Oceanië

March - May 2017
A 66-day adventure by Exploring the world Read more

Het noorden van Coromandel

March 21, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Onze dagtrip gaat vandaag richting noorden. We maken verschillende stops aan prachtige stranden (Otama, Opito Bay, Whangaoua). Onderweg steeds weer ´smalle steile stukken met de nodige haarspeldbochten, omhoog, omlaag, wonderbare vergezichten… Het hoogseizoen is inmiddels voorbij en daarom weinig mensen aan het strand. De meesten bijven, net als ons, maar kort. Maar omdat het zo mooi is hier, besluiten we er nog een dag aan te hangen, want de weersvooruitzichten zijn ook prima. We komen aan in Coromandel-Town. Een een klein stadje, dat niet echt veel bijzonders aan bezienswaardigheden heeft, maar de typische Nieuw-Zeelandse sfeer uitstraalt. Een hoofdstraat met winkels, cafe’s, restaurants, take-away’s. Het meest opvallende hier is een gebouw dat er uitziet als een saloon in het wilde westen. En als we er langs lopen, blijkt het inderdaad nog uit de tijd van de gouddelvers te zijn….
    Terug nemen we een route door de bergen, één van de eersten van het land, en maken nog een korte stop aan een waterval. De weg is inmiddels onverhard geworden en voert ons langs een verlaten oord… hier schijnt echt niemand meer te wonen…behalve varkens! Links en rechts, wilde zowel als `huis´varkens, grote en hele kleintjes. Hè? Op een bord staat dat ze gevoederd mogen worden... We rijden automatisch langzamer en ineens hops een mini piggy (moet pas geboren zijn) onder onze Auto. Oh jee, wat nu… uitstappen gaat niet dus we proberen via onze spiegels of we het ergens zien. Maar dan komt ineens de moeder aangelopen, stelt zich precies voor de deur van de bijrijder en kijkt ook waar de kleine is. Het duurt eventjes maar dan zien we het mini varkentje weer voorbij hopsen :0)

Hahei - Cathedral Cove

March 22, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 30 °C

Na een heerlijk zonnig ontbijtje op ons terras steigen we weer in de auto. We rijden richting Hahei, een klein stadje aan de kust hier niet ver vandaan. Hier is ook het startpunt van prachtige wandelroute langs de steile kust naar de Cathedral Cove. Onderweg fantastische uitzichtspunten over de zee en de vele kleine eilandjes. Het pad is met stukken erg steil, maar in iets meer als een uur hebben we ons doel bereikt. Het is een verborgen baai met een bogenvormige rotsdoorgang, een begeerd punt voor de toeristen en dat is te zien ook. We blijven een poosje aan het strand en schieten vele mooie foto’s van de kalkstenen kustlijn, de rotsen in de zee en een kleine waterval. Op de terugweg lopen we nog naar een klein strandje in een andere baai waar het niet to vol is. Hier blijven we nog nog een poosje en ik maak nog ee heerlijke duik in het blauwe water. Dik 5 uur zijn we weer terug bij de auto en rijden verder naar Cook’s beach. Vanaf een uitzichtspunt op de rots heeft men een goed uitzicht op de baai waar kapitein Cook in 1769 aan land gekomen is. In het 19e jh hebben hier vele schepen aangelegd, en één daarvan is gezonken tijdens een storm. Blijkbaar kan men de resten bij laag water uit de lucht nog zien. Tot slot rijden we nog naar het Hot Water Beach. Daar kan je bij eb (2 uur ervoor tot 2 uur erna) met een spade een gat graven en daarmee je eigen warmwaterpool maken. Hete waterbronnen diep in de grond maken dit mogelijk. Aangezien het al laat in de middag is en fris, graven we niet zelf maar springen in een gat wat door anderen gegraven is… lekker makkelijk ;0) En inderdaad, het water is warm en als je je tenen er diep insteekt is het zelfs heet. Als we teruglopen naar de auto merken we hoe warm/heet het zand op bepaalde plekken is, vreemde ervaring. We halen nog Fish & Chips op de nagelegen camping, zoeken een bankje op aan het strand en genieten de zonsondergang.Read more

Whitianga

March 23, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag hadden we eigenlijk een stranddag ingeplant, maar de dag vangt grijs en grauw aan. Aangezien we zowiezo nog boodschappen moeten doen, gaan we maar meteen, dan hebben we dat maar gehad. In de supermarkt treffen we de cheffin van onze camping. Ze vertelt ons dat er vandaag een Oldtimer-tour door de stad komt (Beach-Hop). Nou, dat willen we natuurlijk zien dus we gaan richting centrum om het spectacel te bekijken. Alle de bekende Amerikaanse automerken zijn er bij, Chevrolet, Ford, Pontiac, Cadillac etc... Limousinen, sportwagens, leverwagens… en natuurlijk blinken ze om ter mooist. Enige dames zijn op passende wijze gekleed, in de Lollipop stijl. Helemaal geweldig… maar uitgerekend vandaag geen camera bij!...

Ook de vroege namiddag blijft grijs en we besluiten het strand te schrappen voor vandaag en op ons terras aan ons dagboek verder te werken en foto’s te sorteren. Vroeg in de avond lopen we nog de 3 km naar de jachthaven om eens een keertje uit eten te gaan. De keuze valt op een vis-restaurant en we stellen onze eigen vis/zeevruchten „Tapas“ uit voorgerechtjes samen. Dat is smullen!

Op naar Rotorua

March 24, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

De reis gaat weer verder en de auto wordt weer gepakt. We verlaten het Coromandel schiereiland, wat zeer de moeite waard was, en gaan richting Rotorua. Maar wat is dat? Opeens komt de Oldtimer-tour ons tegemoet. Ze zijn blijkbaar weer onderweg, en zovele, niet te geloven! We stellen onze auto aan de straatkant, en gaan bij de andere toeschouwers staan. Velen zijn echte fans en zitten in een campingstoel (met evt gelijk picknick) voor hun eigen oldtimer. Nu kunnen we toch nog de nodige foto’s schieten ;0) Wat voor een show, er komt geen eind aan. Na een poosje rijden wij weer verder, maar ze komen ons nog steeds tegemoet. In het volgende stadje is het dan voller dan vol. Daar hebben ze blijkbaar hun ‚basecamp‘ opgeslagen, en de meesten op een campingplaats. We stoppen nogmaals want dat ziet er wel heel cool uit allemaal… Retro zo ver je kijken kan. Super klasse, met veel liefde ingerichte caravans uit de jaren 50-60, met veel oog voor detail!

We zetten onze rit richting zuiden voort, en onze volgende stop is in Waihi, een oude gouddelverstad. Tot op de dag van vandaag wordt daar nog naar goud, zilver en kwarts gegraven, maar de grote mijnfirma sluit volgend jaar na meer als 100 jaren de schachten. Ze proberen nu toerisme te vermarkten om de stad op de kaart te behouden. We werpen een korte blik over het terrein, wat vandaag de dag een gigantische open put is, maar hier waren voor langere tijd op meer als 200 meter diepte 14 etagen vertunneld.

De laatste korte stop is in Tauranga, een snel groeiende stad, die van de haven en de raffinaderijen leeft en ze proberen daar hun eigen kleine riviera op te bouwen.
    Vroeg in de avond hebben we dan ons doel bereikt, Rotorua. Deze keer verblijven we in een motel . We draaien nog een korte ronde door het stadje maar benutten dan het feit dat we eindelijk eens snelle WiFi hebben… De eerste posts worden in onze FindPinguins blog gemaakt… het begin is er!

Vulkaangebied Waimangu

March 25, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

De omgeving van Rotorua heeft een vulkanische oorsprong en is bekend om zijn hete bronnen en geisers. We rijden in het vulkaangebiet van het nationaalpark Waimangu. Rond 1886 is hier voor het laatst een vulkaan uitgebarsten en heeft het hele planten- en dierenleven in het gebied rondom vernield. Vandaag de dag is de berg Tarawera een rustelose doch slapende vulkaan.
    De wandeling voert ons langs vijvers, bronnen, meren en kraters. Het bubbelt en stoomt hier en daar en niet te vergeten de (vreselijke) geur van zwavel… Alles is gehuld in een ongewone groenkleur met wit en oker. De beschrijving die we meegekregen hebben leidt ons goed en geinformeerd door het hele gebied. Na een goede 3 uur wandelen bereiken we het eindpunt, een groot meer, dat zich tussen meerdere kraters uitgebreid heeft. Terug rijden we met de bus, die elk uur zijn rondje draait. Alles goed geregeld. Het was een mooie interessante wandeling over ongewoon en verschillend terrein.

Terug in Rotorua gaan we nog even de stad in. Het heeft een mooi park met 2 historische gebouwen, voormalige badhuizen. Helaas ruikt het ook overal…. en niet echt lekker. Maar ook hier stoomt en borrelt het op verschillende plekken, en daardoor ontkom je er niet aan de zwavelgeur op te moeten snuiven. Het plan was eigenlijk in het bekende ‚Polonesische Spa‘ te gaan, waar vol lof over gesproken wordt. Hier worden meerdere baden met verschillend bronwater gevuld worden. Echter na het lezen van de kritieken in Tripadvisor en het feit dat mijn overgevoelige neus dit waarschijnlijk niet uit zou houden ;-)… besluiten we het uiteindelijk niet te doen. Daarvoor in de plaats gaan we nog wat eten in de Eat-Street.

Wai-o-tapu Wonderland

March 26, 2017 in New Zealand ⋅ 🌧 19 °C

We trekken weer verder. We gaan vanuit Rotorua eerst richting Taupo, maar maken na een half uurtje rijden eerst nog een stop bij Wai-o-tapu Thermal Wonderland (het wonderland van de warme bronnen). Het is een geothermisch gebied, dat zich over 18 km² uitstrekt en voor het publiek is een klein gedeelte daarvan toegankelijk gesteld. Het gebied is bezaaid met ingestorte kraters, hete en koude meren, modderpools en dampende rotsspleten. Als eerste bezoeken we een geiser ‚uitbraak‘, die elke dag om kwart over 10 begint en dan 20-60 minuten duurt. We vroegen ons af hoe het mogelijk is dat ie elke dag om dezelfde tijd uitbreekt, maar dat is al snel verklaard… Nadat we ons een plaatsje vergaard hebben in een soort Amphitheater, komt kort daarop een jongeman en vertelt ons een beetje historie, wat er gaat gebeuren en hoe hij deze geiser tot uitbraak gaat laten komen. Hij gooit er een zeepmengsel in en na een paar minuten begint de geiser te borrelen, te dampen en kort daarop sproeit het water in een hoge fontein de lucht in. Naja… een beetje bedrog om de toeristen te plezieren zullen we maar zeggen… We gaan het park in, het thermaalgebiet, waar eigenlijk in alle vijvers en kraters, een heel spectrum aan kleuren te zien is. Maar helaas laat het goede weer van de afgelopen 2 weken ons in de steek… De 3 km rondweg lopen we jammer genoeg in de regen en daarmee zijn de natuurwonderen (en kleuren) natuurlijk ook niet goed te zien. Maar evengoed de moeite waard.
    In de vroege namiddag rijden we verder naar Taupo. Hier draait het toerisme om de natuur en al de daarbij behorende activiteiten. Het reusachtige meer (Lake Taupo) en derivier Waikato zijn het ideale uitgangspunt voor rafting, kayaking, zeilen, vissen, enz. De stad straalt echt de vakantie flair uit met zijn mooie huizen en boten. We maken een stop bij de Huka watervallen. Het water van de Waikato rivier raast krachtig door een versmalling, voordat het 11 meter diep valt. Hier stromen 220.000 liter water per seconde door en de waterkracht wekt 15% van de algehele energie Nieuw-Zeeland op. We rijden verder langs het meer naar het Tongariro nationaalpark. Oorspronkelijk hadden we hier een overnachting gepland om te gaan trekken. Het is een vulkanisch gebied met 3 bergen waarvan er één (ook nu nog) met sneeuw bedekt is, de hoogste van de drie met zijn 2700 m. Het is hier het grootste skigebied van Nieuw-Zeeland. Maar helaas is het weer niet goed, zeer lage bewolking en regen. Niet de beste vooruitzichten om te gaan wandelen. Aangezien het morgen niet beter wordt, en we geen vaste overnachting geboekt hadden voor vandaag, belsluiten we verder te rijden, jammer :0(
    Zo groen en bosrijk het eerste deel van het nationaalpark was, zo kaal is het verder verloop. Dat zijn blijkbaar nog de effecten van de vulkaanuitbarsting van 1953. Het gaat daarna weer heuvelachtig en groen verder en we maken nog enige kilometers richting Wellington, wat ons doelwit is voor morgen. We komen nog door een klein stadje, Foxton, waar we ineens een bord zien met 'The Dutch Oven‘ erop. Dat moeten we natuurlijk nog even gaan verkennen! Kort daarop zien we in de schemering een molen opduiken, met enkele kleine grachtenpandjes ernaast. 'The Dutch Oven‘ blijkt een cafe & bakkerij te zijn, maar is helaas al gesloten :0( Maar leuk om te zien dat we ook hier vertegenwoordigd zijn :0) Eerst rond de klok van achten komen we aan in Levin, waar we nog een (ruime) bungalow in een Holiday park kunnen bemachtigen... een gelukje.

Laatste etappe op het noord eiland

March 27, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

Tot Wellington zijn het geen 2 uur meer, dus nemen we ons de tijd om 3 stops te maken aan de zee. In de namiddag inchecken in een backpacker hostel midden in de stad. Het is echt groot, heeft 7 etagen meerbedkamers en wij worden naar de 8e etage verwezen, die wederom door de wat ouderen bewoond wordt ;0) We hebben een fantastisch uitzicht over de stad, maar aangezien het weer omgeslagen is helaas grijs en grauw. Aangezien ze geen parkeerplaats beschikbaar hebben, brengen we de auto naar een parkeerplaats buiten de stad. Op de terugweg merken we dat er een flinke bries opgestoken is, maar dat schijnt hier vaak het geval te zijn. In een half uurtje zijn we echter weer al terug bij ons hostel, lekker uitgewaaid ;0) Het is duidelijker koeler vandaag, en aangezien het ook nog miezert, besluiten we vandaag verder niks meer buiten te ondernemen. In plaats daarvan zetten we ons in de grote ontvangsthal met zijn grote houten tafels en banken. Alleen daar is kostenloze wifi maar ook veel te zien. Tegen half 6 komen blijkbaar de intercity bussen aan, die de vele backpackers aflevert. Wow, wat een hoop met mensen ineens, en allemaal moeten ze inchecken! Dat duurt eventjes.
    Ons hostel heeft een eigen cafe in de kelder met goedkoop bier en eten. Dat proberen we gelijk maar uit vanavond. De hele atmosfeer hier in huis… Jana voelt zich weer helemaal terug in haar studentijd :))

Op verkenning in Wellington

March 28, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Vandaag gaan we op verkenningstocht door Wellington. Met 300.000 inwoners is het een best kleine hoofdstad. En zeker als je het vergelijkt met Auckland (gemeente), dat met zijn 1,4 miljoen inwoners een derde van de Nieuw-Zeelandse bevolking huisvest.
    Wellington ligt in een baai, die nogal stormachtig is. We lopen langs het water, de voormalige haven, waar hier en daar kunstwerken te zien zijn en een paar overblijfselen van oude gebouwen. Wat het meeste opvalt rond het middaguur, dat onnoemelijk veel mensen langs het water joggen. En we zien zelfs roeiers op en langebaanzwemmers in het water. Wat voor een middagspauze hier!...
    We gaan een kijkje nemen bij het parlement, wat uit 3 verschillende gebouwen, 3 verschillende tijden en daarmee ook bouwstijlen bestaat. Daarna bergop naar de botanische tuin waar je ook per cable car naar toe kunt. Deze meer als 100 jaar oude kabelbaan is het herkenningspunt van Wellington en zeer vergelijkbaar met onze Merkurbahn in Baden-Baden. We komen aan een oud kerkhof voorbij, waar we enige verhalen van immigranten kunnen lezen, en dan gaat het weer stijl naar benenden in een hectisch deel van de stad met winkels, café’s en restaurants. We eten even wat bij een aziatisch snelrestaurant en dan gaan we een biertje drinken in een Ierse Pub, waar we gelijk gevraagd worden of we aan de Pub-quiz mee willen doen die uitgerekend vandaag plaatsvindt. Hm… Op onze vraag of ook niet-Kiwi’s kunnen doorstaan volgt een volmondig „yes“. Nou, dan gaan we er voor en gelukkig mogen we onze NZ telefoon gebruiken, want dankzij Google en Wikipedia komen we nog enigszins mee en belanden uiteindelijk op de 12e van 17 deelnemende groepen :0)

Te Papa - Nationaal Museum Nieuw-Zeeland

March 29, 2017 in New Zealand ⋅ 🌫 17 °C

Aangezien er voor vandaag regen afgegeven is, hebben we het nationaalmuseum ‚Te Papa‘ gepland. En dat was een goed besluit, want het is zeer de moeite waard. Er is veel te zien en te lezen over Nieuw-Zeelands natuurkunde, de geschiedenis (van de Maori’s, de Britse immigrantenstroom vanaf 1840 en die uit de hele wereld vanaf de jaren 1950) en natuurlijk over geologie (vooral over aarbevingen en vulkaan activiteiten). Er is ook een groot gedeelte over de dierenwereld opgesteld en daar ligt een mega grote inktvis (colossal squid-de grootste van de planeet) van 495 kg zwaar in een 6 m lang aquarium...bbrrrr… Maar voor de liefhebbers, op http:/squid.tepapa.govt.nz staan einige filmpjes over de vangst, het onderzoek enz.
    De tijd vliegt voorbij. In de late namiddag zijn we weer terug in ons hostel, en aangezien het nog steeds regent, een goede gelegenheid onze toer verder te plannen.