Nieuw Zeeland

November - December 2022
A 33-day adventure by Roderick Read more

Dag 28 tot de 13e: Waiheke & Auckland

December 11, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 19 °C

Het is lang stil geweest op de blog. Na Kaikoura vertrokken wij met de bus naar Wellington weer. Een lange rit zonder stops die bijzonder waren. Zoals we gewend zijn was het grijs en regenachtig.

In Wellington kreeg ik contact met twee meiden die op mijn kamer sliepen. Omdat ik al 4 dagen in de stad was, wist ik nog wel een mooie route om te lopen en wandelden wij nog voor 2 uur.

De volgende ochtend namen wij afscheid van enkelen en reden we een halve dag naar Taupo.
    Ik had het plan om daar naar de kapper te gaan om mijn haar te verven, maar het bleek een onmogelijke missie.
    Rond het meer liep ik een ronde, troosteloos. Ik sliep weer met dezelfde meiden uit Wellington en we kookten samen, en keken nog wat series. Het zeek weer.
    Inmiddels bijna The Crown afgekeken, deed ik nog maar een wandelingetje om mijn stappenteller te halen. Het voelde 's avonds echter niet gezellig want de straten waren leeg afgezien van dronkenlappen

De volgende ochtend de laatste busrit met de 🥝 Experience. Iedereen was het beu: de lange dagen rijden zonder iets nieuws te zien en het slechte weer.
    Mijn gemaakte vriendinnen gingen hun eigen weg in Auckland, dus was ik nu alleen.

Ik baalde al dagen, maar eenmaal in Auckland werd het echt erg. Ik kon niet echt goed bedenken meer wat ik kon doen daar, dus vervolgde ik mijn Netflix hobby. Een wandeling van 25 minuten naar de Starbucks was een reden om eruit te gaan.
    De behoefte om weer veel geld uit te geven aan tijdsopvulling had ik niet dus ik hield het rustig.
    Het is immers al zo duur geworden.
    Een verademing was het stille hostel, waarbij we soort afgesloten hokjes hadden om in te slapen en ik geen last had van anderen.

De reis nadert zijn einde maar ik heb nog één stop te gaan: Waiheke Island.
    Een boottocht van 40 minuten brengt mij naar het eiland wat veel meer gebergte heeft dan ik had verwacht. Mijn hostel was dan een grote klim
    Om 13.00 begint mijn wijntour, die Lynn mij had aangeraden te doen.
    We bezochten 4 prachtige wijngaarden en dronken in de zon heerlijke wijnen(vooral de Shiraz is lekker op dit eiland, is mijn conclusie).
    Ik zit met een Amerikaans stel en een Japans stel, waarbij er toch blijkt dat de Japanners slecht Engels spreken dus borrel ik met de Amerikanen. Vriendschappelijk wat mij betreft, maar de man uit Amerika wordt iets te amicaal, wat het allemaal wat ongemakkelijk maakt.
    Ik zie de humor er wel van in, zijn vriendin wat minder.

Onderweg terug barst het weer los. Ik blijf dus maar in het hostel. Het is vochtig binnen en stinkt. Ik tel de uren af tot de reis naar Nederland begint
    De een na laatste keer koken. Ik begin een ster te worden in koken zonder gasfornuis.

Ik word wakker van de jeuk: ik ben lekgeprikt door de muggen. Tenminste 20 beten op mijn voeten en mijn lijf begin ik niet eens aan.

De eerste blik naar buiten en ik grom: regen.

Volle moed stap ik op de fiets en scheur met de elektrische aandrijving over het eiland. Helaas was het erg mistig dus zag je niet verder dan 10 a 15 meter.
    Ik kwam er na 4 uur achter dat het spatbord niet voldoende werkte, en ik inmiddels bedekt was met een dikke laag modder. Ik voelde me zo zielig op dat moment!
    Ik at mijn medelijden weg met patatjes met aioli, een burger en een milkshake

Om 14.30, dus na 5 uur het een kans te hebben gegeven, kom ik terug in het hostel en was ik mijn kleding.
    De receptionist zegt dat ik moet proberen te zwemmen, want het is warm.
    Ik trek een sprintje en het is echt even een warm bad! Is nog een beetje een tegenhanger voor de ellende van de regen

Ik klaag en klaag via mijn telefoon. Het hostel is nagenoeg leeg dus ik verhuis maar naar bed (uiteraard na de modder te hebben uitgespoeld uit mijn haar)
    Als ik nu echt doen begin te raken stormt mijn nieuwe kamergenoot binnen. Een bom van energie met veel zelfspot en het duurt niet lang voor ik hartelijk om hem moet lachen
    Samen vieren we de laatste keer koken, waarbij ik voor mijzelf tot nu toe de meest smerige maaltijd bereid
    Het doet mij goed om even te kletsen, dat miste ik alweer.

Het bitterzoete moment is aangekomen: de laatste dag!
    En wat denk je, de warmste en zonnigste dag van mijn hele vakantie!!!!
    Ik hang nog wat op het strand in korte broek en begin bijna te puffen. Maar ik realiseer mij zeer goed dat het in Nederland 25 graden kouder is dus ik geniet er bewust extra van.
    Mijn boot gaat terug naar Auckland rond het middaguur. Ik moet nog 3 uur wachten tot ik kan inchecken dus ik ga naar de gym, haal nog eenmaal Timtams (lekkerste koekjes ooit) en wandel door de stad.
    Met mooi weer is het niet zo erg, misschien een 4 nu?

Iedereen zei dat ik echt naar Devonport moest om een leuker deel van Auckland te zien. Het stelt niet teleur als ik daar eind van de middag heen ga.
    Het doet mij denken aan een Amerikaanse suburb met schattige huizen. Zoiets wil ik ook wel in Nederland!

Al append kwam ik erachter dat Audrey ook in Auckland is. We drinken nog een theetje en zij heeft een dinertje. Ik ga lekker uiteten en mijn dollars opmaken, met pijn in mijn hart.

Dat was hem dan. Mijn reis naar Nieuw Zeeland zit erop. ik heb veel geschreven en ik heb prachtige dingen gezien en meegemaakt.
    Naarmate ik ouder word, merk ik dat het op deze manier reizen wel zwaarder wordt. Niet zozeer fysiek, maar meer om telkens nieuwe contacten te leggen en spontaan te blijven. Desondanks heb ik mijzelf deze vakantie flink kunnen omringen met leuke en grappige reizigers.
    Ik zit nu in het vliegtuig naar Sydney, waar ik een lange overstap heb. Ik ga met Mandy de stad nog even in om heel kort de highlights te zien.
    Tot slot nog even een kort overzicht

Hoe was de heenreis? Stressvol, kostte mij een aantal jaar van mijn leven
    Hoe was de Kiwi Experience (de bus)? erg veel jonge mensen. Moeilijk aansluiting te vinden bij de Britten en Duitsers die segregeren. Party gehalte viel mee!
    Nadelen aan Kiwi Bus? Omdat er zo weinig bussen reden zat ik op bepaalde dagen vast op plekken waar ik niet had willen zitten of langer had willen blijven
    Memorabel aan de bus? Gus, de driftkop die maar bleef praten in de microfoon en ruzie maakte met zijn gasten

Nieuw Zeeland in verschillende aspecten
    Eten: veelal vies. Zelfs appelflappen konden zij verpesten. Erg vet en houdt weinig rekening met de dikke bevolking. Vegetariërs hebben het hier lastig, veganisme is praktisch onmogelijk
    Drinken: alleen een Indian Pale Ale en Heineken Lager waren te pruimen
    Klimaat: om te gillen. Klimaatverandering heeft desastreuze gevolgen maar mensen willen niet hun levensstijl aanpassen (minder dierlijke producten consumeren)
    De mensen: Extreem zorgzaam en vriendelijk. Niemand tegengekomen die onbeschoft is. Zorgzaam voor elkaar
    De mannen: de enige knappe mannen waren buitenlanders
    Geld: een budget van 5000 euro voor 6 weken is niet een enorm bedrag
    De zon: fel! Gaat zo door je factor 50 heen en je verbrandt door de dunne ozonlaag heen
    Natuur: adembenemend mooi. Zo gevarieerd met tropische bossen en witte bergen
    Bereikbaarheid: zonder Kiwi Experience of eigen auto momenteel niet te doen aangezien het OV niet rijdt
    Benodigde fitheid: Je kan geweldige hikes maken die het echt waard zijn, in een gematigd klimaat. Allemaal het zeer waard maar ook genoeg senioren reizen gezien
    Favoriete plek: Queenstown! Veel te kort geweest
    Wijze les: Koken is verschrikkelijk maar je bespaart er wel geld mee dus moet ik het thuis vaker doen
    Spijt: ik had achteraf gezien de reis beter kunnen plannen vooraf
    Mooiste herinnering: Milford Sounds, Tongariro Crossing en de dagen in Paihia
    Migratieplannen: nooit hierheen. Familie en vrienden voelen veel te ver weg
    Een tweede keer? JA! 1000% ja. Nog zoveel te zien en te doen. Zoveel prachtige ervaringen
    Ik neem mee: 5 weken vakantie is lang. Volgende keer maximaal een maand.

Als dit online komt, ben ik alweer een eindje verder.
    Zin om weer thuis te zijn. Normaal altijd de reisblues als ik weer in een stil appartement aankom, maar lieve Stella haalt mij dit keer op! #topvriendin

Dag 27: Kaikoura

December 6, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Niks zo veranderlijk als het weer in Nieuw Zeeland. Het is zonnig en mooi als we vertrekken via de Oostkust naar het noorden.
    Vandaag staat er zwemmen met dolfijnen op het programma en kan je whale watching doen. Beide zijn behoorlijk aan de prijs, en niet ethisch te verantwoorden.
    Een groot deel van de groep blijft daarom in het hostel en verkent de omgeving. Weer een hele andere omgeving met rotsachtige stranden. We spotten zeeleeuwen en dolfijnen en wandelen een uur of twee.
    Ik maak dan de grote fout om te wassen. Dit neemt uren en mijn kleding bleef doorweekt.
    Toen ik eenmaal terugkwam was het al sterk aan het bewolken
    Na samen gekookt te hebben besloten om toch nog even de kust vast te leggen. Wat een schril contrast met de ochtend.
    Net op tijd weer binnen voor een bui die de hele nacht aanhoudt.
    Ik lees maar wat, voer een kletspraatje met een hostelgenoot en wacht op de volgende morgen.

Dag 26: Christchurch

December 5, 2022 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

Een ding waar ze in Nieuw Zeeland erg slecht in zijn, is leuke steden ontwikkelen. Voor velen is Christchurch het eindpunt van hun reis, en voor sommigen het begin.
    Om 14.00 kwamen we daarom aan in deze kille grauwe stad.
    Het was koud, het waaide hard en de geruchten klopte: na de aardbeving in 2010 is er weinig herbouwd en is er geen bruisend hart van de stad meer.
    We lopen een eind, maar niks leent zich voor een leuke foto. Veel is vervallen.
    Op zich past de stad nu bij mijn huidige toestand, want ik ben ook in verval
    De bus hoest en niest al twee dagen, en ik ben ook aan de beurt. Ik voel de koorts ook langzamerhand opzetten.
    Ik word overgehaald om toch nog mee te gaan naar het laatste diner want vanaf hier is het gedaan met de reis voor de meesten.
    Veel mensen vliegen door naar Australië, sommigen direct naar huis.

We dineren en drinken, maar ik stort in. Ik maak een lange nacht, want de volgende dag gaan we alweer vroeg naar Kaikoura..
    Helaas even een dagje geen mooie uitzichten.

Dag 25: Hooker Valley Track (Mt Cook)

December 4, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Wat een teleurstelling dat we weg moeten uit Queenstown. Er is nog zoveel te beleven en zo veel te zien. Maar, mijn reis begint op zijn eind te lopen dus we moeten weer naar het Noorden.
    Het zou een saaie dag worden, maar een aantal oplettende reizigers hadden gezien dat we LANGS Hooker Valley Track gingen dus dat we net zo goed die route konden lopen. De buschauffeur streek over zijn hart en dropte ons bij deze fenomenale wandelroute.
    Inmiddels zat ik weer op de bus met allerlei mensen die ik al een tijdje kende, waardoor het extra gezellig was om dit te lopen.

Na 2 uur hiken waren we wel dorstig, dus dronken wij uit het beekje wat door de vallei liep
    Heerlijk fris water, en achteraf geen darmklachten!
    We kwamen eind van de middag aan in Lake Tekapo.
    We hebben daar de zonsondergang gekeken

Lake Tekapo staat bekend om dat je er veel sterren zou kunnen zien. Omdat de maan fel scheen zagen we wel een aantal sterren, maar was het desondanks nog wel mooi
    Ik sliep heerlijk in een appartementje om even te herstellen van al die hostels.
    Tijden niet zo lekker geslapen!

Dag 24: Queenstown - Milford Sounds

December 3, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Ik merk dat ik wel klaar begin te raken met het slapen in hostels. Vannacht was een ramp: de kroeg tegenover besloot dat de hele straat mee moest feesten. De dronken tieners strompelen naar binnen en vallen over hun eigen koffer.
    De morgen begint ook fris. Terwijl ik uit mijn bed stap, voel ik een koude substantie tegen mijn voet en een koud voorwerp. Ik blijk in de overgebleven kip de staan van mijn kamergenoot, die zijn eten in bed heeft gegeten en zijn bord voor het trappetje heeft gezet. Goed begin wel zo.

Om 05.00 reed de bus voor een vijfurige rit naar Miflord Sounds, een van de adembenemende fjorden.
    Tien uur rijden voor een 2 urige rondvaart waren het helemaal waard. Dit is toch wel een reis die aan elkaar hangt van hoogtepunten. Zoals Mandy opmerkte is de slogan van onze groep wel "oh wauw"
    Het is gezellig met zijn allen op de boot en het weer is prachtig.
    Van alle indrukken en het vroege opstaan zijn we uitgeput en slapen de weg terug naar Queenstown.

Ik besluit om nog even te wandelen door Queenstown en vervolgens eten we bij Mandy en Audrey op het balkon.
    De zonsondergang is weer fenomenaal.
    Dan is het alweer gedaan met Queenstown. Een stad met zoveel opties, waar je minstens een week voor nodig hebt. Ik kom terug naar dit backpacker walhalla!

Dag 23: Queenstown (Wanaka en Arrowtown)

December 2, 2022 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Mijn enige echte vrije dag in Queenstown en de regio. Er is hier zoveel te doen, dat je eerder een week nodig hebt om alle activiteiten te doen en ook te genieten van de leegheid en stilte op het Zuidereiland.
    Ik besluit om niet de adrenaline op te zoeken maar vooral de omgeving te bekijken.
    Met een georganiseerde tour bezoek ik vandaag Wanaka en Arrowtown.

Eigenlijk spreken in dit geval de foto's meer dan mijn verhalen. Je kan blijven staren naar de besneeuwde bergtoppen, de invasieve lupine en andere planten met hun kleurrijke bloemen en de rotsformaties.
    De zon verlicht alles extra en ik laat alles op mij inwerken.

Arrowtown blijkt echter een overgewaardeerd dorpje te zijn, wat ik niet per se had hoeven zien achteraf. Maar het ijs was lekker en het was een korte stop maar.

In de avond tref ik Mandy en Audrey weer, en eten we samen aan het water. We houden het kort van de wekker staat morgen om 04.15 weer

Dag 22: Queenstown

December 1, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 13 °C

Zo zul je maar net zien: wij gaan weg en het is prachtig weer. Balend stappen we de bus in. We maken aan de andere kant van de gletsjer een stop om nog even in de omgeving te wandelen zodat we in ieder geval iets in die regio hebben gedaan.

Met pijn in het hart betaal ik mijn lunch van 28 euro (twee broodjes) en brengt onze tocht ons langs valleien en watervallen.
    Het is vandaag feest want de buschauffeur stopt er mee na de rit naar Queenstown.
    Hij krijgt het nog voor elkaar om zelfs op de laatste dag nog een woede-eruptie te krijgen over iets banaals. We zuchten en klagen met elkaar.

Dit is een plek waar we mensen zien weer, maar ook waar we afscheid nemen.
    Eerst het leuke: Mandy staat al bij ons hostel op te wachten dus dat is een geweldig weerzien.
    We wisselen de roddels uit en eten snel een burger, want wij hebben kort daarop alweer een pub crawl staan.
    De crawl is matig. Ze bewaarden het beste voor het laatst en daar waren nog allemaal mensen die ik heb ontmoet in de verschillende bussen die ik heb genomen.
    Het is weer feest, tot in de vroege uurtjes.

Dag 21: Franz Josef

November 30, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

Nog voor de wekker gaat worden wij wakker van een grootste bui die op het raam tikt.
    Audrey sist naar boven, waar ik lig in het stapelbed dat ik wel kan vergeten dat zij nu gaat hiken.
    We slapen maar uit want er is geen reden om uit bed te komen.
    Onze maten zitten in de keuken, hongerig. Om ons niet te vervelen later besluiten we alléén voor het ontbijt naar de supermarkt te gaan.
    Onderweg blijken alle cafes en restaurants dicht dus koffie zit er niet in.
    Het giet nog steeds door.

Uiteindelijk vinden wij een cafe en besluiten om een stilte date te houden zodat we onze blogs bij kunnen werken en administratieve taken kunnen doen.
    Onderweg naar het hostel hebben wij weer zin in een supermarkt bezoekje dus halen ons eten

In het hostel wordt bekend gemaakt dat onze helikoptervlucht definitief geannuleerd wordt omdat er teveel bewolking is en je niks kan zien.
    Teleurgesteld spelen we Yatzee en staren naar buiten: het weer verandert niet.

We hebben nog nauwelijks gelopen dus, toen het even droog was, maakten wij een klein wandelingetje. Doorweekt komen wij terug.

Er zit niets anders op: we gaan vanavond uit. We kunnen niet te lang nog ons blijven vervelen. Daarbij kunnen wij weer iets doen waar wij zo naar uitkijken: naar de supermarkt gaan om drank te halen

Samen drinken we een rose bij een restaurant dat net opent. Drankspelletjes worden gespeeld en om 22.30 staan wij in de bar.
    Het lukt ons om te regelen dat we karaoke kunnen zingen. Uiteindelijk, moet ik bekennen, was het vooral ik die zong. Soms omdat die microfoon in mijn hand werd geduwd maar ook om anderen te helpen met de melodie te vinden.
    We hebben een top avond en proberen de zeer teleurstellende dag maar snel te vergeten. En het regent nog even door.

Dag 20: Franz Josef

November 29, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

We moeten 's morgens nogmaals langs de zeehonden-kolonie want de surfers uit de groep hadden de beestjes nog niet gezien.
    De lucht ziet er grijs uit, dus dat betekent niet veel goeds. Tot Franz Josef staat er niet veel op de planning.
    We maken nog een stop bij de Pancake Rocks (de stenen lijken op opgestapelde pannenkoeken)
    Als we wegrijden begint het natuurlijk weer met zeiken van de regen.

Verder converseren wij onderling weinig, want wij dragen allemaal koptelefoons. De buschauffeur kan nog steeds niet stil zijn en om hem niet een kopje kleiner te maken luisterden we maar naar muziek .

Onze heli-hike werd gecanceld voor de volgende dag. De moed zakte in de schoenen met steeds minder plannen beschikbaar.

Om niet te lang binnen te zitten liepen we naar de voet van de gletsjer, die in rap tempo krimpt door klimaatverandering. Het frustreert mij dat mensen zeggen dat het zo erg vinden en zich zorgen maken om klimaatverandering, en niks veranderen aan hun eigen gedrag. Zowel de toeristen die lekker blijven consumeren(er moet natuurlijk elke dag vlees worden gegeten) en de Nieuw Zeelanders doen ook weinig moeite om het tij te keren.

We kookten, want er is hier geen proper restaurant, en speelden kaartspelletjes tot er iemand van de groep opperde naar de Blue Ice te gaan. In dit uitgestorven dorpje, alleen bekend voor het toerisme, was dit een verrassend leuke bar. Met een groep van 45 hadden we de bar al snel vol.
    Audrey en ik dronken te weinig om op te gaan in de bezopen capriolen van de andere reizigers, dus het was om 23.00 tijd te gaan. We beloofden dat we morgen wel meer shots gingen doen en tot langer doorgingen. Een wijze beslissing?

Dag 19: Westport

November 28, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 14 °C

We hebben geen tijd in Abel Tasman om echt op noemenswaardige hikes te gaan dus ik besluit 's morgens vroeg te lopen naar Split Apple Rock.
    Het is een korte hike van 8 kilometer en is het ideale ochtendprogramma als alternatief voor kajakken, waarvoor mijn inziens de zee nog veel te koud is.
    Het valt mee hoe zwaar het is en ik neem twee mensen uit het hostel mee.

Helemaal losgemaakt van Nederland en op afstand van mijn dagelijkse leven ben ik eigenlijk onderweg bijna uitsluitend aan het reflecteren op hoe ik nu mijn leven leid.
    Het is dus een stille tocht, maar dat lijken de andere wandelaars ook wel te waarderen.

Op het strand voor het hotel drink ik nog een koffie en tuur naar de horizon, met een sterk gevoel om te praten over alle conclusies die ik heb getrokken eerder.
    Op dat moment word ik aangetikt en staat Audrey naast me, met wie ik eerder heb gereisd in NZ en zo mee kon lachen. We praten elkaar bij over alle vreemde vogels wij in de lucht en in de bus/hostels hebben gezien. Ondanks dat de dagen hiervoor prima en leuk waren, had ik weinig echt gelachen. Dit haal ik nu in.

We rijden door naar Westport en komen daar het eind van de middag aan. Gevloerd door slechte nachten, besluit ik toch maar mee te gaan met een wandeling naar de zeehonden-kolonie. Onze timing was misschien niet zo goed, want de zeehonden waren bijna allemaal op jacht.

Hongerig keren we terug met de groep naar het hostel en eten pizza. We halen nog snel wat rosé-cider voor later en gaan naar het strand.
    Onze chauffeur is naast een grote bron van ergernis, ook een pyromaan en hij wil graag een kampvuur maken daar. Wij zoeken allen drijfhout op het strand en staren naar de sterrenhemel met het vuur wat ons verwarmt.
    Het is prachtig en ook heel sereen. Geen luide muziek en iedereen is ingetogen.

Ik stort rond elven in. Mijn humeur verslechtert razendsnel en de grote groep die ik eerder gezellig vond, vond ik nu allemaal even te veel.
    Audrey was op haar beurt helemaal klaar met kamers delen en vloekte naast mij over hoe achterlijk dit concept is.
    Eenmaal het bedje in zicht is het goed. Het is warm, het is stil en ik heb nog flink wat slaapuren. Ik weet nog net tegen Audrey te zeggen dat zij de wekker moet zetten en duik in een diepe slaap.