📍 Indonesia Read more Belgium

Borobudur trip

Today in Indonesia ⋅ ☁️ 24 °C

Niet veel geslapen deze nacht, wat altijd het geval is wanneer ik vroeg op moet. Om 4u stond ik klaar en het viel mij op dat de supermarkt voor het hotel open leek te zijn. Ik wil zo'n supermarkt in België. De gids was op tijd en blijkbaar had ik een privé trip geboekt want ik had hem voor mij alleen.
    De eerste stop was een uitzicht punt om borobudur bij zonsopgang te zien, maar dat bleek een misser, te veel mist. Gelukkig had ik mijn ereader mee zodat ik op mijn gemak een boekje kon lezen. Uiteindelijk was het al 8:30 toen we eindelijk aan borobudur toekwamen. Na twee porties ontbijt kon ik de indrukwekkende tempel zien, het was een van mijn voornaamste redenen om het land te bezoeken en het stelde niet teleur, het is de grootste boeddhistische tempel ter wereld, van de 8ste eeuw.
    Na het tempel bezoek was het tijd om met een jeep, die duidelijk ouder was dan ik, de voet van een actieve vulkaan te bezoeken. De wolken waren terug spelbreker, er was niet veel te zien. Wel kreeg ik een hoop uitleg over de vorige uitbarstingen, de laatste in 2023. Maar in een jeep wil ik niet meer zitten, het was alsof de uitlaat met het onbestaande dashboard verbonden was. Er was geen deur en geen gordel, en de chauffeur moest wat pompen op een pedaal om hem in gang te krijgen.
    Na dit overleefd te hebben gingen we opnieuw naar een tempel, maar een hindoe tempel deze keer, die qua stijl gelijkaardig is aan ankgor wat. Ook een zeer mooie plaats overspoeld door schoolkinderen. Op dat moment was de batterij van mijn gsm plat, maar gelukkig niet voordat ik wat goede foto's kon nemen.
    Al met al een zeer aangename dag. Mijn chauffeur dacht eerst dat in een professor was omdat ik een boek las, iets wat zeer zeldzaam is in Indonesië. Ook zei hij dat ik de eerste was die juist kon antwoorden op de vraag hoeveel bezetters Indonesië gehad heeft. Mijn gewoonte om de geschiedenis te lezen van ieder land dat ik bezoek levert eens iets op.
    Morgen kan ik uitslapen, mijn vliegtuig is pas om 13:30

Yogjakarta relaxdag

Yesterday in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

De maandag is er niet veel open, dus mijn opties waren beperkt vandaag. Ik besloot enkel de water tempel te bezichtigen en voor de rest de stad wat te voet verkennen.
    De watertempel zelf was niet echt de moeite, maar de straten er rond waren wel gezellig om in rond te wandelen gezien ze te nauw waren voor auto's.
    Na die tempel wist ik niet echt wat gedaan, dus besloot ik wat straten te doen en zien wat ik tegen kwam. Hierdoor ontdekte ik een gigantische overdekte markt waar ze vrijwel alles verkopen, zoals een shopping mall, maar dan primitiever en met meer leven. Het was duidelijk dat de lokale bevolking hier hun boodschappen doen.
    Wel ben ik terug naar de saaie westerse versie gelopen om te eten en effe een uurtje niet te zweten, de temperatuur ben ik al wat gewoon maar de vochtigheidsgraad is zeer hoog. Qua eten was het Japans vandaag, ik zag een paar gerechten die in België vrijwel niet te vinden zijn en heb die kans niet laten liggen. De avond heb ik vroeg geëindigd in een zeldzame bar waar ik bediend werd door een knappe vrouw met verdacht mannelijke stem. Mijn wekker staat voor morgen om 3u30, het zal zwaar worden.

Trein naar yogjakarta

April 28 in Indonesia ⋅ ☁️ 31 °C

Om 6u rolde ik uit mijn bed, voor geen andere reden dan de trein halen om 8u50. Ik was veel te vroeg natuurlijk, maar op het ticket stond dat ik een uur op voorhand in het station moest zijn en dat ik mijn ticket moest inwisselen voor een boarding pass. Beide bleken zever te zijn, ik had de app traveloka gebruikt en kon daarmee het e-ticket krijgen.
    Ook zat ik in de verkeerde wagon, er stond wagon 1 op het ticket, maar er waren blijkbaar twee wagons met dat nummer en ik moest in de luxe wagon. De gewone wagon is al stukken luxueuzer dan de Belgische treinen, dus ik had het niet door. Het personeel is hier gelukkig zeer vriendelijk, ze begeleiden mij naar de juiste wagon en droegen zelfs mijn bagage voor mij. De luxe wagons hebben relax zetels en ik kreeg een glas appelsap het moment ik mij neerzette. Ook was er eten voorzien, wat ik niet wist want ik had mij volgepropt aan het ontbijt met de bedoeling van daarop te teren tot savonds.
    6 uur later kwam ik aan in yogjakarta, en na inchecken in hotel besloot ik de Malioboro straat op en neer te wandelen. Dit is de champs elysees van Indonesië, veel straatartiesten en vol met mensen die selfies nemen. Na 18u wordt de straat afgezet voor verkeer en mogen enkel paardenkoetsen nog door.
    Er is een gigantische hoeveelheid kleding winkels, en die worden druk bezocht, behalve de grote winkels in de shopping malls, daar zag ik broeken van rond de 20 euro en dat is misschien wat te veel hier.
    Uit gemakzucht, en omdat er airco was, besloot ik voor zowel mijn vroeg als laat avondmaal in de restaurants van de shopping mall te eten ipv de streetfood strandjes langs de straat. Twee maal avondeten omdat de porties hier vrij klein zijn naar Europese maatstaven, ideaal want zo kan ik veel proberen.
    Het hotel valt wat tegen, het steekt nogal af tegen het vorige dat de perfectie zelf was, maar 80 euro voor 3 nachten kan ik niet klagen. De lawaaierige airco zal wel de hele nacht aan blijven. In mijn vorig hotel was het 16 graden op de kamer en sliep ik onder een donsdeken met een geruisloze airco.

Jakarta rondrit

April 27 in Indonesia ⋅ ☁️ 31 °C

Na een goede nacht en ontbijt kon ik er weer tegenaan. De gids kwam mij oppikken aan het hotel en na nog een stop om de enige andere persoon in de tour op te pikken reden we naar de grote moskee, de grootste in zuid oost Azië, met een capaciteit van 100 000 mensen. Het eerste dat mij opviel was dat ze niet moeilijk doen over sluiers, toeristen mogen gerust zonder naar binnen. De moskee was door zijn grootte de moeite, maar vrij sober van interieur. De kathedraal er recht tegenover was de tweede stop, maar die was vrij kort want er was een trouw gaande. Mijn medereiziger moest echter dringend bidden, dus we stopten even aan een mariabeeld zodat gij zijn ding kon doen.

Het onafhankelijkheids monument was de derde stop, een betonnen toren van 125m die niet echt mooi is. Het interieur vertelde de geschiedenis van Indonesië met behulp van maquettes, wat wel de moeite was.
    Gelijk bij elke tour moet er weer iets om te kopen tussen zitten, en deze keer kregen we uitleg over het maken van traditionele poppen voor schaduw theater. Ik heb mij toch laten verleiden om een houten masker te kopen om aan de muur te hangen gezien de prijs goed meeviel, en ze zijn echt mooi.
    Een groot deel van de tijd zaten we wel in de auto, jakarta is een file stad. Het viel mij op dat er mensen op straat auto's tegenhouden om andere door te laten en daarvoor fooien kregen.
    De laatste stop was het oude centrum, batavia, gebouwd door de Nederlanders en de plaats waar de jeugd samenkomt tijdens het weekend. Daar hebben we goed gegeten en gekeken naar het leven in de straat. Zeer veel straatartiesten, en je kon een Hollandse fiets huren om een toertje rond het plein te fietsen. Ergens anders zou ik niet fietsen in deze stad, indien je niet doodgereden wordt, dan stik je wel van de uitlaatgassen.
    De avond heb ik geëindigd in molly's garden, een gezellige plaats waar ze jammergenoeg niet weten dat bier koel moet zijn. Morgen vroeg op voor de trein naar yogjakarta.

Aankomst jakarta

April 26 in Indonesia ⋅ ☁️ 29 °C

Het was mijn eerste keer vliegen met qatar airways, en ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van het eten op het vliegtuig. En ik heb het uitgebreid kunnen proberen, gezien ik zowel avondeten, ontbijt en lunch had in de meer dan 15u vluchttijd totaal.
    Slapen is terug niet gelukt, maar zoals gewoonlijk kreeg ik mijn tweede adem na landen in jakarta. Het aankomen in een onbekend land is altijd het spannendste moment. Eerst door immigratie geraken, dan bagage zoeken, geld proberen af te halen, simkaart kopen en transport naar hotel vinden. Jakarta mag op nr 1 betreft immigratie, gezien ik online al mijn visa geregeld had moest ik gewoon mijn paspoort op de scanner van de poortjes leggen en ik kon binnen na 3 seconden.
    De rest verliep ook zonder problemen, hoewel ik mijn plan veranderde naar taxi ipv trein+metro+20 min lopen, wegens moe.
    Na inchecken en douchen besloot ik een wandeling te doen naar plaza indonesia, een shopping mall, maar ik vond die niet zo gezellig en de vermoeidheid begon toe te slaan waardoor ik uiteindelijk uit gemakzucht voor het hotel restaurant koos. Morgen moet ik tenslotte om 9u klaar staan voor een rondrit.
    Het eten in het hotel was lekker, maar ik maakte de fout op een klein groen pepertje te bijten, waardoor ik 5 min moeite had om te ademen, mijn neus begon te lopen en het zweet van mij stroomde. Ik had medium pikant gevraagd...

Turijn

March 4 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

Naar turijn vertrok ik iets beter voorbereid, niet te vroeg en met een oplader. Waar ik niet voorbereid op was, was de zon, het was niet meer nodig om gekleed te zijn op vries temperaturen. De stad is mooi, ik kan niets zeggen van de binnenkant van de paleizen en kerken gezien ik in de zon wilde blijven, maar de buitenkant is mooi.
    Veel meer dan rondlopen in de stad en eten in de foodhal van mercato centrale heb ik daar niet gedaan. De winkelstraten waren nogal levensloos, gezien veel gesloten was de maandag. Er was wat meer leven in de parken, dankzij de eekhoorns, het middeleeuws kasteel was echter in renovatie. Het mooie aan turijn is dat de alpen in de verte zichtbaar zijn, maar het blijft een stad waar je niet meer dan een dag moet zijn.
    Terug in milaan eindigde ik mijn dag in de foodhal van het station, waar de barman mij al begon te kennen.

Museumdag Milaan

March 3 in Italy ⋅ ☁️ 10 °C

Gezien het weer besloot ik om zo veel mogelijk binnen te doen, wat neerkomt op museums. Na een traditioneel Italiaans ontbijt bestaande uit pizza en taart ging ik op het gemak naar het kasteel Sforza. De ingang van het kasteel museum was gratis vandaag, en dat was maar best want ik vond het niet de moeite. Het kasteel zelf is mooi, maar het park erachter is nogal troosteloos en modderig, en het museum was een hoop oude stenen, tapijten en wapens die ze zonder veel moeite samengesmeten hadden in de zalen.
    Na het kasteel ben ik terug gegaan naar de foodhal in centraal station, waar ik drie uur gespendeerd heb met pizza en een paar pinten, vanwege dat mijn boek nogal spannend was.
    Om toch nog iets te doen die dag heb ik een uurtje in het wetenschap museum gespendeerd, dat beter was dan verwacht en vooral overvol met families. Het was nogal interactief en op kinderen gericht, een beetje zoals techopolis.
    Mijn poging om de oudste kerk te bezoeken is mislukt, het is zondag waardoor er enen vooraan stond te roepen, en het zou nogal gênant zijn moest ik daar rondlopen en foto's nemen.
    De avond spendeerde ik alweer in de foodhal, mijn favoriete plek hier. Al met al een rustige dag, morgen weer wat meer actie want ik heb een treinticket naar turijn gekocht.

Bologne

March 2 in Italy ⋅ ☁️ 11 °C

Het ontbijt heb ik overgeslagen deze ochtend, om mijn trein te kunnen halen naar bologne. Ik wist het al van mijn vorige trip in Italië, met de trein reizen is hier zeer gemakkelijk en snel. Op een uurtje stond ik in bologne en kon ik de stad zien ontwaken, want voor 10 uur gebeurt daar niet veel. Mijn voornaamste reden was eten natuurlijk, gezien hier de lasagne, tortellini en bolognaise saus is uitgevonden.
    Om de tijd te vullen tussen het eten heb ik de hele stad doorwandels, in de voormiddag in de regen en in de namiddag in de zon. Ook ben ik een paar kerken binnen gewandeld om wat cultureel te doen. Het eten is er lekker, maar niet uitzonderlijk. Wel ben ik er niet meer in geslaagd om avondeten te eten na twee middagmalen, vol is vol.
    De stad zelf is zeer aangenaam om door te wandelen, voornamelijk door het verkeersvrije centrum, en de overdekte voetpaden. In een halve dag heb je het wel gezien, op mijn tempo. Het was lang geleden dat ik nog eens boven de 30000 stappen zat.
    Een probleempje had ik wel: mijn trein ticket was via mijn telefoon waardoor deze niet uit mocht vallen voor de terugrit om 21:06. De beste manier om batterij te sparen is in vliegtuigmode zetten dus het is mij gelukt.

Milaan aankomst

March 1 in Italy ⋅ 🌧 11 °C

Het was spannend door de staking bij brussels airlines, maar mijn vlucht ging door en tegen de middag stond ik in de regen in Milaan. Eerst moest ik in het centrum geraken, en ik vond een metro ipv een trein in de luchthaven. Waarschijnlijk zijn er meerdere luchthavens in Milaan en heb ik mij op de verkeerde voorbereidt. Met een foute afstap en drie verschillende lijnen stond ik een uur later aan het centraal station waar ik een hapje eten vond met een pint in een food court die ik nooit gevonden zou hebben zonder voorbereiding.
    Het hotel was een paar minuten wandelen van het station, en de rest van de dag bleef te voet, ondanks de regen, want ik had al genoeg stil gezeten.
    De snack die ik in de foodhal gegeten had was enorm lekker maar niet genoeg, er kon nog een pizza bij. Deze kwam uiteindelijk rond 16u doordat ik afgeleid werd door een galerij met te dure winkels en de dom van Milaan.
    De binnenkant van de dom vond ik niet de moeite, na de buitenkant gezien te hebben, en na een pizza in een brouwerij ben ik met een omweg naar het hotel terug gewandeld. Geen goed idee met de regen. Kletsnat aangekomen in het hotel was het eerste dat ik deed een retour ticket kopen naar bologne voor morgen. 80 euro is niet goedkoop, maar het weer lijkt beter daar.
    Het was moeilijk om terug mijn kletsnatte broek en schoenen aan te doen, rond 19u lukte mij dat met de gedachte dat het maar twee minuten lopen was naar centraal station om daar terug te genieten van de eetstalletjes. Mijn keus viel op risotto met blauwe kaas, een smaakbommetje, maar nogal zwaar. Nu vlug gaan slapen want mijn trein morgen is om 7:45

Overnachten in luchthaven

November 11, 2023 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 33 °C

Omdat ik meer dan 10 uur moest wachten op mijn connectie in de luchthaven van dubai besloot ik rond te kijken voor een hotel in de luchthaven terminal. In zaventem heb je zoiets niet maar hier vond ik er twee. Het goedkoopste was volzet, dus ging ik toch voor de dure optie van rond de 250 euro om een kamer 7 tot 12 uurtjes te huren. Buiten de prijs kan ik niet klagen, de kamer was geluidsdicht, en het maakt een enorm verschil van op een bed te kunnen liggen ipv 10 uur op een stoeltje te wachten. Nu frisser dan verwacht wachten op mijn vlucht.Read more