• 日123

Full Moon Party 🌕🌚

2023年2月5日, タイ ⋅ 🌙 27 °C

Wij zijn, net als 10.000 andere toeristen, naar de Full Moon Party geweest op het eiland Koh Phanang. We waren blij dat we onze accommodatie al een maand van te voren geregeld hadden aangezien alle prijzen rondom het feest flink stijgen en daarnaast raakt alles uitverkocht!
    We zaten in een prachtig resort, met aan de ene kant de helderblauwe zee en aan de andere kant de bergen en jungle van dit best wel grote eiland.
    Hier konden we ons mentaal voorbereiden op het feest, aangezien we een beetje bang waren dat het te overpriced zou zijn en niet onze muzieksmaak. Dit viel gelukkig alles mee: je mocht je eigen drank meenemen en ze hadden veel verschillende stages met verschillende muziekgenres. Mijn neefje Sijmen is ook in Thailand en was ook op dit feest. Erg leuk om bij te kletsen en avonturen te delen.
    Alleen ging hij door tot de vroege uurtjes, terwijl wij rond 3 uur al lekker in ons bedje lagen :)
    We hadden nog een nachtje extra om bij te komen waarna we weer naar het vaste land gingen. Erg gek om te bedenken dat ons Thailand avontuur er alweer bijna op zit na twee maanden. Ook moesten we afscheid nemen van Kwint en Marleen, die nu door Thailand richting Maleisië aan het reizen zijn. Ze gaan over twee weken beginnen aan hun Australië avontuur! Wij zijn onderweg naar Phuket Airport en vliegen morgen naar Indonesië. Onze laatste maand gaat alweer bijna in. Heel gek om te bedenken dat we dan weer in het ‘koude’ Nederland zitten.

• 日121

Koh Lanta en Koh Ngai

2023年2月3日, タイ ⋅ 🌧 27 °C

Vanaf Krabi gingen we met een minivan naar een groot eiland genaamd Koh Lanta. De busrit zou een uur duren, maar door vele stops duurde dit uiteindelijk ruim drie uur. We sliepen in een schattige bungalow, met drie katten die graag bij ons kwamen kijken en knuffelen. Omdat het eiland zo groot is hadden we eigenlijk niet echt door dat we op een eiland zaten. Er was verder niet veel te beleven dus onze hoogtepunten waren het lekkere eten en het spelen van spelletjes onder het genot van een slokje Hong Thong (Thaïse whisky). Wat wel jammer was is dat we nogal lang hebben moeten discussiëren met de verhuurders van onze scooter omdat deze een lekke band had (al voor we deze kregen) maar uiteindelijk kwam dit gelukkig goed.

Vervolgens wilde nog een ander (kleiner eilandje) bekijken. We hadden veel gehoord over Koh Phi Phi, maar aangezien dit erg toeristisch leek kozen we voor het minder bewandelde pad; Koh Ngai. Dit was een waar paradijsje om tot rust te komen omdat het eiland een lang strand aan de westkust heeft met alleen verblijfplekken. Geen supermarkt, geen wegen en alleen maar (prijzig) eten en drinken bij de resorts. We sliepen hier in een tent op het strand, die verrassend ruim en luxe waren. Het was fijn om even tot rust te komen hier, maar nu zitten we weer op een boot naar Koh Phangan voor de Full Moon Party morgen. We zijn benieuwd hoe we de overgang van rust naar een druk feesteiland zullen gaan ervaren!

• 日113

Volkorencrackers en een Thaise massage

2023年1月26日, タイ

Oi oi oi, wat vliegt de tijd!
    Na Khao Sok zijn we naar Ao Nang gegaan, een kustplaatsje, waar we verbleven in een ‘villa’ met eigen keuken. Dit betekende: spaghetti met geïmproviseerde rode saus, wraps met groenten en crème fraîche en ontbijten met volkoren crackers met hagelslag die Kwint en Marleen voor ons hadden meegenomen! Erg fijn na 4 maanden witbrood en leuk om weer zelf te kunnen koken :)
    In Ao Nang hebben we rondjes gereden op de scooter, scooterles gegeven aan Marleen en Kwint en hebben we de zonsopgang gekeken, met een ontbijtje, bij Din Daeng Doi.
    De volgende dag gingen we naar Krabi en hadden we daar onze eerste (!) Thaise massage en besloten we dat we dit vaker moeten gaan doen. We sliepen in een erg fijn hostel die ook een kroegentocht organiseerde, waar we aan mee deden. Het viel een beetje tegen omdat de groep erg groot was en de muziek erg eentonig. Toch was het erg gezellig met z’n vieren!
    De volgende dag was het opstaan wat zwaar, maar we moesten alweer onze spullen pakken want we gingen die middag naar Koh Lanta; een groot eiland richting het zuiden.

• 日112

Khao Sok National Park

2023年1月25日, タイ ⋅ ☁️ 26 °C

De afgelopen drie nachten hebben we bij een simpel maar leuk verblijf gespendeerd naast het Khao Sok National Park. Slapen in een tentje op een verhoging gemaakt van bamboe, liggen in de hangmat, samen met de andere gasten kip eten die langzaam boven het kampvuur gegaard was en luisteren naar de (op momenten oorverdovende) jungle geluiden. Kwint en Marleen kwamen een dagje later aan dan wij waarna we samen bedachten wat we wilden doen in het natuurpark onder het genot van een spelletje UNO. We hadden gehoord dat er maar een klein deel van het park toegankelijk was zonder gids, dus besloten we toch om een dagtour te boeken voor de volgende dag.

In een groep van 10 mensen en een gids werden we naar de pier gebracht waar we in een zogenaamde longboat over het meer in Khao Sok park voeren. Het was een prachtig uitzicht op het grote meer met hoge bergen rondom en na een poos varen kregen we lunch en uitleg over het middagprogramma. Hier bleek dat we door een "wet cave" zouden gaan lopen en zwemmen, wat ons van tevoren niet verteld was. We begonnen aan een wandeling door de jungle waarna we bij de grot aankwamen. We kregen hoofdlampen (waarvan er maar een paar het goed deden) en begonnen door de grot te lopen. Dit was nogal spannend aangezien we niet goed konden zien waar we liepen, er veel grote spinnen zaten, de gids te snel ging voor ons om bij te houden en we door smalle spleten en diep water moesten manoeuvreren. Het was uiteindelijk een coole ervaring, maar helaas was de gids niet spraakzaam en hebben we dan ook niet zo'n goede ervaring gehad als in Khao Yai.

Vanochtend zijn we naar Ao Nang, vlakbij Krabi, gegaan waar we een mooie kamer hebben met zwembad; een groot contrast met afgelopen dagen. Omdat het vandaag veel regent zullen we morgen hier verder gaan verkennen!

• 日107

Khao Lak en Koh Phayam

2023年1月20日, タイ ⋅ 🌧 28 °C

Na een nachtje slapen bij het vliegveld van Phuket zijn we in de bus gestapt naar Khao Lak. Dit is een kustplaats vanaf waar je goed naar de Similan eilanden zou kunnen gaan. Dit was dan ook ons plan, maar eenmaal daar bleken de tours ernaar toe erg prijzig. Daarnaast vonden we het ook niet zo leuk dat je per se met zo’n tour mee moest, en dat we dus niet ons eigen plan konden trekken. Dit resulteerde in twee nachtjes in Khao Lak, wat ook erg leuk was, met veel uren op het strand en in de zee. Daarna zijn we vertrokken naar Ranong vanaf waar je naar Koh Phayam met de boot kan gaan. We sliepen een nachtje bij mama Kiwi (van Kiwi guesthouse) en zij bracht ons dan ook naar de pier. Dit was erg gezellig en toen we terug kwamen werden we ook door haar weer met open armen ontvangen. Maar eerst nog even over Koh Phayam: dit is een paradijsje op aarde! Het was hier zo fijn en drie nachten waren echt te weinig haha! Het is een klein eiland, waar nog niet heel veel toerisme is, dus nog geen grote resorts. We sliepen in een klein hutje dicht bij het strand en reden rond op ons scootertje, wat het enige vervoersmiddel is op dit eiland. We zijn naar een reggae- en psytrance-feestje geweest en hebben genoten van het heerlijke (vega) eten. Mocht je ooit naar Thailand gaan: sla dit eilandje niet over!

We konden niet langer blijven aangezien we af hadden gesproken om Marleen en Kwint te meeten in Khao Sok (national park). Ik had heel erg zin om hun te gaan zien, dus dat maakte het iets makkelijker om weg te gaan. In Khao Sok sliepen we in een tentje en mochten we mee eten met de overheerlijke barbecue die was voorbereid door de eigenaren van het ‘kamp’. De dagen er na zullen we in de volgende post beschrijven!

Liefs, Sam

• 日102

Metropolen: BK en KL

2023年1月15日, マレーシア ⋅ 🌧 28 °C

We hebben veel kilometers gemaakt afgelopen dagen. Van Koh Kood met de boot en bus naar Bangkok. Dit zodat Sam de stad wat kon verkennen (ik had al gezien wat ik wilde zien bij mijn vorige bezoek in 2019), we het nachtleven op Khao San Road konden ervaren maar vooral voor onze vlucht naar Kuala Lumpur. Zowel Bangkok als Kuala Lumpur zijn hele grote steden waar de benauwdheid (en stank) veel sterker aanwezig is dan daarbuiten.

We vonden Kuala Lumpur een stuk fijner; een mengelmoes van oude en nieuwe gebouwen, vaak mooi vormgegeven of versiert en is er veel natuur door de hele stad heen. Daarnaast is het een hele internationale stad waardoor de mensen er goed Engels spreken en er veel uiteenlopende culturen wonen. Hier hebben we dan ook goed gebruik van gemaakt waardoor we in 24 uur gerechten uit de Pakistaanse, Maleisische, Surinaamse, Franse, Marokkaanse en Arabische keuken gegeten hebben. Daarnaast hebben we de bekende Petronas Towers bekeken, en gewinkeld in de Central Market en het grote Pavilion-winkelcentrum (wat ook fijn was om de hitte te ontwijken).

Momenteel zitten we te wachten op onze vlucht naar Phuket, ons beginpunt voor het zuiden van Thailand, om daar te gaan genieten van de mooie stranden en eilanden!

• 日97

Pattaya en Koh Kood

2023年1月10日, タイ ⋅ ☁️ 27 °C

Deel 2/2
    De volgende dag namen we de bus naar Pattaya, wat een lange reis was. Eenmaal daar hadden we zin om lekker te douchen en te slapen, alleen ging het mis bij onze hotelreservering. Na een hoop gedoe moesten we last-minute nog een ander plekje vinden, wat gelukkig is gelukt.
    Pattaya viel erg tegen, het is een stad met een groot nachtleven en veel prostitutie en dus wilden we er snel weg. Wel een hoogtepunt was de Sanctuary of Truth. Dit is een museum in de vorm van een tempel en is helemaal gemaakt van hout (dus geen spijkertje te vinden). In de kunstwerken, gesneden uit hout, zijn veel symbolieken te vinden en worden verschillende (cultuur) aspecten van verschillende Zuidoost-Aziatische landen gerepresenteerd. Erg indrukwekkend en fijn om de drukte van de stad even te ontsnappen.
    We zijn dan ook snel weer de bus ingestapt om naar Koh Kood te gaan, een eilandje dicht bij Cambodja. Toen we op de boot het eiland en het heldere blauwe water zagen realiseerde we ons: dit is het eerste eiland van onze drie maanden op reis!
    Het is hier prachtig, witte stranden, blauwe zee en veel groen. Hier gaan we de komende paar dagen lekker ontspannen!

• 日91

Khao Yai National Park

2023年1月4日, タイ ⋅ ⛅ 26 °C

Deel 1/2
    Tja, en dan heb je ineens een week extra om het noordoosten van Thailand te ontdekken! Heel erg vervelend ;). We hebben eerst de trein gepakt naar Pak Chong, dit is een stadje vlak bij het Khao Yai National Park. Dit is het op twee na grootste national park van Thailand en staat er om bekend dat je hier goed olifanten kan zien! Dus de volgende dag gingen we met een gids en 6 anderen op een soort safari en jungle tocht. Dit was een prachtige ervaring, waarbij we veel dieren hebben gezien. De hoogtepunten waren de olifanten, de schorpioen en een vis-uil. Het was een vermoeiende dag met veel indrukken en toen we bij ons hostel aankwamen zijn we direct gaan eten en slapen. De volgende dag hadden we een tour van een halve dag, wat ons de tijd gaf om wat dingen te regelen, zoals wat we verder die week zouden gaan doen. De gids nam ons die middag mee naar een natural spring, waar we konden zwemmen en naar een grot waar we vier verschillende soorten vleermuizen hebben gezien. We sloten de dag af met de ‘bat-cave’, die we alleen vanaf te buitenkant konden bekijken. Elke avond met zonsondergang vliegen er rond de 2 miljoen (!!) vleermuizen uit om alle insecten uit de lucht op te eten. Samen eten ze in dat uurtje het gewicht van zo’n 28 olifanten op! Het was een fijne middag en we kregen ook nog een goede tip van iemand om naar Koh Kood te gaan, een eiland niet zo ver van Pattaya vandaan (wat onze volgende bestemming was).もっと詳しく

• 日90

Beestenbende in Nakhon Ratchasima

2023年1月3日, タイ ⋅ ⛅ 20 °C

We zijn onderweg naar Pak Chong, een dorpje vlakbij het Khao Yai National Park. We zouden eigenlijk pas over een ruime week weggaan bij de honden- en kattenopvang van David en Joy maar dingen liepen toch anders dan we van tevoren hadden gedacht. De dieren zijn ontzettend leuk en lief maar we hadden best wel wat moeite met de manier waarop David en Joy met ons omgingen en communiceerden. Het was dan ook een moeilijke keuze om eerder weg te gaan maar we zijn van mening dat we de beste keuze gemaakt hebben. Al met al kijken we wel positief terug op deze leerzame ervaring die we nooit zullen vergeten, maar zijn we blij dat we nu wat meer tijd hebben om centraal Thailand te verkennen.

Bij de opvang begonnen we de dag om 6:30 uur (Jochem wat vaker dan Sam die het soms moeilijk vond uit bed te komen) met medicijnen geven en poep-scheppen. Ook moesten we hiervoor de plasjes in de gang die de honden of katten achter lieten ontwijken waarna we de honden gingen uitlaten. Dit was een heerlijke rustige wandeling omdat er weinig mensen in de omgeving wonen maar wel moesten we onze ogen open houden voor eventuele slangen. Hierna gingen we zelf ontbijten en daarna gaven we de 59 honden hun brokjes. De rest van de dag rustten we uit of deden we klusjes zoals bamboe omhakken (en proberen te verbranden), een net ophangen zodat de vogels niet in het zwembad konden poepen, een muur schilderen, afval opruimen, boodschappen doen en hebbeb we een oude hondenkooi uit elkaar gehaald. Het eten geven en uitlaten herhaalden we vlak voor zonsondergang. Ook knuffelden we natuurlijk veel met de dieren! Het was tevens leuk om te zien dat, na een aantal dagen, de wat angstigere honden steeds dichterbij kwamen en we ze aan het einde zelfs konden aaien. Dit maakt het wel extra moeilijk om weg te gaan maar soms moet je dit soort keuzes maken. We weten dat de dieren in goede handen zijn en hopen dat ze snel weer een nieuwe workawayer mogen ontvangen om hun te helpen.

- Sam en Jochem

• 日78

Noord Thailand

2022年12月22日, タイ ⋅ ⛅ 28 °C

We hebben ons weekje "vakantie" in Thailand erop zitten. De oversteek van Laos naar Thailand ging soepel, en we kwamen (met enige vertraging) dezelfde avond nog aan in Chiang Mai. Dit is de op een na grootste stad van Thailand met een leuke oude binnenstad en van alles te doen (en te eten). In de oude stad hebben we een tour gedaan langs de belangrijkste tempels overdag en in de avond zijn we uitgegaan naar, onder andere, een dragqueen-/ladyboy-show. Omdat we graag langer in Pai (een "hippiedorpje") wilde blijven hebben we slechts twee nachten in Chaing Mai geslapen.

Na een rit met de minivan kwamen we 2 uur eerder dan gepland aan in Pai, de chauffeur had flink gas gegeven en omdat de weg door de bergen 762 bochten heeft was het wel een pittige zit. We hadden avondeten meegenomen dus in plaats van over de walking street vol etenskraampjes te lopen aten we dit op en liepen we naar ons verblijf. Dit was een knusse bungalow bij Tribal backpackers, zo'n 20 minuten lopen buiten het centrum. We huurden voor de overige dagen dan ook een scooter omdat de leukste bezienswaardigheden rondom Pai liggen. Zo gingen we naar een bamboe-brug over rijstvelden, een grote Boedha op een berg met uitzicht over de stad, de Pai Canyon, meerdere uitkijkpunten in de bergen, leuke café's (zelfs een met een vuurshow) en hebben we de beste burgers gegeten van onze reis tot nu toe! Ook hebben we een wandeling gedaan door het bos langs een rivier. Hier moesten we vaak oversteken door het water waardoor het een behoorlijke uitdaging was. Aan het einde van de wandeling zou een kleine waterval zijn, maar halverwege zijn we omgekeerd omdat we te laat vertrokken waren om op tijd terug te zijn voor het donker en omdat de steentjes die telkens in onze schoenen kwamen enorm ging schuren. Desondanks was het een fijne wandeling door de rustige natuur.

Vandaag hebben we eerst weer de heftige rit terug naar Chiang Mai gemaakt om daarna de nachtbus naar Nakhon Ratchasima (Korat) in te gaan. Dit blijkt de op twee na grootste stad van Thailand te zijn, maar omdat het niet bekend is bij backpackers gaan er vrijwel geen toeristen naar toe. Morgenochtend worden we dan opgehaald door David en Joy om onze drie weken bij hun honden- en kattenopvang te beginnen!

参加する: