Portugali

Matkaajat tässä kohteessa
    • Päivä 9

Dag 9: Sao Miguel

7. kesäkuuta, Portugali ⋅ ☁️ 21 °C

Onze dag begint vroeg. We willen zeker op tijd bij de boot zijn voor onze Walvisexpeditie (opnieuw op een zodiak-bootje, maar deze keer wel een grotere). We krijgen een hele uiteenzetting over de verschillende soorten dolfijnen en walvissen die we mogelijks kunnen spotten in de baai van Ponta Delgada.

Na de uiteenzetting worden we helemaal uitgekit met zwemvesten en regenbroeken (zie foto Katrien) en begeven we ons richting oceaan. Al snel komen we middenin een groep van de Atlantic Spotted Dolphins. Onze gids Jessica geeft ons een uitleg over de dieren, en op het einde geven ze ons nog een mooie show door vinnig weg te springen van de boot. Waarschijnlijk waren ze ons gewoon beu, maar we klagen in ieder geval niet.

Wat verder komen we nog meer van deze dolfijnsoort tegen, tientallen, we spotten ze rond de volledige boot, waardoor het niet altijd eenvoudig is ze te filmen of fotograferen. Ze verschijnen overal en nergens boven het wateroppervlak.

Hierna begint de zoektocht naar de Sperm Whale (Potvis), de enige walvissoort die het ganse jaar door gespot kan worden in de Azoren. De potvis is een eenvoudigere (maar nog steeds moeilijke) walvissoort om te spotten, aangezien deze tussen het duiken door steeds enkele minuten aan de oppervlakte blijft.

Bij het begin van de zoektocht zien we in de verte de kenmerkende spuit van een Potvis, maar vanaf we in de buurt van de walvis komen, duikt deze spijtig genoeg opnieuw naar beneden. Ook de volgende paar keren komen we nét te laat om deze te spotten. Helaas is de tijd van onze tocht om en moeten we terugkeren naar de haven.

Dan zien we plots, onderweg terug naar de haven, onverwachts een potvis en een jong opduiken aan de voorkant van onze boot. Onze gids is zelf wat verbaasd, aangezien de boten meestal aangestuurd worden door spotters vanaf het land en op zee. Zo slagen we er toch nog in een walvis (en jong) van nabij te zijn. Spijtig genoeg hebben we de iconische foto van de staart gemist, maar we hebben deze wel met onze eigen ogen gezien. Als alternatief heb ik dan maar de foto van vandaag af de website van de touroperator gehaald 😉. Dit is mogelijks niet dé staart die we zagen neerplonsen, maar het is wel dit dat we met onze eigen ogen hebben gezien.

Na een opwindende ochtend nog een kort bezoekje aan Ponte Delgada om de laatste zaken hier van onze to do lijst te vinken: gratis uitkijktoren in het stadshuis ✅ lunch in koffiebarretje ✅ tweedehands kleedje gekocht (Katrien) ✅ Azoorse bladwijzer ✅ . Ons korte bezoekje loopt toch wat uit de hand, want wanneer we vertrekken is het al bijna 4 uur.

We sluiten onze dag af met een cocktail en mocktail in beachbar Tikatula achter onze hoek, en gaan daarna nog langs de supermarkt om te dineren in ons apartement.

Alweer een geslaagde reisdag achter de rug!

• Päivä 8

Dag 7-8: Sao Miguel

6. kesäkuuta, Portugali ⋅ ☁️ 20 °C

Vandaag een kort reisverslag van onze afgelopen twee dagen.

Gisterenochtend vertrokken we uit het mooie Flores. We hebben absoluut genoten van onze tijd hier op dit mooie eiland. Onze vlucht vertrok omstreeks 12u30. De luchthaven is hier gelukkig zo klein dat we na het droppen van de auto en baggage, nog een kleine wandeling kunnen maken door het centrum in afwachting van onze vlucht. We maken nog een blitzbezoek aan de ‘piscinas naturais’ van Santa Cruz de Flores, waar je tussen de rotsen in natuurlijke waterpoelen kan baden. Spijtig genoeg hebben we vandaag geen tijd meer om zelf te plonsen.

Onze vlucht verloopt vlot en we komen heelhuids aan op Sao Miguel. We moeten onze Citroën van op Flores spijtig genoeg inwisselen voor een minder vlotte Nissan Micra. Katrien zal de Citroën hard missen tijdens het rijden.

Na goed aangekomen en gesetteld te zijn in Sao Miguel, hebben we nog een reservatie in de warmwaterbronnen Poca de Dona Beija. Deze warmwaterbaden (+/- 39 graden) worden verhit door de resterende vulkanische activiteit van het eiland. We genieten en ontstressen in de thermal baths ‘by night’.

Na een nachtje slapen staat er vandaag opnieuw een wandeling op de planning rond de caldeira en meren van Sette Cidades, in het meest westelijke stuk van Sao Miguel. In totaal wandelen we zo’n 13,5 km rond de kraterrand. Het weer is opnieuw goed en ideaal voor een wandeling.

Na de wandeling begeven we ons opnieuw naar de rotsbaden (Piscinas Naturais), maar ditmaal in de buurt van het strand van Mosteiros. Deze keer hebben we wel tijd om te plonsen in de baden en genieten we ook van een rustmomentje op de rotsen.

Onderweg naar ons appartement stoppen we nog bij een restaurant waar Katrien een veggie hamburger eet en ik een verse vis.

Morgen staat er whale watching op het programma! 🐳 🤞

• Päivä 165

Porto Covo und weiter

6. kesäkuuta, Portugali ⋅ ☁️ 27 °C

Von 900m Höhe geht es heute wieder auf einer landschaftlich sehr schönen, kurvenreichen Straße hinunter an die Westküste bis nach Porto Covo. Unterwegs haben wir ein großes Stück des Waldbrandgebietes von 2023 sehen können wo inzwischen wieder neue Bäume gepflanzt wurden.
      Porto Covo ist zwar ein Ort mit typisch portugiesischen Häusern, einer Straße mit verschiedenen Lokalen und Souveniershops sowie einem kleinen Strand aber uns hat hier nichts gehalten. Wahrscheinlich sind wir schon ganz schön verwöhnt🙈. Deshalb sind wir ein paar km weiter an die Praya da Samouqueira gefahren. Ein wunderschöner kleiner Strand um im Wasser zu schlendern. Da man hier nicht mit dem Van über Nacht stehenbleiben darf, ging es noch 10 Min. weiter. Jetzt stehen wir in der Natur am Ufer eines Sees.
      Zur Info: Da wir unterwegs in Portugal so viele Störche sehen habe ich heute ein Video gedreht. So sehen wir immer wieder Störche in ihren Nestern meist auf den Masten neben der Straße. Inzwischen sind die Jungvögel schon so groß, dass wir sie in den Nestern stehen sehen🤩.

• Päivä 30

Porto - fantastisk flot by

5. kesäkuuta, Portugali ⋅ ☁️ 17 °C

Nu skulle Porto indtages!
      Kørte rundt med bussen på hele ruten. Stod af midt i byen, og efter nogle hundrede trappetrin var vi på havnefronten. Fandt båden, som var med i billetten, og fik en sejltur under de 6 broer i byen.
      Fandt byens gågade, hvor der var to demonstrationer i anledning af EU-valget søndag. Portugiserne går meget mere op i den afstemning end os.
      Fandt et lille spisested, hvor vi mødte den sødeste tjener. Hun har kæreste i Bergen, så samtalen foregik på norsk/dansk.
      Efter 11 timer på farten var de to gamle klar til kanen.

• Päivä 103–106

Lissabon & Porto Covo

28. toukokuuta, Portugali

Portugal - unser Land Nr. 6 - lud uns nach Porto Covo ein, ein kleines Touristenstädtchen direkt an der Westküste. So langsam waren wir ja wieder akklimatisiert und so konnten wir auch mit dem Campingplatz auf höchstem europäischen Niveau wieder etwas anfangen. Alles brav parzelliert, organisiert und müllsortiert 😉 Greta war natürlich wieder sofort vom Pool begeistert. Das Wetter war wie seit nun über 2 Monaten bombig - aber es gab Wind und der war kalt.
      Während die Mädels dort ein paar Tage am Strand verbrachten, machte ich mich per Taxi und Flix-Bus auf den Weg nach Lissabon.
      Ich hatte mich riesig auf diese altehrwürdige Stadt gefreut, deren Namen schon so nach Sehnsucht, Abenteuer und Entdecker klingt. Aber aus mir bisher nicht ganz erfindlichen Gründen bin ich mit Lissabon bis zum Schluss nicht warm geworden. Es war eine unheimliche Hektik in der Stadt, jedoch nicht ausgelöst von der heimischen Bevölkerung sondern von den vielen vielen Touristen, die wie in Ameisenströmen durch die engen Gassen und Straßen Hügel rauf und Hügel hetzten und scheinbar ein Programm abspulten. Die ganze Altstadt war zudem voll geparkt mit Autos,
      überall fuhren Pseudo-Plastik-TukTuks mit Touristen und in Kombination mit den alten Straßenbahnen machte das die Enge noch enger. Es war für mich schwer, dem Ganzen etwas Romantisches abzugewinnen. Und es machte es mir noch schwerer, irgendwelche Motive zu finden.
      Ich machte mich am Folgetag auf dem Weg am Wasser entlang in Richtung „Ponte“ - so schlicht nennen die Portugiesen die berühmte Hängebrücke „Ponte 25 de Abril“. Das Wahrzeichen ist gemeinsam mit der Christus-Statue am gegenüberliegenden Ufer allgegenwärtig. Daneben gab es noch ein Denkmal zu Ehren der portugiesischen Entdecker und den „Torre de Belém“, ein alter Verteidigungsturm und erstaunlicher Touri-Magnet. Auf den POI-Listen der verschiedenen Internet-Portale stand er weit oben. Gut, ich war ja auch dort und stellte mich in die Schlange. Eine grobe Schätzung ergab, dass es wohl 1,5 Stunden dauern würde, bis ich dran war, da immer nur sehr wenige wieder rauskamen. Ich strapazierte Google und suchte nach Innenaufnahmen, die mir eher dunkle düstere Turmgemächer zeigten. Daher beschloss ich aus der Schlange zu treten und ab sofort mich nicht mehr zu stressen, unbedingt irgendwas sehen und toll finden zu müssen. Ich wollte mich stattdessen einfach amüsieren und nach 3 Monaten mit der Family ein paar Tage „mein Ding“ machen.
      Daher entschloss ich mich zuerst einmal gut zu essen und das klappte in Lissabon hervorragend. Selbst in Restaurants direkt an den Hotspots wie der „Ponte“ oder der „Champalimaud Foundation“ konnte man richtig gut und gar nicht mal so teuer essen - und ich hatte jedes Mal volles Glück einen hervorragenden Sitzplatz mit Ausblick zu erhaschen.
      Am Fernbahnhof „Oriente“ und auf dem sich anschließenden Expo-Gelände konnte ich dann noch die architektonischen Einflüsse der Weltausstellung von 1998 sehen. Dort hatte man das Gefühl, dass sich hier das alltägliche Leben abspielt. Hier waren hauptsächlich Einheimische, die am Wasser flanierten, sich in den Parks erholten oder in den vielen Restaurants auf dem Gelände aßen und sich amüsierten.
      Für mich war Lissabon, wie eingangs erwähnt, nicht die Stadt, die mich umarmte. Vielleicht muss ich einfach nochmal kommen. Dennoch hat mich die Stadt auch weiter gebracht, weil ich dort merkte, dass dieses von Außen an einen herangetragene Müssen überhaupt nicht relevant ist. So toll viele Denkmäler, Museen, Schlösser und Brücken sind, so sehr sind sie irgendwie aber auch austauschbar unter diesen ganzen Städten - wenn es einen nicht wirklich zu einer ganz bestimmten Sehenswürdigkeit ganz persönlich hin zieht. Wichtiger ist für mich vielmehr DIE Atmosphäre, die eine Stadt für sich (und unabhängig der Touristen) ausstrahlt. Und da empfand ich Lissabon leider etwas schwach in meinen Augen oder vielleicht auch einfach „over-rated“, wie Astrid es nennen würde 😉
      Es ist ein schmaler Grat: der Tourismus belebt eine Stadt und er kann Städte auch lebloser machen, wenn die - für mich sehr wichtige - unterschwellige Subkultur abhanden kommt. So, genug der Kritik auf hohem Niveau, es ist alles eine Frage des Geschmacks. Und wer weiß, vielleicht hab ich doch nochmal das Bedürfnis hierher nach Lissabon zurück zu kommen.

Die Mädels genossen derweil ihre Zeit am Meer und sendeten mir romantische Bilder vom Sonnenuntergang in Porto Covo.

• Päivä 164

Monchique 2

5. kesäkuuta, Portugali

Da wir heute viele Bilder haben, gibt es 2 Teile🙈:
      Auf unserer Wanderung kamen wir zu einer verwahrlosten Klosterruine und irgendwie kommen wir nicht hinein😬. Ein Mann der sich hier ein "Zuhause" geschaffen hat, lädt uns ein mitzukommen. Er hat sich in der Ruine mit seinen Hühnern eine "Wohnung" erschaffen. Unglaublich aber leider wahr😐.Lue lisää

• Päivä 164

Wanderung Monchique 1

5. kesäkuuta, Portugali

Monchique liegt auf 450m und auch hier gibt es Kork- sowie Töpferware. Für uns geht es heute auf eine Wanderung und wir meistern 8km mit 300 Höhenmetern bei 26°C und sind froh, dass uns der Weg heute erst durch das Städtchen dann auf teilweise schmalen Wegen durch schattige Kork- und Eukalyptuswälder geführt hat. Ein kühles Getränk gab es für uns dann in einem gemütlichen Lokal mit einer Außentheke.
      Da wir den halben Tag noch vor uns hatten und der sonnige Stellplatz vor dem Sportplatz nicht so einladend zum Verweilen war sind wir noch auf 900m gefahren und stehen jetzt, mit einer Aussicht bis zum Meer, im Grünen. Eine Kuh hat uns auch schon mit ihrem Kälbchen besucht😁.

• Päivä 6

Dag 6: Flores

4. kesäkuuta, Portugali ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag staat er opnieuw een heus avontuur op de planning: canyoning. We rijden tot net voorbij het hoofdstadje Santa Cruz da Flores en geven ons leven in de handen van gids Hugo voor een avontuur dat ons nog lang bij zal blijven.

Canyoning houdt in: een combinatie van wandelen/glibberen door de riviervallei, afgewisseld door verschillende sprongen, rappels, death-rides en glijbanen af de watervallen die we onderweg tegenkomen. De hoogste van de dag bedroeg zo’n 18 meter. Tijdens het canyonen wanen we ons bij momenten in een zijtak van de Amazone-rivier, er is geen vierkante meter te spotten die niet knalgroen ziet van het plantenleven. Gelukkig is de lokale fauna wel minder exotisch dan in de Amazone, bedenken we ons terwijl we zwemmen in de rivier.

We kunnen spijtig genoeg nog geen foto’s delen van dit avontuur aangezien gsm’s en canyoning niet combineerbaar zijn. Van zodra we de foto’s doorkrijgen van de organisator, delen we deze zeker hier.

In de namiddag vullen we onze tijd nog met een ritje rond het eiland en bezoeken we de plekken die we nog gemist hebben bij onze omzwervingen de afgelopen dagen.

De avond sluiten we af op restaurant bij de broer van onze Airbnb-hosts: Casa do Rei in Lajes das Flores. Ik geniet er voor het eerst van lekkere Azoorse seafood en Katrien eet een pompoenomelet met zoete aardappel.

Morgen rond het middaguur vliegen we door naar ons volgende eiland: Sao Miguel.

PS: Gisteren blijkbaar totaal vergeten om ons filmpje van de dolfijnen te posten, dus bij deze.

• Päivä 79

Douro pour courir dans le dur(o) 🏁

26. toukokuuta, Portugali ⋅ ☁️ 21 °C

Bubu à la rédaction 🪶

Ce ne sont pas que les vacances. Los Pinguinos ont quand même un gros défi qui se joue ce week end : courir un Semi-Marathon. 🏃‍♀️
      Quoi de mieux que la vallée du Douro, bien connue pour ses nombreuses vignes pour finir ces 21 km.
      Pendant les 2 premiers mois, Coach Zozu puis Coach Bubu se sont relayés pour entraîner l'athlète internationale Clara. Objectif : finir le semi c'est déjà bien (et faire moins de 2h si possible). 👟
      On a été bien gâtés avec un tee-shirt, une médaille et surtout une bouteille de Porto (chacun) que nous allons nous empresser de goûter. 🍷
      Et au bout de l'effort, le chrono s'affiche... Le 1er temps (des Pinguinos) pour la championne avec 2h02 !! 🏆

Après cette pause sportive, les bouteilles de Porto sont lourdes à porter donc quoi de mieux que de se diriger vers la ville éponyme pour les déguster 🥂

Los Pinguinos 🐧🐧🐧

• Päivä 3

3. Tag Weiterreise nach Foz Do Arelho

3. kesäkuuta, Portugali ⋅ 🌙 18 °C

Weiter ging es heute Vormittag zu unserer 2. Unterkunft in Foz do Arelho.
      Einen ersten Zwischenstop machten wir am Praia Velha. Hier konnten die Kinder super baden und eine tolle Beach Bar gab es auch. Einen zweiten Stop machten wir noch in Nazaré bevor wir unsere traumhafte Unterkunft erreichtenLue lisää

Saatat myös tuntea tämän kohteen näillä nimillä:

Portuguese Republic, Portugal, 포르투갈, 포르트칼, ܦܘܪܛܘܓܠ, ፖርቱጋል, ポルトガル, โปรตุเกส, ໂປຕຸກກັນ, ପର୍ତ୍ତୁଗାଲ୍, ព័រទុយហ្កាល់, ประเทศโปรตุเกส, สาธารณรัฐโปรตุเกส, An Phortaingéil, Bồ Đào Nha, Bortuqaal, Feringgi, i-Portugal, Lusitania, Mputulugeshi, Orílẹ́ède Pọtugi, Pɔritigali, Portegal, Portekiz, Pôrtiogala, Portiwgal, Portogal, Portogallo, Portogało, Portúgal, Portûgal, Portugál, Portugála, Portugāle, Pörtugäle, Ködörö Pûra, Portugali, Portugalia, Portugália, Portugalija, Portugalio, Portugaliya, Portugall, Portugallia, Portugallu, Portugal nutome, Portugalska, Portugalsko, Portugalujo, Portugis, Portûnga, Portuqal, Portyngal, Porutugali, Posugol, Pòtigal, Pōtītī, Potugaali, Pɔtugal, Potukali, Purtugaal, Purtugal, Putúlugɛsi, República Portuguesa, Republic of Portugal, Ureno, Yn Phortiugal, البرتغال, برتغال, پرتغال, پرتگال, پورتګال, پورتۇگالىيە, پورتوگال, פארטוגאל, פּאָרטוגאַל, פורטוגל, Πορτογαλία, Партугалія, Португал, Португали, Португалија, Португалия, Португалія, Портуґалія, པོ་ཅུ་གྷལ།, པོར་ཅུ་གལ, པོར་ཏུ་གྷལ།, Պորտուգալիա, პორტუგალია, पुर्तगाल, पोर्चुगल, पोर्तुगल, पोर्तुगाल, પોર્ટુગલ, పోర్చుగల్, ಪೋರ್ಚುಗಲ್, போர்ச்சுக்கல், போர்த்துகல், പോര്‍ച്ചുഗല്‍, পর্তুগাল, ပေါ်တူဂီ, පෘතුගාලය, ポルトガル共和国, 葡萄牙

Liity:

FindPenguins iOS-ohjelmistoilleFindPenguins Androidille