traveled in 12 countries Read more

Keulen, Duitsland

January 24, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 0 °C

Vanuit Phuket zijn we met een lange maar comfortabele vlucht in Keulen aangekomen. Onderweg hebben we nog vele verschillende landen van boven kunnen bekijken, heel mooi haha. In Keulen werden we opgewacht door pap, mam, Elly en Peter. We hebben nog een lekker Duits biertje op en toen was het tijd om naar huis te gaan!Read more

Phuket - Thailand

January 23, 2017 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

Na een hele lange reisdag, die begon met een nachtbus van Inle Lake naar Mandalay, vervolgens een vlucht naar Bangkok en daarna nog een vlucht naar Phuket, kwamen we uiteindelijk weer aan in Thailand, Phuket. Phuket was een korte tussenstop(één dag) voordat we naar huis zouden vliegen. De verschillen konden bijna niet groter: van Myanmar naar Phuket/Thailand. Phuket is een grote kermis en de pubstreet had denk ik meer clubs en kroegen dan in heel Myanmar te vinden zijn. Verder lijkt Phuket bijvoorbeeld veel op Mallorca, het is allemaal vrij modern en echt gemaakt voor Westerlingen. Het mooie van Phuket is dat het gewoon heerlijk weer heeft, mooie stranden en het is het vertrekpunt naar alle mooie eilandjes. Wij zijn ook nog een dagje naar het strand geweest om onze laatste zonnestralen te vangen en we zijn 's avonds naar de pubstreet geweest. We hebben onze laatste curries gegeten en toen was het tijd om naar huis te gaan. Ondanks dat Phuket overvol zit met zuipende toeristen was het wel echt leuk om het tenminste één dag mee te hebben gemaakt, haha!Read more

Inle Lake

January 21, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 27 °C

De laatste bestemming in Myanmar, en eigenlijk ook van onze reis, was het Inle Lake. Het Inle Lake is een mega groot meer met rondom en vooral op het meer dorpjes. We hebben een fietstocht gemaakt met als afsluiting een wijntje bij een wijnboerderij, erg mooi! De volgende dag zijn we met een longtailboot het meer rond gevaren en zijn we bij een zilver smid geweest, een zijde en lotus weverij, bij langnek vrouwen en nog wat andere stops, allemaal in drijvende dorpen. Het was een erg leuke boottrip en wederom indrukwekkend om te zien hoe deze mensen zelfs groente verbouwen op het water. Daarnaast hebben we de traditionele vissers van Inle gezien: balanceren op één been, peddelen met andere been, visdraad in één hand en een grote fuik in de andere hand, ongekend hoe ze dit doen. De laatste twee dagen hebben we lekker aan het zwembad gelegen om nog twee dagen te genieten van het heerlijke weer.

Myanmar was een fantastisch land om te bezoeken. Het heeft alles: cultuur, natuur, heerlijk eten en de inwoners zijn heel aardig. Het is nog niet echt een bekend vakantie land en dat zorgde voor een hele relaxte sfeer. Geen verkopers, geen afzetters, geen massale drukte. Heel erg leuk om zo'n land te bezoeken. Ondanks dat grote delen van het land nog niet toegankelijk zijn voor toeristen, is het zeker een aanrader. We zijn heel erg benieuwd hoe het hier over 5 of 10 jaar uitziet, als het toerisme massaal is geworden en het land verder is ontwikkeld en alles toegankelijk is geworden voor toeristen!

Bagan

January 18, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 2 °C

De volgende bestemming is één van de bekendste plekken in Myanmar: Bagan. Bagan is een stadje in een woestijn/savanne-achtig gebied wat volledig volgebouwd is met tempels, stupa's en pagodes. We hebben op een e-bike rondgetourd en zijn naar zonsondergangen en zonsopkomsten geweest, die het mooiste zijn als je op de top van een hoge tempel zit. Aangezien het gebied erg groot is, gaan veel mensen tijdens zonsopkomst met een luchtballon over het gebied. Dit maakte het een beetje een onwerkelijk Efteling gevoel haha! Het was echt een sprookjesachtig gebied en vooral heel erg mooi omdat ik zoiets nog nooit had gezien. Bagan was een gezellig stadje, waar we ook veel en vaak heerlijk hebben gegeten!Read more

Hsipaw

January 13, 2017 in Myanmar ⋅ 🌫 4 °C

Vanuit Mandalay zijn we via een mooie route door de bergen naar het bergdorpje Hsipaw gereisd. Hsipaw is een relaxt klein dorpje waar je trekkings kan doen. Wij deden een tweedaagse trekking met overnachting in een klein bergdorpje(Pankam). De route die we liepen was echt heel erg mooi en we hadden een hele leuke gids. Het landschap bestaat uit hoge bergen, veel bos en overal akkers met mais, watermeloenen en nog veel meer. De gids vertelde veel, bracht ons bij allerlei tentjes waar we heerlijk hebben gegeten en hij nam ons mee naar de basisschool waar zijn vrouw werkt. Een klein schooltje, bestaande uit één ruimte waar zowel peuters als groep 1 tot en met 8 zaten, ieder hun eigen krijtbord en eigen leraar. Savonds een heerlijk kampvuurtje want ook in Pankam was het 's avonds echt koud. Na een goede nacht kregen we nog een traditioneel ontbijtje en daarna zijn we weer teruggelopen. De trekking was echt fantastisch, mede door de leuke gids, de omgeving en het guesthouse waar we verbleven. We kregen zo een mooie kijk in het dagelijkse leven van de mensen hier. Vanuit Hsipaw zijn we met de trein naar Pyin Oo Lwin gegaan. De treinroute was heel mooi en we gingen over het Goteik viaduct, een mega hoog viaduct over een kloof. Het had wat weg van de Grand Canyon! Uiteindelijk hebben we een nachtje in Pyin Oo Lwin geslapen en dit was zeker het koudste dorp waar we zijn geweest. Dit was vroeger dan ook een toevluchtsoord voor Engelse kolonisten die de hitte van Mandalay wilden ontvluchten. De kou is opzich geen probleem, probleem was vooral dat wij geen winterkleren bij hadden haha!Read more

Mandalay

January 10, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 25 °C

Vroeg in de ochtend kwamen we aan in Mandalay, waar het echt ijskoud was. We zijn 1000km noordelijker en de nachten hier is het rond de 10 graden. Gelukkig is het na zonsopkomst 'gewoon' weer 30+. Mandalay is de handelstad van Myanmar en het zag er allemaal wat moderner uit dan Yangon. We besloten Mandalay te bekijken op de fiets en na een nogal toeristische route (door de industrie haven/sloppenwijken) kwamen we eindelijk bij de langste Teak-houten brug (1,2km) ter wereld, de U-bein bridge. Deze brug is bekend van de foto's met een zonsondergang en monniken op de brug. Wij hebben niet op de zonsondergang gewacht want we hadden geen licht op de fiets en moesten nog een stuk terug haha. De omgeving van Mandalay staat vol met tempels, pagodes en kloosters, maar zoals al vaker gezegd hebben we dat al genoeg gezien. We hebben verder niet veel in Mandalay gedaan en besloten dat één dag wel genoeg was.Read more

Hpa-an

January 9, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 16 °C

De volgende stop was Hpa-an. Boven op een berg staat een klooster wat tegenwoordig door nog enkele monniken wordt gebruikt als guesthouse voor toeristen. We moesten ruim 3500 traptreden naar boven en dat om 15.00 's middags met 35 graden haha, goed voor de conditie. Eenmaal boven kozen we een plaatsje in de slaapzaal, verder kregen we avondeten en ontbijt, dat alles voor 6,-. Het klooster was niet zoals wij deze kennen, er stond een pagode met daar omheen enkele gebouwen (keuken, kamers etc). De monniken deden hun rituelen, wat vooral veel bidden is en op een gong slaan. We hebben een prachtige zonsondergang gehad met uitzicht over Hpa-an. Daarna een heerlijk diner en toen was het al bedtijd, want de monniken staan om 04.00 weer op om te bidden. Na het ontbijt zijn we weer 3500 treden omlaag gegaan. Smiddags hebben we nog door het prachtige landschap gescooterd en we hebben een boottochtje gemaakt. Daarna hebben we de nachtbus naar Mandalay gepakt!Read more

Kyaiktiyo - Golden Rock

January 7, 2017 in Myanmar ⋅ ⛅ 11 °C

Myanmar is nog niet zo toeristisch en het is een enorm groot land, hierdoor is het vervoer nog niet super snel en neemt veel tijd in beslag. Om de lange reis op te delen maakten we een stop in Kyaiktiyo. Dit is, net als de pagoda in Yangon, een bedevaartsoord. Boven op een berg ligt een grote rots die door gelovigen wordt beplakt met bladgoud. Zij geloven dat de Golden Rock niet omlaag rolt omdat een haar van Buddha de steen tegenhoudt. De weg naar boven was al een attractie, met een volgestampte vrachtwagen over kilometers lange bergpaden en haarspeldbochten. We waren in het weekend en dit betekende dat heel veel locals gingen overnachten op de berg. Boven op de berg lag de immense Golden Rock, stonden wat tempels, we hadden een mooi uitzicht en er waren honderden/duizenden locals. Ook werd hier jonge jongens kaal geschoren om vervolgens een tijdje als monnik te leven. Het was heel apart om te zien en mee te maken!Read more

Yangon - Myanmar

January 5, 2017 in Myanmar ⋅ ☁️ 27 °C

Na afscheid genomen te hebben van pap, mam en Juul vertrokken we naar onze laatste bestemming: Myanmar! We kwamen aan in Yangon, de hoofdstad. In het begin schrokken we een beetje, want het was echt overal rotzooi, heel druk, een echte Aziatische stad. We hebben twee dagen de stad rondgelopen en kwamen er gelukkig achter dat het een gezellige en aangename stad is, met lekker eten en hele goedkope cocktails! Het hoogtepunt was het bezoek aan de Shwedagon Pagode, een prachtig complex bedekt met 50.000 kilo goud. We waren er op 4 januari en toen werd de onafhankelijkheid gevierd, we zijn naar een park geweest waar iedereen genoot van een dagje vrij. Hier kwamen we erachter dat Myanmar echt nog niet toeristisch is, aangezien alle locals weer met ons op de foto wilden! Daarnaast hebben we een kledingmarkt bezocht, waar ook ik een rok heb gekocht, want alle mannen lopen hier in een soort rok. De kledingstijl is hier wat anders en vooral bij het bezoeken van tempels etc. zijn er wat stengere regels. Onze eerste indruk van Myanmar was heel goed!Read more

Koh Chang

January 1, 2017 in Thailand ⋅ 🌬 28 °C

Na de dagen in Bangkok zijn we naar Koh Chang gegaan, een prachtig eiland aan de kust bij de grens met Cambodja. We hebben hier een nieuwjaar dinner gehad om 2017 in te luiden. Daarna zijn we samen met Juul nog naar een leuke beachparty geweest. Een rare maar wel vette gewaarwording om met nieuwjaar in je korte broek op een strand te staan dansen, ipv rillen in Nederland! Verder hebben we op Koh Chang vooral gedaan waar zo'n eiland het beste voor is: zon, zee, strand! Na een paar heerlijke dagen zat het er helaas op. Wij gingen richting Myanmar, pap mam naar Noord-Thailand en Juul naar Berlijn!Read more