Aziëreis

• 18,9kkilometer
  • Dag 66

Koh Rong -> Koh Rong Samloen

24. januar 2018, Kambodsja ⋅ ☀️ 27 °C

We trekken richting het zuiden naar Sihanoukville en nemen daar de ferry naar het grootste eiland van Cambodja, Koh Rong genaamd. Het is een zeer groot eiland, met dezelfde oppervlakte als Hong Kong. Er zijn vele mooie verlaten stranden te ontdekken op dit eiland. Zo zijn 4K beach en Long beach echte aanraders voor een fijne strandwandeling. Het hoofdstrand is minder idyllisch, maar er zijn wel tientallen bars en restaurants te vinden. Voor een leuk feestje moet je hier dus zijn of op Police beach waar de openluchtfeestjes elke week het eiland op stelten zetten. Op het hele eiland zijn er geen aangelegde wegen enkel smalle wandelpaadjes. Om rond het eiland te geraken wordt gebruikt gemaakt van taxiboten.
    We worden overtuigd om deel te nemen aan een boottocht van 7 uur lang rond het eiland. We gaan snorkelen en vissen, maar op enkele kleine visjes na, wordt er niets gevangen. Terwijl we aan land gaan op Long beach maakt de crew eten voor ons. Het is barbecue met een stuk brood, een kippensaté en een groentensaté. Het is niet veel, maar we kunnen niet klagen, het kostte tenslotte ook maar 10 USD per persoon. Bovendien krijgen we het water, bier en fruit er gratis bovenop. De zon zakt langzaam weg in de zee en een eenzame vissersboot passeert langs de horizon. Wanneer de zon volledig onder is, gaan we weer het water in. Er leeft een speciaal soort lichtgevend plankton in deze zee. Ze reageren op snelle bewegingen door een fluorescerend licht uit te stralen. Eerst zien we niet veel. We zijn niet zeker of er ons iets is wijsgemaakt. Maar na een tijdje zagen we hoe honderden minuscule kleine lichtjes het water oplichtten als reactie op onze spartelende bewegingen onder water.
    Na twee dagen vertrekken we naar Koh Rong Samloen. Het kleinere eiland leeft een beetje in de schaduw van de grote broer Koh Rong en is daardoor veel minder toeristisch uitgegroeid. Dit is heel snel duidelijk van zodra we van de pier stappen. Het is zo mooi hier! Nog nooit eerder zag ik zo’n prachtige, witte, praktisch verlaten stranden. Waren we maar eerder naar hier gekomen! Het eiland is properder, minder druk en simpelweg een waar paradijs. Tijd om een boek boven te halen en echt helemaal niets te doen!

• Dag 70

Kampot

28. januar 2018, Kambodsja ⋅ ⛅ 29 °C

Een gezellig stadje in Frans koloniale stijl met groene rijstvelden en gebergtes die uitsteken boven de kolossale rivier waarrond het leven in Kampot is opgebouwd. Kampot is oneindig mooi en voor het eerst op deze reis heb ik het gevoel dat ik hier wel een tijdje zou kunnen wonen. De stad heeft zoveel te bieden en is toch klein en bescheiden. Kampot heeft iets Europees, met zijn brede boulevard en restaurantjes en bars langs de rivier. Misschien is het ook net daarom dat ik me hier zo goed thuis voel...
    Op dag 1 verkennen we de stad met de fiets. Ons hostel ligt net buiten de stad op 15 minuten fietsen van het centrum. We rijden over de oude brug die nu uitsluitend gebruikt wordt door fietsers en brommertjes. Het voelt heerlijk aan om nog eens te fietsen. Op de terugweg kiezen we een weg door de velden, het tafereel dat zich daar af speelt is dat van het dagelijkse leven op het platteland in Cambodja. De mensen hier leven van de zon, daarbuiten moeten ze het met weinig middelen stellen.
    De tweede dag bezoeken we een peperplantage, één van de bekendste in Kampot. Peper is een belangrijk exportproduct voor Cambodja en behoort tot de beste peper in de wereld. De eigenaars zijn een Frans-Belgisch koppel die veel belang hechten aan de kwaliteit van het product en deze peper de nummer één willen maken in de wereld. Een groot deel van de winst gaat naar opleidingen en andere goede doelen. Hun vooruitstrevende visie blijkt uit de goede uitwerking van dit project. We betalen geen inkom en krijgen toch een zeer duidelijke, met afbeeldingen ondersteunde uitleg over de plantage in vlot Engels van een Cambodjaanse medewerker. De plantage is zo goed onderhouden, dat het een echt plezier is om hier rond te lopen.
    Dag 3. Yes, nog een volledige dag in Kampot. We huren scooters en rijden het nationale park in, 40 km naar boven op berg Bokor. De uitzichten zijn fenomenaal, zelfs al hangt er een pak mist in de lucht op sommige plaatsen. De wegen zijn zeer goed aangelegd en het is hier perfect rijden uit de drukte van de stad. Wat een ervaring! Een gevoel van volledige vrijheid en ultiem geluk overvalt mij. Ik kan het niet laten om “Born to be wild” van Steppenwolf te zingen terwijl ik door de bergen vlieg op mijn scooter. Ja ja, ik ga niet uit de weg voor een goed cliché zo nu en dan.
    https://youtu.be/egMWlD3fLJ8 🤟

• Dag 74

Phnom Penh

1. februar 2018, Kambodsja ⋅ ⛅ 28 °C

Hoe mooi Cambodja ook is, je kan de armoede waarin de mensen leven niet ontwijken. Het land kent een gruwelijke geschiedenis en draagt er tot vandaag de gevolgen van met zich mee. Van 1975 tot 1979 werd 1/4 van de bevolking uitgemoord door hun eigen landgenoten. De dictator Pol Pot wou met de rode Khmer, het staatsleger, Cambodja ombouwen naar een totalitaire zelfvoorzienende landbouwstaat. Alle persoonlijk bezit en intellectueel erfgoed werden vernietigd. Iedereen die niet paste binnen deze communistische gedachte moest worden geëlimineerd.
    We zijn in Phnom Penh. Dit is naast de hoofdstad ook de plek om meer te leren over het vreselijke verleden van Cambodja. We bezoeken S21, de gevangenis waar duizenden mensen werden verhoord en gemarteld. Er is een Nederlandstalige audiogids, die een duidelijk en choquerend verhaal verteld over de gebeurtenissen in deze gevangenis. Later die dag gaan we naar de Killing Fields, hier werden minstens 20.000 mensen vermoord. Het is zwaar. Zeker geen ontspannend en leuk uitstapje, maar wel een morele verplichting. Het is belangrijk om de geschiedenis te kennen en verder te vertellen. Op deze manier kunnen we proberen vermijden dat dit in de toekomst opnieuw gebeurd.
    Daarnaast is Phnom Penh vooral een drukke stad. De voetpaden moeten hier nog worden uitgevonden en als die er toch zijn, worden ze gebruikt als parkeerplaats voor belachelijk grote auto’s. Het is bijna begrijpelijk dat niemand zich hier te voet verplaatst. ‘s Ochtends bezoeken we een tempel, gaan iets drinken in een leuk cafeetje en lopen wat rond de stad. We passeren langs drukke markten waar het vlees in de zon hangt en de vliegen enkel door middel van een waaier worden tegengehouden om er hun larven te in te nesten. Het is geen mooie stad, maar overal zijn bouwwerken aan de gang die schijnen te leiden naar een mooier Phnom Penh. Langs de rivier vind je al een mooie boulevard, die recent is aangelegd. Het is ineens ook de enige plek waar we rustig kunnen wandelen. Heel even toch, want enkele momenten later weerklinken de bassen van een stereo luid overheen de boulevard. Het is een openlucht aerobicsles, die uit het niets een 20-tal mensen doet bewegen op de muziek. Ik ben blij om te zien dat dit initiatief veel mensen lokt en vreugde schept voor deelnemers en toevallige passanten, waaronder ikzelf.

• Dag 76

Ho Chi Minh city

3. februar 2018, Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Eindelijk is het zover. Hier heb ik zolang naar uitgekeken. Ik ben in Vietnam. Eerste stop: Ho Chi Minh city of Saigon, zoals de stad heette voor de oorlog. Het contrast met Phnom Penh is groot. De stad is hypermodern en Westers met hippe coffeeshops, brede voetpaden, propere straten, veel grote kledingwinkels en groene stukjes doorheen de ganse stad. Saigon is wel overdreven druk en hectisch. Het verkeer is een hel. Overal rijden brommers en auto’s kris-kras door elkaar. Het is telkens weer vol spanning afwachten of je de straat in één stuk zal over geraken...Wonder bij wonder blijkt het nog te werken ook. De massa’s brommers slalommen zo om je heen terwijl je langzaam de straat oversteekt. Verkeerslichten tellen hier ook niet mee. De algemene ongeschreven regel luidt: rood betekent dat je mag oversteken als je denk de tegenliggers te kunnen vermijden.
    Mijn dagen zijn voornamelijk gevuld met ontdekkingstochten door de stad. De architectuur is zeer uiteenlopend: Van wolkenkrabbers tot het Franse neoklassieke operagebouw. Tussendoor stop ik voor een heerlijke koffie met gebak in één van de duizenden hippe en gezellige coffeeshops doorheen de stad. Mijn favoriete plek in de stad zijn “the apartement cafés”, een kluwen van leuke winkeltjes en coffeeshops verstopt in een oud appartementsgebouw. Ik ga er shoppen, drink de lekkerste koffie en eet mijn buikje rond. Dit is leven in luxe. De “eggcoffee”, koffie op basis van opgeklopt eiwit en suiker, is een aanrader.
    Verder bezoek ik het War Revenants Museum, waar ik meer leer over de oorlog tussen Vietnam en de Verenigde Staten. Om deze indrukken te verzachten en de dag met een leuke noot te beëindigen, gaan we ‘s avonds naar een water puppet show kijken. Dit authentieke poppenspel in water verteld eeuwenoude Vietnamese legendes op begleiding van een traditioneel orkest. We begrijpen geen snars van het verhaal, aangezien het spel in het Vietnamees wordt gebracht, maar het is toch leuk om zien. Vooral de techniek achter het poppenspel intrigeerde mij enorm: Een groep van 10 mensen besturen de poppen terwijl ze in het water staan achter een doek.
    Met het Chinese nieuwjaar in zicht zijn de voorbereidingen in de stad overal aan gang. Uit het niets rijzen er overal bloemenstukken en grote decoratiestukken op. Het is een mooi gezicht. Ik kijk al uit naar het Chinese nieuwjaar, dat wordt volgens mij een geweldige ervaring. Ik zal niet in Saigon zijn, maar in Hoi An en dat is minstens evengoed, of misschien zelfs beter!

• Dag 83

Da Lat

10. februar 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Na een 6uur-lange busrit en veel kronkelige weggetjes naar boven zijn we aangekomen in het sympathieke bergstadje Da Lat. Opnieuw is de Franse bouwstijl overal te herkennen. Later horen we van de gids dat de Vietnamezen de Franse huizen de mooiste achten ter wereld. Ik ga akkoord, Franse huizen hebben inderdaad een ongeforceerd mooie uitstraling. Overal zijn er bloemenperkjes en mooi aangelegde planten. Middenin Da Lat ligt een groot meer dat uitnodigt tot wandelen, joggen of fietsen.
    We trekken met de groep rond op een motorfiets. Deze keer niet met de handen aan het stuur, maar achterop bij een ervaren chauffeur. Onze moto-bende bestaat uit 8 Vietnamese chauffeurs. De organisatie heet “Easy-Riders” en is opgericht door veteranen die na de oorlog veel verloren zijn en op deze manier hun inkomen kunnen verzekeren. Ze nemen ons mee op een tocht door en rond Da Lat. Vier van hen spreken zeer goed Engels en geven om beurt uitleg bij iedere stop. Mijn compagnon van de dag spreekt daarentegen geen woord Engels, maar met een glimlach helpt hij mij keer op keer bij het opzetten van mijn helm. Ik vraag hem zijn naam, verder zeggen we niets.
    We stoppen aan een oud treinstation gebouwd door de Fransen, dat niet langer in gebruik is, maar nog steeds goed onderhouden wordt.
    Daarna bezoeken we de Linh Phuoc tempel. Miljoenen mozaïeksteentjes bedekken de volledige oppervlakte van de tempel. Het mozaïekwerk is zeer gedetailleerd. De stijl van de Pagode is volledig anders dan wat ik tot hiertoe zag. Het neigt eerder naar een Chinese tempel.
    Een tijdje later spring weer achterop de moto. De uitzichten onderweg zijn prachtig. We maken een korte fotostop en zien Da Lat liggen in de vallei tussen de bergen.
    We bezoeken we een surrealistisch gebouw genaamd: “crazy house”. De architecte heeft al haar fantasie op deze woning losgelaten en duidelijk wat ideeën opgedaan bij onze Spaanse vriend Gaudí. Het huis heeft tientallen weggetjes die door, op en rond de verschillende delen van het huis lopen. Het is een soort speeltuin voor volwassenen.
    Verder gaan we langs bij een bloemenplantage, een koffieplantage en beklimmen we een waterval. Het was een uiterst interessante en productieve dag. Nog een laatste keer bewonder ik het uitzicht van achter op de moto. Mijn chauffeur wijst naar het zonlicht dat onderaan de berg breekt op de mist. Het is zo waanzinnig mooi. Ik steek mijn duim op naar hem. Wij hebben geen woorden nodig om elkaar te begrijpen...

• Dag 85

Bai Xep

12. februar 2018, Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

De uitzichten onderweg van Da Lat naar Bai Xep zijn indrukwekkend. We rijden een heel deel door de bergen, passeren dan langs magnifieke kustlijnen en rijden tot slot een hele tijd door valleien, waar de jonge rijstplanten de vlaktes lichtgroen kleuren.
    Bai Xep is een vissersdorpje met een verlaten strand en enkele watervallen. Verder valt er in principe geen hol te beleven. Het hostel is een erg gezellige plek, met heerlijk eten. Ze serveren zowel lokale als Westerse keuken en het is allemaal om ter lekkerst.
    De kleine puppy’s die de boel daar terroriseren, worden mijn beste vriendjes voor 2 dagen.

• Dag 86

Hoi An

13. februar 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

En de prijs voor het gezelligste en charmantste stadje gaat naar....HOI AN. Gelegen in een delta, vlak aan de zee in midden-Vietnam ligt een stadje dat ieders hart sneller doet slaan. Je kan er verdwalen in een netwerk van kleine straatjes met winkeltjes en gezellige restaurants. De gele gevels en duizenden lampionnetjes kleuren de straten en zorgen voor het typische beeld van Hoi An. Veel gebouwen dateren uit de 16de en 17de eeuw en een groot deel ervan is intact gebleven, wat er voor zorgt dat Hoi An een groot levend museum van architectuur is geworden.
    De stad telt honderden kleermakers die goed, maar niet duur zijn. Het perfecte excuus om een stuk te laten maken perfect op maat (Woeps, betrapt 😉).
    Nog twee dagen en het is Chinees nieuwjaar. Doorheen de stad en langs de rivier zijn verschillende lichtinstallaties en versieringen aangebracht, die de stad nog meer doen weghebben van een Oosters sprookje.
    We participeren in een fietstocht die ons naar het groene stuk buiten de stad brengt. We fietsen weer langs oneindige groene rijstvelden, zoals er doorheen heel Vietnam te vinden zijn. Maar vervelen doet het nooit. We gaan langs bij een man die rijstwijn brouwt op traditionele manier. De man verloor een been tijdens de oorlog, maar heeft een glimlach die de hele kamer doet oplichten. Diezelfde dag maken we onze eigen noedels, die we later opeten verwerkt in een heerlijke noedelsoep.
    15 februari: Het is vandaag oudejaar. We gaan lekker eten en trekken richting het water, waar straks het vuurwerk de eerste minuten van het nieuwe jaar zal verlichten. Overal is het feest. En dan is het zover, de klok slaagt 12u ‘s nachts. Tientallen vuurpijlen worden tegelijkertijd de lucht in geschoten. Er wordt niet gekeken op een pijltje meer of minder. Terwijl het vuurwerk de lucht blauw, rood, groen en wit kleurt, verlichten duizenden kleine drijvende lichtjes de rivier. Chúc Mừng Nǎm Mới! Het jaar van de hond wordt mijn jaar. Ik ben alvast goed begonnen, al zeg ik het zelf. 👌

• Dag 91

Hue

18. februar 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Het stadje Hue ligt op slechts drie uur rijden van Hoi An. We stoppen voor een foto langs de bekende dragonbridge die over de Han rivier loopt. We nemen de Hai Van pas door de bergen en passeren langs prachtige kustlijnen. Ik beloof mezelf om ooit terug te keren en dit stukje per bromfiets te ontdekken.
    We zijn slechts een halve dag in Hue. Deze stad is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. We lopen het centrum in richting de citadel waarvoor de stad bekend is. De oude stadsmuren met brede grachten zijn de eerste overblijfselen van de oude stad die ons begroeten. De ingangspoorten van de citadel zijn prachtig versierd met gekleurde mozaïeksteentjes. Ik vind het jammer dat er auto’s en brommers toegelaten zijn in de oude stad. Het verstoort de rust die de plek uitstraalt. Gelukkig zijn er verschillende parken in de stad om de drukte te ontvluchten.

• Dag 95

Ninh Binh

22. februar 2018, Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

Ninh Binh is een gemeente vlakbij Hanoi, gekend voor zijn prachtige natuur met rijstvelden, rivieren en karstgebergtes.
    We varen met een kanoe op de Sao Khe rivier in Trang An. We passeren langs massieve karstgebergtes, groene heuvels en varen in doorwaterde grotten met prachtige stalagmieten. Het is ook hier dat de laatste film van King Kong grotendeels werd opgenomen.
    Het weer is grijs, mistig en frisjes. Toch delen we de rivier met duizenden andere toeristen... De meeste hiervan zijn Vietnamezen, die verlof hebben genomen voor het Chinese Nieuwjaar. De bootjes worden op kracht van enkele lokale landbouwers voortgestuwd, in de hoop op een gulle fooi van een handvol toeristen. Ze peddelen een uur een half aan een stuk, zonder stoppen. En als ze toekomen staat er al weer een volgende groep toeristen te wachten. En dit allemaal voor enkele euro’s per ronde. We voelen ons er niet echt op een gemak bij en nemen elk een reservepeddel om de arbeid te verlichten. Het wordt enorm geapprecieerd en krijgen er een gratis work-out bij!

• Dag 99

Hanoi

26. februar 2018, Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Hanoi, de hoofdstad van Vietnam is heel anders dan de Zuiderse grootstad Ho Chi Minh: de twee steden zijn letterlijk elkaars tegenpolen. De geschiedenis kan dat bevestigen. Het sterk communistische verleden van Vietnam is overal te herkennen in deze stad. De Vietnamese vlag kleurt de straten rood en herinnert aan de overwinning en onafhankelijk van Vietnam.
    Het is een wervelende stad. Alweer scooters overal. Minder gigantische flatgebouwen, maar desalniettemin een zeer dichte bebouwing. Het meer in het midden van de oude stad is, in tegenstelling tot mijn verwachting, ook geen rustige plek. De oevers zijn gevuld met toeristen en lokals, die tevergeefs aan de drukte proberen te ontsnappen. En toch heeft de stad iets gemoedelijks. Ik ontsnap de drukte in de buitenwijken, waar ik buiten een vrouw die fruit verkoopt op haar fiets, weinig andere tegenliggers kruis. Het is koud en grijs in de hoofdstad. Heel even waan ik me in België op een druilerige herfstdag. Ik begeef me naar mijn favoriete Bahn Mi plekje, waar ik deze heerlijke Vietnamese baguette op een klein stoeltje langs de weg naar binnen speel. De perfecte lunch voor nog geen euro...De straten in het oude centrum zijn gevuld met kledingzaken en souvenierswinkels. En of dat shoppen vermoeiend is! Gelukkig is er altijd nog de Egg coffee (koffie met opgeklopt eiwit en suiker) om het leed te verzachten 😅😂