Backpacken Azië

January - March 2016
A 47-day adventure by Marius Read more

Dag 11: White Temple

February 4, 2016 in Thailand ⋅ 🌙 19 °C

Na wat langer te hebben geslapen besloten we een bezoek te brengen aan de White Temple (Wat Rong Khun).
    Voor €0,50 p.p. werden we afgezet bij de tempel, die van veraf al duidelijk te zien is.

Het was ook meteen duidelijk dat het een toeristische trekpleister is, want wat een mensen.
    De tempel is ontworpen door één man (Chalermchai Kositpipat) die de mooiste tempel van de wereld wilde laten bouwen. Dit alles met eigen geld.
    Qua uiterlijk lijkt de tempel totaal niet op de andere tempels die we tot nu toe hebben gezien. Ook is hij veel moderner, dit is ook aan de beschilderingen aan de binnenzijde te zien (zoals angry birds, hello kitty en de twin towers). De binnenkant viel ons wat tegen, aangezien de buitenkant prachtig wit is.

Na dit bezoekje besluiten we weer terug te keren naar het centrum om daar nog lekker rustig aan te doen.

Dag 12: Chiang Khong & Namkhong

February 5, 2016 in Thailand ⋅ ❄️ 1 °C

De reis gaat verder naar de Thaise grensplaats Chiang Khong. We pakken dit keer wederom een locale bus die ons in totaal 2 uur lang langs rijstvelden en tussen bergtoppen door verder naar de grens met Laos brengt. De locale bussen in Thailand hebben wel een bepaalde charme. Het lijkt op iets wat een opaatje op een zolderkamertje in elkaar heeft geknutseld. Een houten vastgespijkerd vloertje en in het plafond ventilatoren die oorspronkelijk vast en zeker anders gebruikt zijn maar nu met wat kleine aanpassingen ook prima verkoeling in een overvolle bus kunnen geven.

Eenmaal in Chiang Khong zoeken we ons guesthouse op genaamd Namkhong. De kamer is prachtig, een bamboe bungalowtje waarin ook de binnenkant helemaal met hout afgewerkt is. Tot onze verbazing beschikt Namkhong voor maarliefst €6,- per nacht zelfs over een zwembad, een luxe die we tot op heden nog niet hadden gehad. Chiang Khong zelf is erg klein en hebben we dan ook snel gezien. De keuze om de rest van de dag rondom het zwembad te verblijven is dan ook snel gemaakt.

Dag 13: Reis naar Laos & Huay Xai

February 6, 2016 in Laos ⋅ ❄️ 1 °C

Ons guesthouse blijkt ondanks de prima ambiance en het zeer welkome zwembad toch enkele gebreken te hebben. Het spiraalbed bestaat ook echt voor 99% uit spiralen en de kamers zijn extreem gehorig. Opstaan is hier dan ook geen probleem!

We besluiten naar de grens met Laos te lopen omdat dit ongeveer een minuut of 30 van het guesthouse zou zijn. Onderweg ontbijten we en een Thai die ook nog mooie verhalen over Eindhoven wist te vertellen wist toch echt zeker dat de grens zo'n 12 kilometer de andere kant op was. Helaas was onze bijbel (Lonely Planet) het met deze man eens. Hij regelde een tuk-tuk voor een prima prijsje bij een (ik schat hem 70 jaar) oude man. Ook zijn voertuig was niet de jongste meer en leek met ieder klein heuveltje meer moeite te hebben met ons en onze backpacks. Onderweg zijn we dan ook maar even gestopt om olie te verwisselen en even later moesten we ook nog maar even tanken, de oude man lachtte het allemaal maar een beetje weg, want Engels kon ie niet. Een uiteindelijk bijna half uur durende rit later mogen we de benodigde papieren invullen aan de Thaise zijde van de grens. Vanaf de Thaise grens pakken we vervolgens een bus naar exact hetzelfde gebouw, maar dan aan de zijde van Laos. Hier vullen we weer exact dezelfde gegevens in, wachten we even, en vervolgens mogen we ook daar doorheen. Zeer efficiënt en nuttig allemaal. Vanaf de Laotiaanse grenspost delen we een sôrngtăaou met twee Canadezen, drie Fransen en enkele locals naar Huay Xai.

Huay Xai is een extreem rustig plaatje. Zo hebben we in ons guesthouse B.A.P, gerund door een moeilijk lopend oud dametje, zelfs een avondklok. We moeten uiterlijk om 23:00 uur thuis zijn. Aan de eigenlijk enige echte straat van het dorp liggen wat winkeltjes, een handje vol restaurantjes en een paar barretjes. Ongeveer in het midden van de straat is er (uiteraard) ook een tempel te bezoeken. Wat Chomkao Manilet is zelf niet een heel gedenkwaardige tempel. Echter maken de 'Monk talks' het toch best bijzonder. Als toerist wordt je hier uitgenodigd om het gesprek aan te gaan met Laotiaanse monniken zodat zij hun Engels up to date kunnen houden. Enige reden waarom wij naar Huay Xai zijn gekomen is The Gibbon Experience en uiteindelijk de slowboat naar het zuiden.

Dag 14 & 15: The Gibbon Experience

February 7, 2016 in Laos ⋅ ☀️ 20 °C

We hebben geluk, eigenlijk zouden we The Gibbon Experience pas een dag later kunnen doen omdat deze volgeboekt was. Voor de zekerheid konden we het een dag eerder om half 9 's ochtends toch proberen, indien er afvallers/opzeggingen waren konden wij toch mee, en dat was het geval!

We gaan eerst kort zitten voor een instructievideo met wat veiligheidsinstructies over het zip-linen en wat achtergrondinformatie over de organisatie achter deze tocht. The Gibbon Experience is opgezet ten behoudt van het tropisch regenwoud in Laos. Het idee hierachter is simpel, de lokale bevolking werkgelegenheid bieden en hen op een andere manier afhankelijk maken van het regenwoud, namelijk door middel van trekkingen/overnachtingen in plaats van houtkap. Iedere trekking die georganiseerd wordt draagt daarmee direct bij aan het behoud van dit gebied.

Wij kiezen voor een tweedaagse tocht met één overnachting. Nadeel aan deze tocht is dat je niet diep genoeg de jungle in kan trekken om ook daadwerkelijk gibbons te spotten, voordeel van de tocht is dat deze meer zip-lines heeft en je toch een nachtje in de jungle kan slapen. Eenmaal afgezet bij de rand van de jungle krijgen we onze zip-line gear, vervolgens begint een 3 uur lange hike omhoog met (gelukkig) enkele korte breaks. Het is al snel duidelijk dat de locale gidsen het tempo er goed inhouden, zonder dat zij ook maar enig teken van vermoeidheid vertonen.

Na 3 uur volgt een zeer welkome lunch en, de eerste zip-lines. De zip-lines worden gebruikt om grote delen van jungle te doorkruisen in korte tijd en uiteraard, omdat het gewoon heel erg vet is! In totaal gaan we over meer dan 20 zip-lines in twee dagen tijd met tussentijds hikes van een paar minuten of van een paar uur. De langste zip-line is 570 meter en je kan een snelheid halen van 60 tot 70 km per uur. En dat alles dus vaak over een ravijn en tussen de dichte begroeiing van de jungle door.

Aan het einde van de eerste dag bezichtigen we de grootste boom van Laos. Hierna pakken we de voor die dag laatste zip-line naar onze boomhut. We overnachten in twee groepen. Wij verblijven in de allereerst gebouwde boomhut. Deze is wat kleiner (2 verdiepingen) dan diegene waar de andere groep in overnacht (4 verdiepingen), maar ligt wel wat hoger (150 meter van de bodem van de jungle) en biedt een mooier uitzicht. We zitten hier samen met drie Amerikaanse dames (momenteel leraressen in Vietnam) en een Frans stelletje. Na de boomhut verkend te hebben arriveren enkele dames met een Laotiaanse maaltijd, ook maken zij de bedden gereed voor de nacht. Gesloopt door de inspanningen van vandaag en met het oog op morgen duiken we vroeg ons bed in. 's Nachts hebben we nog visite van een groep ratten op zoek naar wat te eten, gelukkig hebben deze de weg door onze klamboe niet weten te vinden.

Na een op zich prima nachtrust van Marius' kant en een iets mindere vanuit Amber zoeken wij de andere groep op in hun boomhut waarna we gezamenlijk aan de laatste hikes en zip-lines beginnen. Na de middag bereiken we het eindpunt waar we als beloning een frisse duik in de rivier mogen maken en er een koud biertje staat te wachten. Laat in de middag worden we vervolgens, na een zeer hobbelige jeeptocht, afgezet bij ons guesthouse B.A.P. Hier boeken we alvast het ticket voor de boot van morgen.

Dag 16 & 17: Slowboat naar Luang Prabang

February 9, 2016 in Laos ⋅ ☀️ 20 °C

Om 9 uur ontbijten we bij ons guesthouse. De eigenaresse heeft ook alvast de lunch gemaakt zodat we deze direct mee kunnen nemen. Een tuk-tuk brengt ons en diverse lotgenoten vervolgens naar de pier waar de vele boten al op ons liggen te wachten. We nemen de slow-boat van Huay Xai maar eindbestemming Luang Prabang. Deze boot over de Mekong doet er echter zolang over dat deze is opgedeeld in twee dagen. De eerste dag brengt ons tot het plaatsje Pak Beng.

De boot die om 11:00 uur zou moeten vertrekken vertrekt uiteindelijk om 12:30 uur. Reden: de boot is te vol en dus wordt een tweede boot ingezet, de eerste boot mag echter pas vertrekken als de tweede boot ook helemaal vol is. Laotiaanse logica!

In de slow-boat zitten we helemaal voorin met een Zweed, Knut, een Engels stel, Thom, Nin en dochter Leia, een Engelsman die inmiddels 5 jaar in Vietman woont, Adam en een Amerikaan, Charles. De voorzijde wordt al snel gekscherend 'first class' genoemd in de volgepropte boot. We wisselen voornamelijk verhalen uit over ieders reis tot nu toe en de toekomstige bestemmingen.

Eenmaal aangekomen in Pak Beng, 6 uur later, wachten de eigenaren van hostels en guesthouses ons al op met hun beste aanbod. Na wat onderhandelen worden we als vee opgeladen op diverse pick-up trucks op weg naar de desbetreffende slaapplek. Voor ons een rit van maarliefst 1 minuut. Het guesthouse is simpel maar volstaat voor een nachtje. Later die avond dwalen we door Pak Beng dat zijn bestaansrecht ongetwijfeld enkel dankt aan de tussenstop van de slowboat. We dineren met Adam en een Française die de omgekeerde reis aan het maken is en net uit Luang Prabang komt. Ze heeft nog enkele tips en waarschuwt ons voor het tekort aan slaapplekken in onze eindbestemming...

De tweede dag wordt de oorspronkelijke 'first class' groep in tweeën gesplitst, Knut en Charles zitten bij ons op de boot maar de rest is op een andere boot geplaatst. Horrorverhalen over de 11 uur durende tocht op de tweede dag blijken gelukkig niet waar, na totaal 5 uur komen we aan in Luang Prabang. Een tuk-tuk rit naar het centrum later is het startsein van de zoektocht naar een slaapplek. Helaas had de Française van de vorige avond niet gelogen. In verband met Chinees Nieuwjaar hebben we 2 uur en tientallen guesthouses later nog niets gevonden. Bij enkele guesthouses wordt zelfs aangeraden naar de tempel te gaan, we zouden daar op het complex kunnen slapen, zodat je in ieder geval niet op straat hoeft te slapen.. Toevallig komen er Knut en Charles weer tegen, die ook in hun zoektocht nog niet geslaagd zijn. Net toen we besloten gezamenlijk iets te zoeken krijgen we een aanbod dat we niet af kunnen slaan. Een guesthouse in het centrum voor een prima prijsje.

We sluiten de avond af op de dagelijkse Night Market van Luang Prabang, waar voornamelijk handgemaakte waren uit de omliggende dorpen worden verkocht.

Dag 18: Rondlopen in Luang Prabang

February 11, 2016 in Laos ⋅ 🌫 14 °C

Geen planning vandaag. Na 't ontbijt lopen we een beetje door de stad, als eerst komen we langs Wat Haw Pha Bang. Hierna beklimmen we de kleine berg Phou Si in het midden van Luang Prabang met halverwege de tempel Wat Tham Phou Si en op de top Wat Chom Si. Vanuit deze laatste tempel heb je een prachtig uitzicht, met de Mekong rivier enerzijds en de Nam Khan rivier aan de andere kant van de stad. We dalen Phou Si aan de andere zijde af en lopen zo de stad door terug richting ons guesthouse met onderweg uiteraard de nodige tussenstops in de vele barretjes/restaurantjes.

Chillen in het park in Chiang Mai was ons erg goed bevallen, laat in de middag besluiten we dan ook een soortgelijke plek in Luang Prabang op te zoeken. Vreemd genoeg bestaat deze niet echt waardoor we uiteindelijk in de tuin voor het Royal Palace Museum belanden. Al snel lopen we hier onze reisgenoten uit de slowboat weer tegen het lijf. Tot sluitingstijd blijven we hier relaxen tot we weggestuurd worden. We nemen de toeristische route over een lokale markt en langs de Mekong.

Bij ons guesthouse nemen we afscheid en besluiten we morgen gezamenlijk een tuk-tuk te delen om de Kuang Si watervallen te bezichtigen.

Dag 19: Kuang Si Falls

February 12, 2016 in Laos ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag staan de Kuang Si Falls op de planning. Er zijn meerdere watervallen rondom Luang Prabang, maar sommige zijn al wat opgedroogd en dan niet echt het bezoeken waard.

We hebben de vorige dag besloten om met onze bekenden van de slowboat (Charles, Knut, Nin, Tom en Lea) een tuk tuk te delen om de kosten te verdelen. De tuk tuk chauffeur wil ons heen en terug brengen voor een mooi prijsje.
    Uiteindelijk gaat er ook nog een Duits stelletje (Fabian en Jasmin) mee en zitten we met 9 personen in een tuk tuk. Het past net!

Na een ritje van 45 minuten komen we aan bij de watervallen die prachtig lichtblauw/turquiose van kleur zijn.
    Uiteraard nemen we een verfrissende duik in het toch wel erg koude water. Ook in dit watertje kun je gratis een dr. Fish spa behandeling krijgen, want de visjes knabbelen weer aan onze teentjes.

We lunchen met z'n allen in het zonnetje om daarna onze weg naar boven te vervolgen naar de grotere waterval.
    Onderweg wordt uitgelegd dat de blauwe kleur van het water door de 'limestones' en mineralen veroorzaakt wordt. Iedere keer komt er een nieuw laagje op de stenen waardoor de kleur ontstaat.

Wanneer we weer naar beneden gaan, zijn we blij dat we op tijd zijn gegaan want het is erg druk. Voornamelijk Chinezen die op de meest vreemde manieren vastgelegd willen worden op de gevoelige plaat. Na onze rit met de tuk-tuk arriveren we weer in de stad om even lekker te relaxen 's avonds.

Dag 20: Royal Palace Museum & Vang Vieng

February 13, 2016 in Laos ⋅ 🌫 14 °C

Onze laatste ochtend in Luang Prabang bezoeken we het Royal Palace Museum. We hebben gratis toegangskaartjes gekregen van Knut en Charles, want zij moesten eerder weg bij het museum en hadden ook alles al gezien,maar kregen toch nog kaartjes voor de volgende dag.
    Het museum is het voormalig paleis van Koning Sisavang Vong. Het was leuk om even rond te lopen, maar helaas was er weinig informatie te vinden over de geschiedenis. Er lagen veel mooie voorwerpen maar zonder gids of wat achtergrondinformatie is het dan al snel: oké, mooi, en weer door. Na een half uurtje hebben we het dan ook wel gezien.

Na dit culturele 'hoogtepuntje' staat de volgende bestemming op de planning. De reis naar Vang Vieng. We hebben een minibusje geboekt wat tot onze verbazing goedkoper was dan de lokale bus. Helaas blijkt dit de tot nu toe meest bumpy ride die we hebben gehad. We waren erg blij met onze gordels, anders waren we zeker tientallen keren tegen het plafond gestuiterd. De naar verwachting 5/6 uur durende rit, brengt ons in 3,5 uur in Vang Vieng. De chauffeur had ook goed de vaart er in. Na een wandelingetje van 3km komen we aan het centrum en gaan op zoek naar ons slaapplekje voor vannacht.

Het is een goedkoop guesthouse, dus verwachten niet al te veel. En niet al te veel was ook wat we kregen. Ons bed bestond uit een laagje tuinkussens en over de badkamer zullen we maar niet te veel uitwijden. Wij vroegen ons in ieder geval af of je er werkelijk schoner van werd. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Dag 21: Tuben in Vang Vieng

February 14, 2016 in Laos ⋅ 🌫 14 °C

We slapen uit en besluiten datgene te doen dat je in Vang Vieng echt gedaan móet hebben en waarvoor dit plaatsje ook beroemd/berucht is geworden, tuben. Je door de stroming van de rivier mee laten varen op de binnenband van een tractor. Klinkt niet heel spannend, maar het is vooral de combinatie van drank, drugs en een verraderlijke stroming die ervoor heeft gezorgd dat al tientallen mensen overleden zijn bij deze activiteit. Hierdoor is de tocht dan ook aangepast, in plaats van alle barretjes langs de rivier open te laten is dit beperkt tot maximaal twee per dag. Tuk-tuk's rijden af en aan om tubers naar het startpunt stroomopwaarts te brengen. Rond 12 uur belanden ook wij in een van deze tuk-tuk's en wordt direct duidelijk dat we deze tocht niet nuchter gaan beginnen, een fles lokale whisky gaat rond en is bij aankomst al zo goed als leeg.

Na een eerste plons in het water kan de tocht vervolgens van start gaan, in totaal is de tocht zelf ongeveer 3 uur lang waarbij je in ieder geval voor 18:00 uur terug moet zijn om je borg voor de banden terug te krijgen. Na 50 meter is de eerste bar echter al zichtbaar, lang dobberen is er dus nog niet bij. We worden binnengehengeld door enkele locals en het is direct duidelijk dat we nog iets te nuchter zijn voor de stemming bij bar nr. 1. We besluiten ons er maar door mee te laten slepen en te genieten van zon, drank en de mensen om ons heen.

Na enige tijd besluiten we verder te dobberen, ook bar nr. 2 is niet ver weg en dus weten we ook direct dat de tocht ná deze bar tot het eindpunt in Vang Vieng nog enige tijd zou gaan duren. De stemming is ook hier echter top, waardoor we de tocht huiswaarts pas starten wanneer de zon al langzaam achter de bergen verdwijnt. De tocht is vervolgens erg fris en met borden langs de waterkant met "stop tubing" en "last stop" ook nog eens erg verwarrend. De borden negerend komen we helaas een kwartier te laat aan bij het eindpunt. Een vriendelijke glimlach later krijgen we gelukkig toch onze borg voor de banden terug.

Na het eten lopen we Tom, Min, Lea en later Fabian en Jasmin weer tegen het lijf. Tot sluiten blijven we met hen hangen in een lokaal barretje.

Dag 22: Reis naar Pakse

February 15, 2016 in Laos ⋅ 🌙 28 °C

Onze tijd in Vang Vieng zit er weer op en we checken (maar al te graag) uit bij ons guesthouse en besluiten door te reizen naar het zuiden van Laos. Pakse wordt de volgende bestemming.

Dit keer boeken we een zogenaamde V.I.P. Sleepersbus omdat het een lange reis gaat worden. Om 13:00 begint de tocht van vandaag, we worden opgepikt door wederom een volgepropte tuk-tuk. Na enkele tussenstops zet deze ons af bij een van de busstations van Vang Vieng. Hier blijft het voor iedereen erg lang onduidelijk hoe laat de daadwerkelijke bus nou eigenlijk vertrekt. Ook het personeel van het busstation kan hier geen antwoord op geven.

Uiteindelijk arriveert twee uur later dan gepland de desbetreffende bus. Echter, geen sleepersbus maar een 'gewone' V.I.P. bus die ons tot de hoofdstad van Laos, Ventienne, zal brengen. V.I.P. houdt in dit geval overigens in dat je ongeveer 5 cm extra beenruimte hebt. Eenmaal in Ventienne aangekomen stappen we over op de sleepersbus. Verdeeld over twee etages zijn hier zo'n 16 slaapvertrekken gemaakt voor ieder twee personen. De coupés schat ik 1 m hoog, iets meer dan 1 m breed en 1,5 m lang, echt languit liggen is er dus niet bij. De nacht is vervolgens hobbelig en de chauffeurs vinden het maar al te leuk om de claxon midden in de nacht meermaals te testen. Ondanks dat sukkelen we beide toch wel een aantal keer weg. Weer iets dat je meegemaakt moet hebben zullen we maar zeggen!

Om 06:00 uur arriveerd de bus op het busstation van eindbestemming Pakse, in totaal dus 17 uur later. Een tuk-tuk brengt ons na een stevige onderhandeling en uiteindelijk een prijsdaling van 85% naar het centrum van de stad zodat ook hier de zoektocht naar een slaapplek kan beginnen.