckte för att leta biljetter på. Efter att frågat runt en del folk på flygplatsen om de visste var jag kunde hitta bättre wifi utan resultat så fick jag använda en tjejs hot Spot (alltså delade hon sin mobils nätverk så jag kunde använda det på min). Efter ett tags letande så lyckades jag hitta en förhållandevis billig biljett från Guatemala till Costa Rica som jag snabbt bokade och betalade för att få checka in och komma med dagens flyg! Jag skriver förhållandevis billig eftersom det var bara att kasta pengar i sjön eftersom jag inte kommer använda biljetten och hade inte riktigt tid att ordna en omboknigsbar biljett (vilket ändå aldrig blir helt gratis heller). Lyckligtvis har så klarar min budget några sånna här oförutsedda utgifter. Särskilt med tanke på att jag inte har gjort någon budget så man skulle kunna sägs att den tål typ vad som helst och alla utgifter är ändå oförutsedda! Vilken tur va!! Iallafall så fick jag checka in nu när jag hade den här biljetten! Eftersom jag hade turligt nog också kommit tidigt till flygplatsen så var det faktiskt utan panik tidsmässigt också! Flyget gick sen med en mellanlandning på Panama flygplats på 2 timmar innan Guatemala. När jag kom till gaten på Panama flygplats så upptäckte jag att det inte fanns något platsnummer utskrivet på min biljett.. Hmmmm så jag frågade personalen vid gaten som berättade att planet var överbokat, alla hade checkat in och om han inte hittade 2 frivilliga som kunde tänka sig ta ett flyg morgonen efter så skulle jag inte komma med flyget ikväll... Jahapp en natt på en kall Panama flygplats i bara skjorts och T-shirt kändes väl inte så jättelockande för tillfället. Men! Jag kom med till slut ändå!! Passkontrollen i Guatemala gick faktiskt otroligt nog helt problemfritt också så nu var jag faktsikt inne i Guatemala!

2 upptäckter gjorde jag direkt. 1: Det är inte lika varmt i Guatemala city som på Jamaica ch därför inte skjorts och T-shirt-väder på kvällen. 2: Många saker blev genast mycket svårare när de flesta här är extremt dåliga på engelska och min spanska är för tillfället väldigt sporadisk. Men jag lyckades iallafall få en taxichaufför att förstå vart jag skulle och att vi skulle stanna vid en automat för att ta ut pengar på vägen!

Jag kom alltså till mitt hostel utan några problem på vägen! Det hostel jag bor på är dessutom typ bara backpackers på så här är det inga problem att prata engelska. Jag kom fram ungefär 10 på kvällen och var väl rätt trött efter dagens stressiga resande men 3 killar skulle gå ut på kvällen och jag blev direkt inbjuden till att hänga på. Sagt och gjort så slängde jag bara in ryggsäcken på rummet satt och pratade ett litet tag innan vi stack iväg. Det blev rätt sent men kul var det!

Efter 2 dagar i Guatemala city med andra backpackers och några locals som visade mig runt så bar det av med en annan local jag träffat till Antigua! En stad som tidigare för kanske 200 år sedan var huvudstad av Guatemala. Staden är omgiven av berg och vulkaner och har mycket historia! Det var just ett vulkanutbrott som gjorde att de flyttade huvudstaden faktiskt och på kvällen från terrassen på det hostel jag bor på kan man se en aktiv vulkan precis utanför staden få mindre utbrott. Antigua är tillhåll för många turister men känns ändå inte särskilt turistigt! Antigua är också hem för många fester vilket jag såklart fick känna på redan första kvällen!

Har faktiskt planer för ett tag framöver här nu då jag redan imorgon börjar studera spanska här i Antigua! Så blir kvar ett tag men det känns absolut som en bra plats att stanna på med massor med saker att göra!

Lite om vad som hänt/händer här just nu!
    Over and out från ett faktiskt lite för kallt (iaf på kvällen) Antigua, Guatemala!

Antigua, konstiga jultraditioner mm!

December 27, 2016 in Guatemala ⋅ 🌧 16 °C

Det där med att skriva lite oftare verkar inte vara riktigt min grej men för att uppdatera lite nu iaf:

Efter att ha slängts in i livet i Antigua rann allt bara vidare andra dagen här! Påbörjade helt oplanerat spanskalektioner andra dagen här! Kan också säga att Antigua definitivt är platsen att vara på om man vill studera med tanke på att här finns spanskaskolor så att man kan gödsla med dem. Och billigt är det också! Enda problemet är väl att det är så mycket turister här att man inte måste tala så mycket spanska utanför lektionerna utan kan hålla sig till engelska eller sitt modersmål för vissa nationer som har lite fler än jag har svenskar här. Tillexempel tyskarna som är nästa ämne att ta upp när det gäller gödslingsbart material men det är en annan historia. Viktigare är att jag alltså pluggar spanska just nu och det går väl iallafall framåt kan jag säga! Det svåra är utan tvekan att prata, förstå går rätt bra men har väl kommit till den punkten att jag kan hålla en ytterst hackig och trevande konversation på spanska. Dock tycker jag själv att det ibland låter som Herbert 103 år med talproblem, stammande och extra långsamt tänkande när jag ska klämma ur mig en längre mening... Men men det är kul att lära sig spanska och sista meningen är förhoppningsvis (för min egen skull) en lättare överdrift!

Genom skolan så har jag även fått boende hos en familj. Här har jag eget rum, 3 mål mat om dagen och chans att öva min spanska med familjen för 120 kronor/dag vilket måste räknas som ett schysst pris! Maten blir då såklart även traditionell Guatemalansk mat och mamma Beatriz är dessutom utmärkt kock. Plus plus på det!!

Jag träffar drösvis med folk på min resa. (kolla en till gödselspridare!!) Vissa pratar man bara med i förbifarten, vissa spenderar man en dag/kväll med och andra lite längre. Den gemensamma nämnaren vid alla möten är tråkigt nog ändå att det aldrig är särskilt länge och man skiljs åt ganska snabbt igen.. En av de jag träffat här i Antigua är Sam Taylor som kommer från USA. Förutom att han berättade mycket om hur värdelöst USA är så besteg vi vulkanen Pacaya tillsammans! Inte direkt någon utmaning att ta sig upp men utsikten var fantastisk över bl.a Guatemala city och de tre andra vulkanerna i området: Acatenengo, Fuego och Agua. Landskapet uppe vid Pacaya liknar nånting hämtat ut lord of the rings men ingen lava rann för tillfället från vulkanen tyvärr. Grävde man lite i marken kom dock värmen upp och vi fick iallafall grilla marchmallows där ifrån! För övrigt det bästa sättet att få en perfekt grillad yta på din marhmallow så bara ta åt er av inside tips här!

Eftersom det är ganska långt att sitta 4 timmar i sträck och plugga spanska och jag av outgrundliga anledningar ibland är trött på morgonen/förmiddagen så har jag och min lärare alla dagar förutom en gjort något på stan under lektionen också. Det är otroligt mycket lättare att prata spanska i den "verkliga" världen än sittande med böcker bakom ett bord plus att du får gå runt i stan med nån som kan området också så jag gillar det verkligen! Marknaden har vi besökt flera gånger och den är otroligt livlig! Man traskar runt i en labyrint av trånga utrymmen med massvis med folk och olika små "affärer" samtidigt som Irma (min lärare) haglar spanska ord för olika frukter, djur, grönsaker, mat och egentligen allt vi kan hitta. Me gusta mucho! (om nån inte förstod det sista så rekommenderar jag Google translate).

Ajuste och jul har det ju varit också! Kändes det som jul? Nej inte alls. Vi gick faktiskt även den 24:de på marknaden jag och min lärare. Vi besökte framförallt julmarknaden som består nästan uteslutande av följande: julbelysning ofta med insatt pipande ljud av nån usel julsång som endast kan vara gjord för att försöka lyckas spränga folks huvuden, juldekorationer som endast består av olika saker till att bygga upp Jesusbarnets födelse med och såklart massvis med en sorts "barrgräs" som slängs överallt på golven under jul för att det ska lukta gott och vara julfint på golvet också. Barrgräset misslyckas på båda punkter enligt mig.
    En sak som de är helgalna i här är raketer. Så självklart finns det en liten bit från de ordinarie marknaderna en fyrverkerimarknad, och den är inte liten heller! Varför en liten bit bort från den folkfyllda "ordinare" marknaden? Jo självklart hände det en olycka för några år sen och efter det har man flyttat fyrverkerimarknaden en bit. Och nu fanns dessutom en HEL brandsläckare vid ingången till marknaden också! Tryggt!!

En upplevelse på julaftonskvällen var när ambulansen med blåljus och syrener påslagna men med en jultomte sittandes på taket i en kälke kom körande bakom mig. Stannade till en bit bort, jultomten hoppade av och bakom kom några poliser i polisbil med julklappar som delades ut till några barn på gatan! Härlig tradition men lite intresserant att de kan avvara en hel ambulans och en polisbil bara till "nöje". Men med tanke på att de faktiskt stänger sjukhuset här i Antigua under jul och nyår och flyttar alla patienter till ett annat sjukhus längre bort och därför bara tar emot akut sjuka under julledigheten så är det föga förvånande att de också avvarar en ambulans till annat!

På julaftonskvällen fick jag även uppleva en annan högst oklar tradition här. De åker runt ett band på ett bilflak i staden och spelar traditionell Guatemalansk musik och bakom dem springer dansades runt en massa folk med gigantiska plasthuvuden på sig. Motiven är olika på huvuden men alla förutom 4 som springer runt med en lång gosedjursorm har alltså mystiska nästintill obehagliga gigantiska huvuden på sig där de dansar runt bakom bilen.. Allting avslutas framför den största kyrkan i Antigua där det skjuts en hög med raketer ifrån taket innan alla går in i kyrkan som snabbt fylls och en timmes julgudstjänst väntar! En högst intressant jultradition kan jag säga utan att ha förstått riktigt varför de gör som de gör..

Har även gått och blivit lite sjuk de sista dagarna (under jul också). Men är inte jättedålig och är antagligen på det bästa stället jag kan vara på om man nu ändå ska bara sjuk med tanke på att jag har eget rum, stannar på samma plats och har 3 mål mat serverade direkt åt mig varje dag! Så det går ingen nöd på mig ändå och är på bättringsvägen tror jag så ska inte klaga!

Obs! Är man sugen på att se lite extramaterial ibland så följ mig på instagram!

Over and out från en förkyld men ändå nöjd pojk i Antigua!!

Berg, hav, sjö!

January 12, 2017 in Guatemala ⋅ ⛅ 21 °C

Efter att ha en halvdålig anledning till att inte ha skrivit på länge (inget wifi under en vecka) så är det dags att dra ihop några (eller en hög) rader igen. Hope you enjoy!

Får väl börja där jag slutade! Vilket är typ runt nyår vilket känns som en evighet sen! Just då studerade jag fortfarande spanska och en av dagarna gjorde jag 2 andra kompisar och deras lärare en utflykt till San Juan som är en mindre by utanför Antigua. Här fanns en choklad och kaffe"fabrik" som gick att besöka! Den var inte stor men vi fick vara med under en del av processen och provsmaka en hel del! Mums!! En vin"fabrik" låg också i närheten så lokal vinprovning bjöds det också på mot att vi köpte en flaska. Intressant med tanke på att vin inte är nog direkt stor dryck här men vinerna var väl inget för systemet i Sverige kanske men ändå okej!

På självaste nyårsafton avslutar jag mina studier på Los amigos och måste ändå säga att det gett mig mycket! Särskilt efter en del mer träning med samtal med olika locals som inte kan ett jota engelska och du måste kunna en del för att kunna ha en konversation med dem och efter att fått grunderna är det lättare att bygga vidare själv! Så tack till spanskaskolan Los amigos! (de kommer definitivt inte att läsa det här men ändå!)

Efter firat nyår i ett knökfullt Antigua så bar det 2 dagar senare av för att bestiga Acatenengo! En vulkan på 4000m precis bredvid den aktiva vulkanen Fuego som ofta får utbrott! Dagen innan ägnades endast åt att packa, handla lite mat och vatten till resan upp och låna ihop kläder för att klara av kylan på toppen! Resan började 9:00 från mitt hostel med buss så framme vid berget för att börja klättra var vi strax efter 10:00. Med mig hade jag i en princip alla mina plus en hög ihoplånade kläder, en liten matpåse som vi fick på plats, en del mer mat som jag köpt själv, 4 L vatten, en sovsäck och ett 4-mannatält som jag plockade åt mig på plats och bar hela vägen upp men dock aldrig sov i eftersom det blev bättre om jag sov i ett annat... Men men fick en öl för besväret av de som sov i 4-mannatältet efteråt! Worth it!
    Med tanke på de nämnda tältet och sovsäcken så krävs det inte den högsta IQ för att lista ut att vi man övernattar på vulkanen på den här trippen. Att traska upp till Basecamp där vi slog upp våra tält för natten tog runt 5 timmar traskande dock inräknat med ganska många pauser. Det ska inte skjutas under stol med att det är en jobbig tur att bestiga Acatenengo men i en princip alla klarar det så det är inte heller det värsta man kan hitta på att göra. Även fast de som hellre lägger tid på sofflocket än på gymmet ofta tycker det just är det jobbigaste de någonsin varit med om... Vill också belysa att de FLESTA klarar av det med tanke på att vi hade en person som på vägen ner även fick smeknamnet la tortuga (sköldpaddan). Hon klarade ungefär 50 meter innan hon behövde hyra en häst för att ta sig till Basecamp och var ungefär i ålder med mig... Inte snällt smeknamn men hon fick aldrig höra det och enligt mig borde hon även ta en större funderare innan hon bestämmer sig för att bestiga en vulkan på 4000 meter nästa gång. Andra som misslyckas med att ta sig upp har ofta fått ytters bristfällig information om hur kallt det är. Uppe vid Basecamp på kvällen blev det ungefär -5 grader på natten men vi kunde också se utbrotten från Fuego från tälten, mäktigt!! Mest utbrott fick vi de när det var ljust men ett stort såg vi även i mörkret där vulkanen exploderar i ett hav av eld och lavan lyser starkt när den rullar ner från vulkanen! Än en gång, så MÄKTIG!!
    Klockan 4 på morgon lämnade vi Basecamp och våra tält och ryggsäckar för en tung promenad på cirka 2 timmar till toppen för att få se soluppgången. Vi hade tur och fick en klar morgon med få moln och utsikten var fantastisk! På vägen ner blev det frukost vid Basecamp innan vi traskade ner till bussen. Allt detta för cirka 180 sek! Värt!!

Efter att ha spenderat ungefär 2 veckor i Antigua var det dags att lämna för nånting nytt! Så dagen efter utflykten till Acatenengo bar det av mot stilla havets kust och El Paredon. En liten by i slutet av oasfalterade usla vägar med några få hostels, restauranger, affärer och svarta långa stränder. Här checkade jag in på The driftwood surfer och hyrde en bräda för 3 dagar. Så i tre dagar blev det mycket surfing, en del traskande i byn och dagar som bara flöt förbi. Wifi fanns inte heller så man blir rätt avstängd från omvärlden vilket gör att dagarna bara försvinner iväg. Den svarta sanden här blir glödhet och i en princip omöjligt att gå på förutom i vattenbrynet. Vågorna är stora och perfekta för surfing, dock kanske lite för stora för mig som nybörjare men det var kul ändå! 5 dagar spenderades i El Paredon innan jag drog vidare till Lago Atitlan!

Lago Atitlan är en sjö helt omgiven av berg och vulkaner med flera små byar längs vattnet. Jag slår mig ner i byn San Pedro och checkar in på ett hotell där jag får eget rum och och toalett för cirka 40 sek/natt! Får reda på att det pågår en match på en stadio här i Atitlans högsta liga som jag sticker för att se. Kul att se på fotboll men kan också säga att det inte är den högsta kvalitén på matcherna här.. Träffar andra dagen här 3 personer som verkar som ett bra gäng att vara med så spenderar samtliga resterande dagar här med dem. Höjdpunkterna blir en kajakpaddling till bland annat San markos. San Markos är ett hippieparadis utan dess like! Iallafall om du är en hippie med ganska bra ställt med peningan.. Allt här ligger i den övre prisklassen. Maten är näst intill endast vegansk och och det kryllar av olika spirituella sessions som tex lära sig andas rätt, öppna sin själ, förändra ditt liv, nån sorts måndyrkan osv. Vi spenderar inte mer tid än nödvändigt här innan vi flyr ner till våra kajaker och sticker vidare. I övrigt är kajakpaddlingen sjukt härlig med vyer utöver det vanliga plus bad från klippor ut mot havet!
    En dag går vi upp tidigt tidigt en morgon för att gå upp för Indian nose där utsikten över Lago Atitlan i soluppgången är väldigt vacker. En hästtur längs bergen hanns även med innan jag och en av de tre jag träffat drog tillbaka till Antigua där jag efter spenderat en natt nu väntar på att ta nattbussen vidare mot nästa plats, Flores!

Det var lite av vad som hänt under typ 2 veckor sen senast! Det spås dock att de nästa gång inte kommer ta lika lång tid att uppdatera för Andreas! Nu laddar jag inför Flores som jag tror kommer bli ännu en fantastisk upplevelse!
    Over and out från en förväntansfull pöjk!

Djungelskoj och diverse annat!

January 25, 2017 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Ny uppdatering och har lagt många mil bakom mig sen förra gången! Både med buss men även till fots!

Flores var min station efter senaste uppdateringen och för att ta mig dit var det cirka 12 timmars bussresa som väntade, Yäy. Det blev dock en nattbuss men med ett "misslyckat" byte fick jag vänta 2 timmmar i Guatemala city också. Drygt men inte mkt att göra åt! Flores är därimot en plats att njuta av! En ö i mitten av en sjö utgör byn Flores med nära till fastlandet och en större stad på alla håll men en lugn oas har skapats här! Det är lite turistigt också men inte allt för farligt!

Det första jag gör i Flores är att träffa på en äldre gubbe i 70-årsåldern som jag spenderar lite tid med här och kräver några rader! Han har varit i Flores förut och visar mig en strand en bit bort från Flores och de flesta turisterna. Trots att han är över 70 och jag skulle ranka mig som en okey simmare så är han i god form och jag får ta i för att hänga med när han crawlar på! Får även se mina första apor med honom på vägen till stranden, najs! Han har varit ute och rest mkt i sitt liv men blir ändå väldigt imponerad av min resa och sa till och med att han såg mig och min resa som en förebild och något han ville göra likadant! (ja i 70 års ålder). Det värmde verkligen att höra och är definitivt något att tänka på när det går lite tyngre ibland. Det är otroligt roligt, spännande och en upplevelse att resa själv men du är också just precis själv när nånting måste göras eller när nånting inte går riktigt som planerat för och just då kan det ganska självklart bli lite tungt ibland men jag skulle heller inte byta ut resan mot något!

Så från den lilla utsvävningen så tillbaka mot huvudorsaken till varför jag egentligen åkte till Flores, nämnligen att uppleva mayafolkets historia! Så dag 2 i Flores bar det av mot Tikal som är en av de största mayastäderna och dessutom väldigt restaurerad till hur byggnaderna såg ut från början! Definitivt en mäktig upplevelse och jag plus 2 andra från Spanien jag traskade runt med inne på området med lyckades komma undan de större grupperna med turister och fick gå rätt mycket i en princip ensamma runt Tikal!

Hela den här veckan gick i tidiga morgnars melodi. Tikalmorgon började cirka 04:00. Dag två av "mayadagarna" bar det av mot den mer spännande delen! (även det 04:00...) En buss tog mig och 6 andra personer mot El Mirador och en resa på 5 dagar! Tillsammans med en guide, 5 hästar, en kock och en "hästskötare" traskade vi ut i djungeln mot mayastaden El Mirador! Resan dit är ganska lång och ofta på rätt krävande stigar och jag bärde bara med mig en lätt packning och lite vatten när vi gick. Hästarna bär all mat, tält och övrig packning som övriga i gruppen inte ville bära plus kocken, Rosita!

Vägen dit är uppdelad i 2 etapper. Den första dagen gick vi ungefär 2 mil innan vi kom fram till första campet. Båda campen är ganska ordenligt uppbyggda, både för turister men framförallt för arkeloggrupper som bor där från och till. Framförallt under regnperioden då vatten här är en bristvara och under Augusti till september bor bara i El Mirador 300 arkeloger som ganska självklart kräver stora mängder vatten!

Första platsen vi bodde på var Tin Tal som även set är mayastad. Denna dock ytterst lite upptäckt och byggnaderna här syns mest som höga kullar här. Solnedgången från den högsta byggnaden är dock otroligt vacker med utsikt över inget annat än djungel. Vi bor i tält och får all mat serverad åt oss från kocken Rosita. Lunchen blir bara mackor med någon sorts pålägg på vägen men middagarna och frukosten lagas i de uppbyggda små utekök som finns på campen. Det kan ha varit pågrund av att vi satt ute i djungeln eller att man var väldigt hungrig men maten vi fick var tipp topp! Guiden vi hade, Santiago var otroligt kunnig inom arkeologi när det gäller historia om mayafolkets och om hur alla utgrävningar och restaureringar går till. Och trots att han gjort vandringen 300 gånger och och bara är 22 år (!!) så berättar han duktigt och gör det intressant. Ändå problemet är att han bara talar spanska.. Jag hänger väl med okej men det är tufft att uppfatta alla ord när där gäller historia osv. Lyckligtvis kunde en i vår grupp både bra engelska och spanska och översatta för oss övriga.

Dag 2 går vi ungefär 23 km och sista biten till El Mirador! Djurlivet på vägen är tyvärr inte jättestort pga av att det finns sparsamt med vatten här men en del ormar får vi se! Giftiga som ofarliga och får testa på att hålla i en av dem! En antaglig liten pytonorm som man kunde känna försökte strypa fingret när den fick chansen! Häftigt! Annars såg vi mycket fåglar, spindlar på kvällen, rävar, nått som vi kallade röd tvättbjörn och nått som var besläcktat med råttor!

Dag 3 så går vi runt El Mirador, och blir fullpumpade på information och olika byggnader från mayatiden av Santiago. Allt mycket intressant men svårt att förklara nånting av i skrivande text utan bilder.. Dagen avslutades med solnedgång från världens största mayabyggnad! Mäktigt!!

Dag 4 och 5 ägnades mest åt att ta oss tillbaka hela vägen till den lilla byn Carmelita där vi började! Sammanlagt gick vi 110 kilometer på 5 dagar! Dessutom snabbt då vi enligt Santiago slått nytt rekord i att gå tillbaka till Carmelita! Nytt rekord för 2017 iallafall...

Eftersom jag sällan spenderar särskilt mycket tid med samma personer hann jag komma ganska nära de 6 personer som jag var med efter 5 hela dygn oavbrutet tillsammans! Vi avslutade resan tillsammans med en sen kväll i Flores samma dag som vi kom tillbaka trots att alla var trötta efter vandringen! Kommer faktiskt att sakna det gänget!

Dagen efter bar det sedan tidigt iväg för mig igen mot Mexico! Resan gick genom Belize så kan enligt reglerna för vad som gäller om man besökt ett land eller inte säga att jag även varit i Belize under den här resan! Trots att besöket dock bara varnade ett antal timmar i buss och ett för stort antal minuter vid gränskontrollerna som tog en halv evighet också... Plus att alla som lämnar Belize måste betala det oresoneliga priset på 20 USdollar för en visit på endast få timmar för att lämna landet! Giriga grisar! Men men inte mycket att göra åt och tillslut efter cirka 12 timmars resande kom jag fram till Chatumal, Mexico. Där stannade jag dock inte längre än nödvändigt eftersom jag träffat 2 tjejer på bussen som skulle till Lago Bacalar. Jag en till kille från som visste typ ingenting om Mexico hängde på så buss vidare till Bacalar blev det direkt och sen en del sökandes efter boende på kvällskvisten vilket tog ett rätt bra tag då allt typ var fullt!

Bacalar är en bra plats för att slappna av och ta det lugnt. Efter en natt på ett hotell hittade vi en väldigt mycket billigare plats vid vattnet där vi nu bor i tält! Får se hur länge jag stannar här men det känns som det börjar bli dags att röra på sig igen!

Har hört mycket gott om Mexico dock mest utan att veta vad man egentligen kan göra här så är spänd för att se vad som mer finns att erbjudas så stayed tuned!
    Over and out från ett soligt Mexico!

Djupdykning i Mexicos turistiga delar

February 8, 2017 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Hej hej hallå! Här kommer återigen vissa uppdateringar om vad som försigår här i Mexicos sydöstra delar! Trevligt läsning!

Senast jag skrev befann jag mig kampande i Bacalar. Jag blev kvar där ännu nån dag till och testade bland annat på SUP (stand up paddling) men mer intressant är att jag även hade min mest space:ade typ hippie upplevelse så här långt på min resa också! Intressant eller hur?! Det jag fick vara med och uppleva var en temazcal. En gammal Centralamerikansk typ spirituell healing som mer eller mindre går ut på att hela kropp och själ och baseras på de fyra elementen, jord, eld, vatten och luft. Att förklara allt i detalj om vad du egentligen gör eller hur allt går till tar för lång tid och är för krångligt att skriva eftersom jag ändå inte förstod allt så det får ni fråga om senare om ni är intresserade. Men kan säga att det mesta av healingen tar plats i en ångbastu där en "spirituell ledare/schaman leder gruppen. Ibland sjungs det och ibland även skrikjublas det (japp skrikjubla är antagligen bäst beskrivningen) samtidigt som det då och då bryts av kort mellan sessionerna för att langa in nya heta stenar som vi välkomnade med sång... Svårt att förklara men tänk er nått spirituellt och släng in lite trummor, sång och en schaman i en liten ångbastu så har ni det där nånstans! Kul och intressant var det iallafall!

Så efter att blivit spirituellt helad så plockade jag första bästa bussen till Mahahual (försök uttala det korrekt!) som är en kustby. En ganska turistig sådan på dagen då kryssningsfartygen kommer in men annars en väldigt vacker plats som jag blev lite kär i under tiden jag spenderade där.

Det första jag gjorde i Mahahual var att snorkla och blev snabbt fascinerad av livet under vattnet. Så efter kollat lite efter dykarcertpriser här så blev det att jag bröt en av de ytterst få planerna jag har för den här resan vilket VAR att ta dykarcert på Utila, Honduras där det ska vara superbilligt. Men för cirka 2500 kronor fick det vara värt att göra det nu! Så i 3 dagar var det bara dyk och plugg för hela slanten och kan nu stolt titulera mig som certifierad dykare! Yeah!

2 av dagarna var verkligen fullspäckade. Och första dagen blev det nog till och med lite väl mycket.. Efter ett längre första dyk i grundt vatten med massa olika övningar blev eftermiddagen till att göra 2 dyk i djupt vatten med några övningar men även tid för att utforska korallrevet också! Problemet blev i båten tillbaka då vågorna som var rätt stora slog på ganska hårt på den lilla guppande båten vi satt i. Min tålighet för sjögång kan klassas som ganska urkass och innan vi är tillbaka på fast mark så hade jag kräks 2 gånger. Ingen vila för det! 10 min senare så sitter vi i båten för dyk 2! Hinner kräkas en gång i båten innan vi går ner och en gång till efter dyket är avklarat. Trevligt! Som tur är så går det bra nere på botten för där är det toppen (havet är djupt) men sitta i båten är inget för mig! Dag 2 blev lika fullspäckad som dagen innan men en lugnare sjö och prostafen gjorde den lite enklare! Dag 3 var det bara att skriva det slutgiltiga teoretiska provet på förmiddagen innan jag kunde titulera mig som certifierad och göra mitt förta "fun dive" på eftermiddagen! Härligt!! Lite av det livet jag såg under ytan var förutom en hel hög med färgglada fiskar: en Sköldpadda, flera Stingrockor, en sjukt stor Muräna, en baracuda som visade tänderna när vi kom för nära och flera lionfishes! Det häftigaste var dock under mitt första dyk när en cirka 2,5m stor mantaray (vet inte vad den heter på svenska men en stor rocka) simmade precis över oss. Ägaren till dykcentret som dykt i Mahahual i fem år har aldrig sett någon! Galen tur!!

Lite tråkigt var det att lämna Mahahual sen som också hade det bästa hostelet jag besökt hittills men förutom att dyka som också är dyrt för mig så fanns där inte så jättemycket att göra. Så istället bar det iväg till Tulum!

På bussen till Tulum träffade jag på 2 killar. En från Spanien och en från Italien. De spenderad jag min tid i Tulum med. Förutom att hänga på stranden, besöka en cenote, besöka ruinerna här och laga egen mat (vilket jag inte har gjort på länge) så var det första gången för mig jag endast pratade spanska med de jag varit med en lite längre tid. Inte helt lätt men sjukt lärorikt!

Det blev bara 2 dagar i Tulum innan jag åkte vidare till den extremt turistiga staden Playa del carmen. Du kan till och med ta ut pengar från automaten på svenska här!! Som ni kanske förstår så blev inte allt för mycket tid lagd här eftersom jag kräks på de här superturistiga platserna som är mer Amerika än Mexico.. Playa del carmen var dock bra för en sak, Nämnligen att köpa ett tält då det inte är helt lätt att hitta det här annars och jag är sugen på att campa lite! Här finns både Mega som är Mexicos motsvarighet till Walmart och amerikanska Walmart. Så mycket som jag hatar att slänga pengar till stora företag och till superturistiga platser i allmänhet så var det nödvändigt i det här fallet. Tält och sovsäck blev iallafall köpt på Mega som ändå känns lite bättre än Walmart...

Fick även kanske en liten insikt i hur möjligtvis en som röstar på Trump tänker när jag hörde hur en grupp amerikaner irriterat diskuterade hur illa det är att ingen i personalen här i Mexico på Walmart kan engelska... Kan sätta min sista krona på att de inte kan mer än säga möjligtvis hej och tack på nått annat språk än engelska själva men är ändå snabba på att klaga när andra inte kan engelska. Helt enkelt äkta träskallar...

Så efter att ha irriterat mig lite extra på oförstående turister låt oss gå vidare! Från Playa del carmen går också färjor till Isla Cozumel som också är superturistigt men också en exelent dykplats! Så 2 dyk blev det här och en moppetur runt ön och även 2 nätter i tält så nu är det invigt! Kan också lätt säga att det är ganska enkelt att spara in pengarna jag spenderade på att köpa tältet plus att det är härligt att campa! Särskilt när du har havet 3 meter ifrån dig! Hade gärna dykt mer på Cozumel men det är långt ifrån billigt och är ordentligt sugen på att komma bort från den värsta turismen nu...

Så efter en del velande om vart jag skulle ta mig näst blev tillslut valet fallet på Valladolid och tanken är att börja dra mig västerut i Mexico nu! Så mot de billigare och mindre turistiga delarna av Mexico!

Over and out från en certifierad dykare!

Öst till väst och lite där imellan

February 23, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 21 °C

Yes! on it again! Efter några dagar med kanske den största beslutsångest så långt, försvunna och glömda saker och alldeles för mycket bussåkande är det åter dags att skriva en hög rader! Con mucho gusto!

Så från att äntligen fått komma bort från den värsta turismen som var största ämnet i mitt förra inlägg till värmeböljan i Valladolid så kastade jag mig dagen efter tillbaka till extremturismen... Men är det ett av världens 7 underverk så är det! Chichen itza var enligt mig absolut inte den bästa mayastaden jag upplevt utan ligger ganska långt ner på listan. Men största pyramiden var trots allt mäktig men med drivor av turister och högvis av folk som vill sälja dig precis samma sak som den du gick förbi för 2 sekunder sedan tar iallafall ifrån mig mycket av wowkänslan. Dessutom var det stekhett med alldeles för lite skugga. Ska dock tillägga att trots min lilla sågning så var det helt klart en värd upplevelse. Platsen var trots allt häftig!

Efter en kortare vistelse i Valladolid inkluderat med Chichen itza tog jag utan att veta om det antagligen den långsammaste bussen möjligt till Merida (resan på 2,5h tog istället 4h). Ännu roligare blev det när jag hittar ett bra hostel att checka in på i Merida och öppnar väskan för att visa upp passet och inser att det ligger tryggt och säkert kvar 2,5 - 4 timmars bussresa bort inlåst med mitt eget lås på mitt förra hostel i Valladolid... Snällt nog av hostelet fick jag checka in ändå och efter en halvtimmes irriterat förbannande över mig själv så kom jag till insikt med att det kunde varit mycket värre. Så bestämde mig efter att skrivit till hostelet i Valladolid att låta passet vara där tills jag kände mig klar med staden Merida.

Merida blev dessutom min absoluta favoritstad så här långt! Första kvällen bjöds på utekväll med 2 locals som jag träffade med bland annat en sjukt bra jazzkonsert med en galen harpaspelare som "huvudattraktion"! Det var egentligen just det som gjorde att jag blev lite kär i den här staden. Att i en princip varje dag var en folkfest på ett eller annat sätt. Gick du ner till huvudtorget en kväll så var du näst intill säker på att det var något som hände där, och om inte där så nånannanstans. Det var allt från konserter till dans för allmänheten och uppvisningar av såväl militären som clownshower! Söndagskvällen var fantastisk då de stängde av alla gator runt torget smällde upp en stor scen på en gata med dansplats framför och på andra sidan fullt av streetfood! I mitten av torget bytte olika uppträdanden av varandra och själv gick jag bara runt och myste i allt som hände. Kul kul!

Hela provinsen Yucatan är som en ost med alldeles för många hål i som förutom osthål också kallas cenotes. Osthål är den mer använda beteckningen. Så i Merida tog jag chansen att ta en tur runt några av de närmaste osthålen här. I en liten by en bit utanför Merida hyrde jag en taxi som där bestod av en flakmoppe att ta mig runt till 3 olika osthål. Den första var definitivt den bästa. På en usel skramlig väg på en flakmoppe låg den ungefär 30 min ut i skogen. Där låg mitt i ingenstans ett litet hostel med ett vackert osthål som var mer eller mindre en stängd grotta. Genom att rikta in solljuset med speglar och några få strålkastare kunde man simma runt i det kristallklara och svalkande vattnet inne i grottan med snorkel och se de stora stalaktiterna och några få fiskar samtidigt som jag var ensam i vattnet! Mycket härligt! De andra 2 osthålen var enligt mig inte lika mäktiga med mer folk men fortfarande värda sina besök!
    Obs! Det kan diskuteras om beteckningen osthål används mer än cenote.

Efter 4 härliga dagar i Merida kände jag mig mer eller mindre tvungen att hämta upp mitt pass i Valladolid och gjorde mig mer säker på att ta en snabbare buss tillbaka den här gången. Väl efter upphämtat pass i Valladolid så kom beslutsångesten... Skulle jag stanna en natt till i Valladolid, åka tillbaka till Merida och stanna där eller åka direkt från Merida till Palenque som var 9 timmar bort.. Efter lite av och till blev direktbuss till Merida och senare på kvällen nattbuss till Palenque beslutet. Men efter att ha blivit kär i staden Merida så är jag fortfarande lite irriterad över att jag inte spenderade lite mer tid där.. Men men Palenque hade en del att erbjuda också!

Palenque är precis som Valladolid och Merida äckligt varmt vid tillfällen. Trots att det är vinter så ligger gradantalet runt 35 på dagen och i en gassande sol är det nästintill outhärdligt ibland. Duscha känns också lite som bortkastad tid då ansträngningen av att torka sig ofta innebär att du är lika svettig som innan.

I Palenque så förutom att träffa en massa roligt folk drog jag till 2 olika vattenfall! Det ena bättre än det andra. Förutom att imponeras av de vackra fallen och grönblå vattnet simmade jag och en till ungefär en timme upp längs floden. Skiftandes mellan att simma i polerna mellan de små fallen till att klättra upp för dem ensamna i inget annat än djungel runt oss. Otroligt härligt i det lagom svalkande vattnet! Längre ner längs fallen gick det att åka kana ner längs en klippa på en tillplattad 2-liters colaflaska, simma in till en grotta och duscha under vattenfallen. Antagligen den bästa platsen med vatten jag besökt så här långt! Förutom vattenfall besöktes även Palenque ruinas som absolut var värde sin tid och så vidare men känner också att min fascination av att titta på gamla stenar efter att ha gjort det en hel del på min resa så här långt börjat svalna lite.

Efter Palenque var det dags för nästa nattresa med buss på 9 timmar till San Cristobal de las casas! Kan säga att jag verkligen har svårt att bestämma mig om det är värt att ta nattbussar eller inte. Tar du bussen på dagen förlorar du mer eller mindre en dag men på andra sidan tar inte mycket sovning plats på nattbussen heller vilket leder till att jag dimper direkt i säng efter bussturen... Svårt! Faktum att bussarna inte heller kan ha nått mellanting mellan att sitta och frysa i långbyxor och tjocktröja eller ha det så varmt så du smälter fast i sätet gör det inte roligare heller. De längrebussturerna har dock nästan alltid det på fryssidan så när du kliver av fullt påklädd med allt du har möts du av en värmechock utanför. Dock inte den här gången! Istället för att vanligtvisbehöva kasta av mig alla kläderna direkt på busstationen (nej inte riktigt alla) så möttes jag av riktigt kylig luft på kanske 5-7 grader och gå huttrande tidig morgon för att hitta ett hostel. San Cristobal ligger nämnligen på cirka 2200 meters höjd! Lite roligt att jämföra med Sveriges högsta berg, Kebnekaise som är 2100 meter och San Cristobal är ändå en relativt stor stad! Kylan innebär både lite positiva och negativa saker. För det första så tappade jag min sovsäck i Palenque nånstans och tydligen har jag tappat bort en av mina 2 tjocktröjor någonannanstans så kvällarna är rätt kyliga utan rätt utrustning här. Det positiva är att jag svettas väldigt lite och känner mig därför oerhört fräsch typ hela tiden vilket inte här inträffat på väldigt länge! Fräscht helt enkelt!

Hittills i San cristobal har jag hunnit med en gratis guidad tur runt staden innehållande gratisprov av inhemsk mat och dryck (gratis är ALLTID gott). Även en tur till en vacker kanjon med båt där jag förutom att kunna beundra de kilometerhöga klipporna längs bägge sidorna från floden fick äntligen se mina första krokodiler! Fett!!

Nu ska jag snart bestämma mig för var jag ska göra här näst också. Beslutsångesten är dock inte lika stor den här gången. Kan även meddela att jag snart har varit iväg i 3 månaders tid! Detta innebär också att jag kan ge ett mer säkert svar på när jag tänker komma hem!! Nämnligen att jag vet inte.. Eller rättare sagt inte än iallafall.

Så där har ni det! Känns som det blev ett väldigt långt inlägg den här gången men sen var det också länge sen jag skrev. Nästa gång kanske det inte tar lika lång tid! Vem vet?

Over and out från ett kyligt San Cristobal!