Hoi, ik hou erg van reizen. Read more Oosterbeek, Nederland

Met de vluchtelingen naar huis

January 9 in Poland ⋅ ☀️ -6 °C

Vandaag stond een lange dag voor de boeg, 10 uur rijden (966km). We vertrokken uitgerust en met een volle buik om 8 uur. Eerst gingen we naar krakow waar we 2 oudere mannen buiten in de sneeuw wachtend aantroffen. Ze spraken helaas geen woord Engels maar met translate hebben we gelukkig wel het een en ander duidelijk kunnen maken.
    Met z’n vijven reden we door naar Wrocław waar we bij een winkelcentrum de andere vluchtelingen ophaalde, een gezin van vier. Ze spraken helaas ook geen woord Engels:(.
    Daarna reden we, met de nodige pauzes, aan een stuk door naar Maagdenburg waar we een gesloten pizzeria aantroffen. We hadden geen zin om te zoeken naar iets anders leuks dus kozen we voor een simpel cafetaria.
    Nadat iedereen zijn eten had gekozen (wat de nodige miscommunicaties veroorzaakte) en we onze buiken hadden gevuld gingen we naar het hotel.
    Ruben, Jona en Tijs doken nog even een sportcafé in om een lekker pilsje te drinken (behalve Jona hij doet aan dry januari). Daarna hebben we topgun gekeken in het hotel en is Ruben vroeg gesneuveld, Tijs volgde en Jona keek de film af.
    Kortom een zware dag die we leuk hebben gemaakt.

De vrije dag

January 8 in Germany ⋅ ☀️ -4 °C

Vandaag was een rustige dag in Przemysl. Na een heerlijke nachtrust begaven we ons naar de shelter om hulp aan te bieden aan de vluchtelingen. Helaas hadden ze geen taken voor ons, dus moesten we onze eigen plannen maken. Na wat zoeken naar een leuke activiteit besloten we naar een spa te gaan. Vooraf moesten we wel op zoek naar een geschikte zwembroek, wat voor Ruben geen uitdaging was (zie foto's).

De spa was gevestigd in een prachtig oud gebouw, en onze medegasten waren voornamelijk Oekraïners. In de sauna raakten we aan de praat met enkele heren die een geweldig idee hadden: vanuit de 80-graden sauna de sneeuw in rennen en vervolgens in -12 graden rondrollen. Zo gezegd, zo gedaan, waarna we onder de sneeuw weer de sauna in renden, wat resulteerde in een tintelende en knijpende sensatie.

Na ons avontuur in de spa genoten we bij een behoorlijk trendy restaurant van een soepje als voorgerecht en een burger als hoofdgerecht. We sloten de dag af met het bekijken van de fantastische film Top Gun, om vervolgens vroeg onder de wol te kruipen, aangezien er morgen een 10 uur durende rit op ons wachtte. Welterusten!

Voetnoot voor alle fantastische donateurs. Al ons eten en drinken + uitstapjes betalen we uiteraard uit eigen zak.

Van wroclaw naar przemysl

January 7 in Poland ⋅ 🌫 -5 °C

Nadat we een “heerlijke” nachtrust hebben gehad ging de wekker net iets te vroeg, na even snel opfrissen (dat was wel een beetje nodig na gister) vertrokken we. Vandaag stond een rit van 600km op het programma, we moesten onderweg naar een plek bij Krakau om de spullen te af te leveren en reden daarna door naar het grensdorpje przemysl. Afgelopen nacht had het redelijk gesneeuwd, hoe verder we Polen in reden hoe meer het een winter wonderland werd. Na 3 uur rijden waren we bij de locatie waar we de spullen konden afleveren, dit was bij een super lieve Poolse man. Hij was super blij met alle spullen, na alles samen uitgeladen te hebben konden we weer de weg op. Het begon hard te sneeuwen waardoor de wegen waren bedekt met sneeuw, dus met een rustig tempo zette we onze reis voort naar Przemsyl. Rond 18:30 kwamen we dan eindelijk aan. We zijn nog even langs de vluchtelingen shelter gegaan om Jay te ontmoeten. Jay is een Amerikaan die samen met andere vrijwilligers de opvang runt. Hij heeft het momenteel niet super druk omdat de shelter niet helemaal vol is, dit betekend dat we helaas ook geen vluchtelingen vanuit hier meekrijgen en dus eigenlijk voor niks hierheen zijn gereden:(. Gelukkig kunnen we wel in Krakau en Wrocław andere Oekraïense vluchtelingen meenemen. Na langs te zijn gegaan bij de opvang checkte we in bij ons hotel, van buiten erg mooi maar binnen zijn er toch wat mankementen. We zijn daarna een heerlijke pizza gaan eten bij een gezellig ouderwets restaurantje. Toen ons buikje gevuld was hebben we samen nog een Pools tv programma gekeken. Het was een grappige quiz en we vertaalde de vragen met translate. Daarna hebben we een overrated film gekeken (7/10 op imdb), hij beviel ons minder en zijn maar lekker gaan slapen.Read more

Dag 2: Van vechelde naar wroclaw

January 6 in Poland ⋅ ☁️ 2 °C

Vandaag vertrokken we uit Duitsland naar Wrocław. De stad was in het eerste opzicht ontzettend lelijk, maar het centrum toch wel mooi. Dit was de enige dag waarin we een beetje konden chillen dus we gingen de stad verkennen.Na wat rond te hebben gelopen op de kerstmarkt vonden we KOMBINAT, een prachtig gezellige kroeg. Hier hebben we halve liters gedronken (behalve Jona wegens dry januari) en een lekkere locale snack geprobeerd.
    Daarna zijn we voor de echte maaltijd naar een andere tent gegaan, Jona had wel de slechtste keuze gemaakt zoals te zien is. We hadden leuk uitzicht op een saaie vuur show, maar de liter glazen pils maakte alles goed. (Behalve Jona wegens dry januari)
    Toen zijn we nog even naar een gekke kroeg gegaan, we zijn hem toch snel gesmeerd.
    Daarna hebben we een “lekkere” diepvries pizza uit de magnetron gegeten, ik hoor je denken: hebben ze in Polen magnetron pizza’s? Het antwoord daarop is nee.
    Net als dit verhaal kwam toen onze dag tot einde, het was een geslaagde vrije dag.

Dag 1: Het vertrek

January 5 in Germany ⋅ ☁️ 5 °C

Vandaag was de grote dag van vertrek. Het avontuur begon in Hilversum waar een extreem ruim Volkswagen busje werd opgehaald. De reis werd vervolgd naar Baarn waar een mooie kachel kon worden opgehaald en ingeladen. Vervolgens reed het gezelschap naar Apeldoorn waar een opmerkelijk maar vriendelijk gezin ons hielp het busje tot de nok toe te vullen. Eerst probeerde jona de bus te vullen maar volgens de vrouw was er nog “te veel lucht”. dat kan natuurlijk niet dus de hele bus werd weer uitgeruimd en tot jona’s ongenoegen opnieuw gevuld.
    Funfact: De vader van het gezien had als vrijwillig militair in het leger van Oekraïne gediend en was de vaste informateur van het Oekraïns nieuws voor de Telegraaf.

Na een paar uur op de weg was het tijd voor de eerste stop waar een heerlijke schnitzel werd verorberd. Ik hoef jullie dan ook niet te vertellen in welk land we waren aanbeland. De heren reden door en na 3 uur met Ruben achter het stuur arriveerde ze in Vechelde waar ze snel in bed doken om op te laden voor de volgende dag.

Eindelijk thuis

May 25, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 15 °C

He hoi, daar zijn we dan, eindelijk weer thuis. De laatste loodjes duurden lang, de trein en vliegtuig waren niet gemakkelijk, maar uiteindelijk kwam alles toch bij het rechte eind. Gisteren kwamen we om 16:14 ongeveer aan op Arnhem, en daar stonden de ouders ons op te wachten. Ik wil jullie nog bedanken voor het volgen van ons op reis, voor alle tips en leuke reacties. Speciale SO naar Harry Kempen, die bijna elke keer gereageerd heeft. Ook bedankt aan alle mensen die langs zijn gekomen of reis, of die we hebben ontmoet op reis. Vooral Simon, die twee keer langs is gekomen, ook al gingen zin vluchten niet zo gemakkelijk. En vooral bedankt aan mijn vrienden, die dit avontuur met mij en met elkaar aangingen. Bedankt voor een prachtige reis, waarin we echt samen waren met elkaar. Het was een goed idee, en we hebben het goed gedaan.
    Nu voor de laatste keer, en ook de enige keer dat snel echt snel is: Tot snel.

Laatste dag

May 23, 2022 in Indonesia ⋅ 🌙 26 °C

He mensen, dit is hem dan, de laatste dag voordat we gaan. We vliegen morgen om 11 uur ofzo plaatselijke tijd. We vliegen naar Singapore, waar we om middernacht naar Berlijn vliegen. Vanaf daar gaan we met de trein naar Arnhem. Hopen dat alles gewoon lukt, zonder enige opstakels. Vandaag gingen we naar Tanah Lot, een tempel op een rotsje. Het was wel mooi, maar we konden niet op de tempel zelf. We zagen nog een heilige slang, die vrij gedrogeerd leek. Daarna gingen we nog een wandelingetje maken, waar we een leuk plekje zagen om de Luwak coffee te proberen. Dat is coffee die uit is gepoept door een luwak, wat een soort vosachtig beestje is. Bij het restaurent konden we ze aaien. We gingen ook nog naar een schilder die wat leuke dingen verkocht. Daarna was het lunchen en naar onze beachbar van de eerste dag hier. We hebben er erg van genoten, maar ons hoofd zit toch op een andere plaats. Die van mij in ieder geval wel. De golven waren wel heel hoog dus dat was erg leuk. De laatste pinguin zal zijn als we in Berlijn zijn. Tot snelRead more

Golven in Uluwatu

May 22, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Hallo, we gingen deze middag op de scooter naar de zuidkant van het eiland, naar Uluwatu. Hier waren heel veel mooie strandjes zei Google maps, en was ook een dans die Jesse graag wilde zien. We stonden weer eens lekker laat op, en gingen net weg toen de schoonmaakster kwam. Die hebben we blijkbaar ook nog, om het een beetje down to eart te houden. We willen niet te luxe gaan leven natuurlijk. Daarna reden we een halfuurtje naar een strand wat er erg mooi uitzicht. Toen we er aankwamen was het een klif. We moesten een muurtje over klimmen om een trapje te vinden dat naar beneden liep. Op het strand speelde zich een natuurgeweld af, met harde golven vol met zand, tegen scherpe rotsen. Best gevaarlijk eigenlijk, maar wel heel mooi. Hier waren ook wat grotjes waar we in konden zitten, om te schuilen tegen het water. Heel goed werkte dat alleen niet. Daarna gingen we door naar strand nummer 2, Warr heel veel surfers waren. Hier dronken we een cola en gingen toen al snel weer weg. Emiel en Ruben gingen zwemmen, de rest durfde toch niet. Hierna aten we een broodje bij La Baracca en gingen we naar een beachbar met een zwembad, om het zand uit onze zwembroek te legen. Daarna was de tempel met de Kecakdans aan de beurt. Dit is een hele speciale Balinese dans, uitgevoerd door een koor van zo'n 70 man die acapella zingen en geluiden maken. Het is een show van ongeveer een uur, en verteld een Hindoeïstisch epos. Het was erg mooi en heel indrukwekkend. We zaten op een mooie plek, op een hoge klif, en dat zorgde voor een waar spectakel. Morgen is onze laaste dag. Van de hele reis. Heel raar om dat te zeggen. Maar we houden jullie op de hoogte. Tot snelRead more

Waterbom

May 21, 2022 in Indonesia ⋅ 🌙 27 °C

Hallo lieverds, vandaag gingen we naar Waterbom, het beste waterpark van Azië, als Google moet geloven. Jasmijn had ons het waterpark aangeraden. Het waterpark was qua oppervlakte volgens mij kleiner dan die in Phnom Penh, maar het was stukken mooier en compacter. Ze hadden heel veel leuke glijbanen, die toch wel serieus snel gingen. We kwamen vaak uit de glijbaan met nog wel wat kleine pijntjes over ons lichaam. Er zullen misschien nog wel wat blauwe plekken van komen. Het was wel erg leuk. We gingen ook op de foto met Dylan, de supergave mascotte van Waterbom. Onze favoriete glijbaan was de familieband of de boomerang. Youp voelde zich gisteren niet zo goed, maar gelukkig was hij vandaag fit genoeg om mee te gaan. Gisteren hadden we een kleine rustdag en hebben we alleen wat lekkere dingetjes gegeten. Dicht bij ons in de buurt zit een restaurant met een soort buffet, waar je voor iets meer dan een euro kan eten en drinken. En lekker dat het is. Een goede keuken heeft dit land, en jammer dat we er niet zo lang van kunnen genieten. Er zijn nog veel gerechten die we willen proberen. Tot snelRead more

Bali en ubud

May 20, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Hey mensen! Gisteren gingen we naar Ubud. Dat is een klein stadje landinwaarts op het eiland, waar hele mooie natuur te vinden is. We hebben scooters gehuurd, dus een uurtje rijden was voor ons geen probleem. De mensen rijden hier wel vreemd, en het is erg druk op de weg, dus echt comfortabel is het niet. Mooi was het wel. Onderweg hebben we heel veel foto's kunnen knippen, maar helaas kan ik maar 10 foto's toevoegen, dus de rest moet je maar aan je reiziger vragen als je dat echt wilt. In Ubud gingen we wat tempels/paleizen in, maar die waren allemaal vrij klein, dus we waren er ook snel uit. Bali is, in tegenstelling tot de rest van het land, Hindoestaans. De tempels zijn daardoor erg knus en mooi versierd. Mijn persoonlijke favoriet was de lotusbloem tempel, Saraswati tempel geloof ik. Dit was een klein gebouwtje, met daarin een hele grote tuin gevuld met water en lotusbloemen. We konden hier ook lunchen, maar dat hebben we niet gedaan. De meisjes stuurden ons een leuke Italiaan om te lunchen. Daar hebben we gegeten en het was heerlijk. Goed Italiaans eten zoals Italiaans eten hoort. Daarna gingen we nog wat rijstvelden bezoeken. De rit hiernaartoe was vele malen mooier dan de weg naar Ubud. De rijstvelden vielen ook niet tegen. Ruben had z'n drone meegenomen, dus we hebben mooie filmpjes gemaakt. We gingen daarna nog naar rijstterrassen, die ook al heel mooi was. Daarna gingen we naar huis en lekker chillen. Ubud had een hele chill en hippe vibe, net als de rest van het eiland eigenlijk. Het is een soort Ibiza, maar dan met minder Amsterdammers en rustiger. Vandaag hebben we een rustdag, en gaan we misschien nog een strandje pakken. Tot snelRead more