• Gün 14

Bijna!

17 Mayıs, Almanya ⋅ ☁️ 15 °C

Over een uurtje ongeveer moeten we weer thuis zijn!

We hoeven niet meer te tanken of te voeden, dus we kunnen nog lekker even door! 🥳

Toch sneller dan verwacht!
    En wat doet Logan het weer goed!

Straks lekker in ons eigen bedje. 💤

• Gün 14

Naar huis!

17 Mayıs, Çek Cumhuriyeti ⋅ ☁️ 13 °C

13:20u We hebben vanmorgen besloten om toch vandaag al naar huis te gaan.
    Het regent sinds vannacht al af en aan, en vanmiddag zou het er niet beter op worden.
    Niet echt een fijn vooruitzicht om ondergeregent te raken voor een dagje sightseeing.
    Ook hebben we gisteren natuurlijk al wel weer veel mooie dingen van Praag gezien. (Er zal vast nog veel meer zijn!)
    Maar dan zijn we liever thuis, op ons eigen vertrouwde plekje, in de regen, dan hier waar we eigenijk niks kunnen en sowieso niks hebben.

We zijn nu net onderweg en Logan is ook al naar dromenland. 💤

De rit duurt zonder stops een goede 8u en is een goede 800km lang.
    We verwachten ergens tussen 23u en 24u vanavond onze eigen voordeur binnen te stappen! 🥳

Tot vanavond!

• Gün 13

Het Oude Praag

16 Mayıs, Çek Cumhuriyeti ⋅ 🌬 20 °C

Als eerste kwamen we, al praktisch om de hoek bij het HRC, bij het Raadhuis met de Astronomische klok. Het is de oudste nog werkende astronomische klok ter wereld. Deze slaat van 9u tot 21u ieder uur een klein poppenkast wat enkele seconden duurt. We hebben er niet op gewacht, duurde nl nog 25min dan.
    Op naar het volgende!

Weer praktisch het hoekje om, zie je dan de oudste Synagoge van Europa, de Oudnieuwe Synagoge uit de 13e eeuw. Deze is ook hedendaags nog in gebruik.
    We lopen nog even door de Joodse wijk Josefov.

Onderweg naar de Karelsbrug, lopen we langs Rodulfinum, concertgebouw.

En daar is dan de bekendste bezienswaardigheid van Praag, de Karelsbrug. Een brug uit de 14e eeuw die aangekleed is met 30 heiligbeelden en een toren aan begin en eind van de brug. Hij brengt je van de ene naar de andere kant over de Moldau.

De John Lennon muur kon wat mij betreft ook niet ontbreken deze route. Deze muur ziet er iedere keer weer anders uit. Ben je nl creatief en heb je graffiti bij oid, dan ga vooral je gang!

Ook stond er de St. Vituskathedraal op de route, maar helaas kwamen we er na een tijdje achter dat er een gedeelte met de trap omhoog moest. Lars is met Logan achtergebleven en ik (Rox) ben wel nog even boven gaan kijken.
    De bouw van de kathedraal duurde zo'n 600 jaar, waardoor er veel verschillende bouwstijlen te zien zijn.

Nog een stukje verder door is dan het gouden straatje. Het is een smal steegje met gekleurde huisjes, en de theorie gaat dat er goudsmeden woonden of alchemisten er goud probeerden te maken.

Ik (Rox) heb alleen een kijkje genomen aan het allereerste begin. Ik wist nl niet hoelang het steegje zou zijn en waar ik uit zou komen, daarbij had ik nog maar weinig batterij percentage, mocht er iets zijn.

Terug bij Lars zijn we naar de auto gegaan en hebben we onderweg nog een boodschapje gedaan bij de Penny supermarkt.

Toen we aankwamen bij ons verblijf, kwamen we de gastheer en -vrouw tegen en die hebben ons nog even al hun dieren laten zien: kippen, ganzen eenden, schapen en lammetjes, koe en konijnen. 🐓🪿🦆🐑🐄🐇

Thuis lekker alle pins van het HRC bekeken en gepint 🤩🤪 terwijl een wasje staat te draaien.

Nu lekker dit stukje voor jullie schrijven. Logan slaapt al eventjes en wij gaan ook zo slapen.

Even bekijken wat we morgen gaan doen, want er is veel regen voorspelt en heel de dag (voor niks) binnen zitten zien we ook niet zo zitten, als we de dag erna toch naar huis gaan.

Letting you know!

• Gün 13

HRC Praag

16 Mayıs, Çek Cumhuriyeti ⋅ 🌬 19 °C

Iets na 8u zijn we vandaag opgestaan, zijn rustig aan gaan ontbijten, lekker eitje erbij gebakken en daarna een sprong onder de douche!

Vandaag gaan we eens rondkijken naar het oude Praag.
    Het is toch nog een klein uurtje van ons verblijf vandaan.

Iets na 12:40u kwamen we aan in het hartje van Praag!

We zijn als eerste doorgelopen naar... Raden jullie het al? Het HRC! 🤪🤘🏻 Verrassend hè 😅

Als eerste een pin gekocht bij de Rockshop en ook hier hadden ze nog een brede keykoord, dus voor de zekerheid heeft Lars er toch maar nóg een gehaald, ook heb ik (Rox) nog een t-shirt uit kunnen kiezen. Maar goed ook, want de (leuke) variaties beginnen een beetje op te raken. 🙈 Maar wat wil je met 6 HRC's in 2 weken.
    Over een jaar of wat zullen ze wel weer andere hebben. Wie weet waar we dan weer belanden. 😉 Dán hoef ik er in ieder geval geen 6 in 2 weken hoor, beetje variatie aan eten is ook wel lekker en misschien iets vaker "thuis". 🤓

Op naar het restaurant. We hadden een review achtergelaten adhv de kassabon van het vorige HRC, waardoor we nu een gratis voorgerechtje mochten uitkiezen.
    Nacho's it is! 🌮😎
    Lekker een alcoholische versnapering erbij. Lekkerrrr... 🍺🍹

Daarna ook nog een burger gekozen, Lars ging voor standaard (BBQ Bacon Cheeseburger) en ik (Rox) ging voor de Hard Rock World Burger Tour, de Astronomical burger, winnaar van Praag. 🍔
    Dat kregen we toch niet ook nog op hoor! 🫣

Ik (Rox) had intussen de bezienswaardigheden die ik graag wilde zien op een rijtje gezet in Maps. Ongeveer een uurtje wandelen zegt de navigatie (zonder terug te zijn dan), dus nog lekker even een aardig programmaatje.

• Gün 12

HRC Wroclaw & AirBnb Praag

15 Mayıs, Polonya ⋅ ☀️ 23 °C

We moeten vandaag voor 11u weer uitgecheckt zijn bij ons een na laatste verblijf. Dus we zijn opgestaan, hebben ontbeten, de laatste spullen bij elkaar geraapt en in de auto geladen. Time to go!

Onze laatste rit gaat naar Praag, maar wel met een omweg via Wroclaw, want ja, als we toch al 5 pins hebben gecollect deze vakantie, kan een zesde deze vakantie er óók nog wel bij, deze ligt nog 'relatief' dichtbij.
    De rit rechtstreeks zou eigenijk 515km zijn en een kleine 6u rijden zijn.
    Nu duurt de rit een goede 7u 😅
    En dat is zonder stoppen bij het HRC en tanken.

Rond 14:45u kwamen we aan bij het HRC. We zijn de Rockshop ingedoken, hebben pins, (eindelijk!) een brede keykoord vooral voor Lars en voor mij (Rox) een shirt weten te scoren.
    Het was weer gezellig en bye bye 😅🙈

Op de foto zie je nog een foto van het Raadhuis van Wroclaw, de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad, dit staat overigens ook op de pin, nou had ik dan ook een beetje een idee erbij. Op de andere pin staat oa een gnoom, iets wat je door heel de stad terug ziet komen. Erg grappig, vond ik!

Op naar de rest van de route, op naar Praag!

Rond 17u nog even afslagje Mcdonald's gepakt, hadden toch echt wel honger gekregen!
    Maar goed ook, want ik (Rox) dacht nl al van achteren en zurig luchtje te ruiken. Poep! 💩
    Hij zat dus lekker, inclusief zijn maxi cosi onder.
    Dus lekker charmant, kind zo snel mogelijk naar de invalide w.c. gebonjourd 😅
    Verschonen en omkleden!
    Nadat paps en mams gegeten hadden, was het nog even Logan's beurt en toen gingen we toch weer echt op weg.

We hadden onze gastheer intussen al laten weten dat het aan de late kant zou worden vandaag. Navigatie geeft aan rond 21:10u, dat was gelukkig geen probleem!

Iets na negenen kwamen aan. Hebben niet veel meer gedaan dan ons geïnstalleerd, Logan nog een keer gevoed en naar bed gegaan.

Welterusten voor vandaag... 😴

• Gün 12

Barbacane & paleis Wawel

15 Mayıs, Polonya ⋅ 🌬 21 °C

Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan en een beetje gekeken naar het ritme van Logan.

Na het ontbijt nog wat aangerommeld en toen was het tijd voor Logan zijn slaapje.
    Na zijn slaapje hebben we onze spullen gepakt en zijn eerst opweg naar de Florianuspoort en Barbacane fort gereden.

Florianuspoort werd gebouwd als onderdeel van de verdedigingsmuur tegen de Turkse aanvallen. Dit is de enige poort die nog is blijven staan na de modernisering van Krakau in de 19e eeuw.

De Barbacane fort is één van de drie (intacte) overgebleven Barbacanes in heel Europa.
    Wat ik kon vinden, staan de andere twee intacte barbakan's in Haarlem en in Aken. Die in Warschau is na de Tweede Wereld Oorlog opnieuw gebouwd.

Na een rondje in de 'old town' gedaan te hebben, zijn we doorgereden naar het paleis van Wawel.

Ik moet zeggen dat ik de plaatjes er interessanter uit vond zien, dan dat het uiteindelijk was.
    Maargoed, we zijn er geweest en hebben weer een beetje opvulling van de dag gehad 😅

Onderweg naar huis nog een boodschapje gedaan en eenmaal terug bij ons verblijf aan de kook gegaan. Pasta! 🍝
    Logan heeft voor de allereerste keer ook écht met de pot mee gegeten.

Morgen gaan we alweer naar ons laatste verblijf... in Praag, Tsjechië!
    We maken wel een ommetje via Wroclaw, want ja, HRC 🫣

• Gün 10

Warschau

13 Mayıs, Polonya ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag zijn we rond 8:10u opgestaan. Eigenijk wilde we rond 7u/7:30u opstaan, omdat we vandaag naar Warschau toe gaan en de rit zo'n 4u duurt. Helaas wekker niet gehoord en dus iets later wakker geworden, dan gepland.

Rond 13:55u kwamen we aan in Warschau. Tegenover de parkeergelegenheid zagen we al duidelijk het HRC, dus daar maar meteen naartoe gegaan. 🎸

Meteen de Rock Shop ingedoken en allebei een pin en ik (Rox) ook weer een shirt gekocht.

Daar even lekker een biertje en een Rockin' fresh Rita cocktail gedronken.

Uiteindelijk omdat we al honger hadden nog van de lunch, maar t eigenijk te vroeg was voor avondeten, toch nóg maar weer een keer besloten om daar ook wat te eten. Lars ging weer eens voor de Bbq Bacon Cheeseburger en ik (Rox) ging voor de Spicy Diablo Burger.

Toen we klaar waren hebben we de serveerster gevraagd of ze ons iets zou aanraden om te zien, omdat we niet heel lang hadden.
    We werden richting het oude gedeelte van Warschau stad gestuurd.

Onderweg zijn we een klein beetje door het Lazienski park en langs het graf van de onbekende soldaat af gelopen.
    Daar heb ik geen foto's van...

Verder hebben we een klein beetje rondgekeken bij het oude gedeelte en toen was het eigenlijk alweer laat genoeg om terug naar ons verblijf te gaan, rekening houdend met de rit terug naar huis.
    Warschau moeten we dus eigenijk nog een keer goed doen en goed op oriënteren van te voren... 😅

Onderweg naar ons verblijf wilden we kijken voor tickets voor Auschwitz. Helaas waren de meeste tickets pas vanaf 17 mei beschikbaar.
    We hadden één rondleiding gevonden voor 15 mei, maar omdat we dan ook door gaan naar Praag niet handig, want de rondleiding duurt 3,5 a 4u en konden alleen nog kiezen uit de tijdsloten 12u of 13u...
    We willen hiervoor zeker nog een keer terug komen, maar misschien ook wel handiger als Logan straks een paar jaar ouder is. 🫣

Ook leek ons de zoutmijn Wieliczka wel interessant, deze is sinds de 14e eeuw nog bij tijd en wijle in gebruik en is bekend vanwege de compleet ondergrondse kathedraal, waarin alles uit zout is opgetrokken.
    De tour duurt zo'n 2,5u en is 3,5km lang, dat is niet zo erg, maar met een kleine in de draagzak 380 treden afgaan, leek ons ook voor nú niet zo handig...

Uiteindelijk besloten om morgen toch gewoon Krakau zelf nog in te gaan.
    Ik (Rox) had iets gevonden over Florianuspoort en een Barbacane fort en het Paleis van Wawel.

Onderweg terug, had Logan er voor 't eerst echt moeilijk mee, dus ben na een tijdje bij hem achterin gaan zitten, toen was het gelukkig allemaal wel weer in orde.

Tot morgen!

• Gün 9

Moederdag & HRC Krakau

12 Mayıs, Polonya ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag is het moederdag! Voor mij de allereerste keer 🥰
    Ik heb een en mooi knutselwerkje gekregen. En een spacer voor aan mijn Pandora ketting, een 'mamaliefje'. 😉🤗
    Verder gewoon lekker rustig de ochtend gestart.

Rond 15:55u waren we bij het HRC van Krakau. Lekker een drankje genuttigd, want... heel zwaar leven 😉🤪🥸
    Hier uiteindelijk ook gegeten, ik (Rox) ging voor de Smokehouse Bbq Combo en Lars voor de Bbq Bacon Cheeseburger.
    Ook weer beide een pin en een shirt gekocht!

Toen hebben we een rondje over het plein gewandeld, een keer door de grote markthal Lakenhal gegaan, een sleutelhanger gekocht en toen was het wel klaar voor vandaag. Vandaag een lekker relaxte dag.

Thuis hebben we Logan lekker op bedje gelegd, een wasje aangezet en zijn we op Netflix gezellig Angry birds 2 gaan kijken en ondertussen heb ik dit verslagje gemaakt. 🗒🖊

Vandaag dus niet zoveel of spannends gedaan, maar voor vandaag helemaal prima 🙃

• Gün 8–12

AirBnb Krakau

11 Mayıs, Polonya ⋅ ☁️ 14 °C

Nadat we vanmorgen alle spullen van het appartement overgeladen hadden in de auto, zijn we rond 11:25u op weg gegaan richting naar ons derde verblijf. Ditmaal in Krakau, Polen!

Benieuwd wat dit ons gaat brengen, want hier gaan we eigenijk blanco heen én een dag langer dan de vorige steden. Warschau en Wroclaw lijken ons nog wel interessantom naartoe te gaan. We gaan het zien en jullie zullen het uiteindelijk hier kunnen lezen 🤪

Rond 14:05u hebben we nog even 'n stop gemaakt bij de Mac (Zvolen) om wat te eten en te drinken, te voeden en even een sanitaire stop te houden. Na een uurtje weer doorgereden, want we moeten ongeveer 2/3 van de rit.

Jaaaa, rond 18:50u arriveren we dan eindelijk bij ons appartement. En wauw! Het is een nieuw complex en wat ziet het er fijn, gezellig, verzorgd en compleet uit. Aanrader!

Even het internet afgespit wat hier in de buurt zit, qua eten, want dat hebben we ook nog niet gedaan.
    Op net geen 20min afstand lopen zou een sushitent moeten zitten, want weer Mac, pizza of een burger zien we niet zo zitten.

Aaaahhh! 😍 21:30u aan tafel met sushiiii, hmmm 🤤🍣🥢

Lars houdt zich wat bezig met wat te zien en wat te doen morgen in een rondom Krakau, terwijl ik me bezig houd met Logan, die heeft t er vanvond wat moeilijker mee. Hoofdzakelijk geslapen in de auto, zich heel de dag goed gedragen, maar zo rond 23:30u is het toch teveel, en je merkt dan dat hij niet zijn eigen plekje heeft, als in zijnde niet zijn eigen bedje op zijn eigen kamertje.
    Wel rond 23u in bedje gelegd maar hij wilde gewoon niet... Huilen, boos en verdrietig. Je merkt dat hij ons in zijn bijzijn nodig heeft, anders is het helemaal drama...

Hier is het ook voor ons nu bedtijd!
    Welterusten!

Oja, met Faye gaat het ook goed! 🐶🤪🥰

• Gün 7

Het laatste beetje BoedaPest

10 Mayıs, Macaristan ⋅ ⛅ 23 °C

+/- 15u en Logan is er moe van 💤

We wandelen nog een keertje naar het HRC om daar nog even lekker te genieten van een drankje. Een biertje en een cookies & cream shake, it is!

Even later besluiten we om er ook wat te gaan eten. Ze hebben er een speciale burger, een Hard Rock World Burger Tour en de winnaar van Boedapest is de Gourmet Burger.
    (Wenen zal dat ook wel gehad hebben, maar toen voor een 'classic Burger' gegaan.)

Iets na 17u gaan we weer verder. We willen alleen nog even kijken bij het Hongaars Nationaal Museum en dan hebben we het weer gehad in Boedapest.

Onderweg komen we nog langs de fontein van kennis, het open boek fontein 📖 🎥

Even lekker zitten bij het Museum en dan terug naar het appartement.
    Het zit er voor ons hier op in Boedapest!

Budapest gyönyörű voltál, ki tudja, amíg egy nap
    (Boedapest je was mooi, wie weet nog tot ooit!)

Nou lekker even niksen tot het tijd is om te gaan slapen.

Morgen naar weer een nieuw avontuur in weer een nieuw land! 🚗

Bize katılın:

iOS için FindPenguinsAndroid için FindPenguins