Reis 2015-2016

July 2015 - May 2016
A 314-day adventure by Gordon Read more

En we zijn weer terug!!

May 19, 2016 in the Netherlands ⋅ ⛅ 16 °C

Het tweede deel van onze terugreis start in de eerste minuten van 9 mei. We zijn dan al 18 uur onderweg, maar we hebben nog 12 uur voor de boeg. Tot onze verbazing wordt er na een uurtje vliegen nog een volledige maaltijd geserveerd. We doden de tijd met het kijken van wat series op het entertainment systeem, maar we zijn toch behoorlijk moe. We slagen er allebei zowaar in om enkele uren onze ogen te sluiten. De vlucht gaat van het oosten naar het westen en we halen als het ware de tijd in. Na een lange dag en een zeer korte nacht landen we om 06:15 uur op Schiphol. Onze families en vrienden staan ons op te wachten om weer in de armen te sluiten :) Na een korte bijklets-sessie onder het genot van een kopje koffie, worden we naar ons huis gereden. Daar staan ook nog eens een fraai welkomstpakket op ons te wachten! Moe, maar erg blij om weer thuis te zijn bij onze familie en vrienden, ploffen we met onze tassen op de bank. Na alle kleine hotelkamers, berghutten en campers voelt ons appartementje in Amsterdam als een paleis; ons eigen paleis. Het voelt wat onwennig om na zo'n lange tijd ineens weer in een vertrouwde omgeving te staan. We gaan het reizen ongetwijfeld missen, maar het feit dat we voorlopig niet uit een rugzak hoeven te leven is ook wel een prettig idee. We gaan onze fantastische reis afsluiten en ons leventje in Amsterdam weer oppakken!Read more

Tussenstop: Guangzhou

May 8, 2016 in China ⋅ ⛅ 28 °C

Stel: je bent op tijd wakker, je hebt alle spullen klaar staan, je hebt de Uber besteld... wat kan er dan nog fout gaan?? Precies, de lift blijft hangen! Zondagochtend om 07:30 uur is ook niet echt spitsuur in het gebouw. We intercommen met iemand (waarschijnlijk een callcenter in India ;) ) waarmee we het probleem bespreken. Het eindigt met de mededeling dat er een monteur naar ons toe moet komen. We hebben wel wat marge in ons schema, maar dit voelt niet goed aan. Plots begint de lift te bewegen; iemand heeft op een knop gedrukt. Zodra de lift stopt, springen we eruit. We waarschuwen onze 'redder in nood' en gaan gezamenlijk met de trap. De Uber is inmiddels al vertrokken. De eerstvolgende melding is: 'alle taxi's zijn bezet, probeer het later'. Wordt het zo'n dag!?! Toch lukt het om binnen vijf minuten in een Uber te zitten. De rit verloopt rustig en we relaxen als we het vliegveld in zicht hebben. Helaas, valse hoop. Er is hier blijkbaar maar één - heel lange - bijbaan voor het afzetten van mensen bij de terminal voor internationale vluchten. De rit duurt in totaal 2x zolang als gepland, maar toch zijn we niet bizar laat bij de check in. Vanaf nu verloopt het gelukkig wel allemaal soepel. De vlucht vertrekt op tijd en na. Op Guangzhou moeten we vijf uur wachten tot de volgende vlucht. Dit houdt in dat we voor ons (tijd)gevoel om 02:00 uur weer opstijgen. We proberen maar even wat te slapen...Read more

Surrey Hills

May 7, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 19 °C

Laatste dag in Sydney, laatste dag in Australië, laatste dag op het zuidelijk halfrond... We besluiten vandaag geen grote activiteiten op touw te zetten. We doen het rustig aan in de buurt van ons appartement.
    Surrey Hills is een hippe buurt met veel groen tussen de huizen. Hoewel de huisjes verschillen in staat van onderhoud, heeft de buurt een gezellige sfeer. We nemen een kijkje op een kleine vlooienmarkt, bekijken een huis wat te koop staat ("Ja, 'tuurlijk we zijn we geïnteresseerd; 1,6 miljoen Australische dollars klinkt redelijk, wanneer is de volgende bezichtiging?" ;) ) en doen een drankje op een terras. We snuiven de relaxte atmosfeer op (alhoewel er een beetje een brandlucht in de atmosfeer hangt; in de heuvels rond Sydney worden preventief stukken land verbrand). Als je naar Sydney gaat dan is Surrey Hills een top-wijk om te zitten. Terug in het appartement moeten we er toch aan geloven: we pakken de tassen in voor de terugreis. Morgenochtend moeten we rond 08:00 uur al op het vliegveld zijn. Het zal geen wilde laatste avond worden. De terugvlucht van totaal bijna 28 uur zal al zwaar genoeg zijn.

Watson Bay

May 6, 2016 in Australia ⋅ 🌙 18 °C

We worden ook deze ochtend weer getrakteerd op prachtig weer in Sydney. Maar het lukt ons in eerste instantie niet echt om de deur uit te komen. Pas na de lunch gaan we op pad. We lopen weer richting de waterkant bij het Opera House. We doen een kop koffie mét goddelijke witte chocolade- en frambozentaart bij het Lindt Café waar in december 2014 een gijzeling heeft plaatsgevonden. Gisteravond hebben we een documentaire hierover gekeken. Aparte ervaring. We wandelen door naar de Ferry Terminal en kopen kaartjes voor de Ferry naar Watson Bay. We varen op hoge snelheid via wat stops naar het laatste stukje vasteland voordat de oceaan begint. Onderweg krijgen we een mooie rondvaart door de enorme baai waarin Sydney ligt. We lopen tussen de luxe appartementen door naar de uitkijkpunten op de heuvel. Prachtig stukje Sydney. Als we de Ferry terug pakken, gaat de zon al bijna onder. Een schitterende oranje bol kleur de wolken en licht de stad bijzonder fraai uit. Wat een zeldzaam mooie zonsondergang!Read more

Bondi Beach

May 5, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Sydney is een stad die veel te bieden heeft; een gezellige stadse atmosfeer die je in een half uur rijden kunt ontsnappen door de bergen in te rijden. Maar nog mooier is feit dat op 10 minuten rijden van het centrum er een heerlijk strand ligt. Bondi Beach is de plek waar de stadse surfers (ze wonen niet allemaal in een auto of verlept busje) hun board kunsten oefenen. Als rechtgeaarde flashpackers nemen wij een Uber naar het strand. Het is heerlijk om een paar uur op het strand te liggen. Zo kunnen we nog heel even aan ons kleurtje werken. Als we het liggen beu zijn, maken we een rondje door de buurt van het strand. Er hangt een prima sfeer, beetje zoals in Cairns. De meeste mensen op het strand - het is donderdagmiddag - zijn toeristen. De zon begint al achter de huizen te verdwijnen als we weer naar onze wijk terug gaan. Onze Uber sjeest ons via een iets meer 'scenic route' terug naar het appartement. We spoelen het zand af en gaan op zoek naar een restaurant. Er blijken genoeg opties in de buurt te zijn. We kiezen voor een Italiaans restaurant waar je voor een vast bedrag anderhalf uur onbeperkt kunt smikkelen van alle pasta- en pizzavarianten die men achter elkaar uit serveert. Het is een schot in de roos en tonnetje rond strompelen we terug naar huis. Pizza, altijd goed ;)Read more

Sydney stil

May 4, 2016 in Australia ⋅ 🌙 18 °C

Na een prima nacht - het bed is een stuk comfortabeler dan het bed in de camper - ontbijten we op de bank met een lokale nieuwszender aan. Wat een verschil met gisterochtend. Na wederom een heerlijke douche - het kan niet op - gaan we de stad in. Het appartement ligt in de wijk Surrey Hills op loopafstand van het CBD (Central Business District) en in de buurt van de grote parken. We halen een cappuccino en chai latte to go en lopen richting Hyde Park. Via Hyde Park komen we in de botanische tuin van Sydney. Deze bestaat dit jaar 200 jaar en staat er mooi bij. Bij het uitzichtpunt Mrs. Macquarie's Chair genieten we van én het Opera House én de Harbour Bridge. We verwonderen ons nog maar eens over de busladingen Chinezen die op de voor hen kenmerkende wijze op de foto gaan. We lopen door naar het Opera House voor de lunch. We lopen na de lunch via de oude haven door de met arbeidershuisjes gevulde wijk 'the rocks'. Daarna is het tijd om via het CBD (de grote glanzende torens) door de winkelstraat (Pitt Street) langzaam terug te lopen naar het appartement. We halen nog wat boodschappen. Na het avondeten, waarbij we een van de lekkere wijnen die we laatst gekocht hebben opentrekken, laten we het plan om nog een rondje te lopen varen. Het appartement nodigt uit om te blijven chillen, terwijl we de lichtjes van Sydney weer aan zien gaan.Read more

Sydney!!

May 3, 2016 in Australia ⋅ 🌙 17 °C

We hebben onze laatste nacht in de camper overleefd. Alhoewel het voelt als ons kleine huisje, is er een limiet aan het gebrek aan ruimte en comfort. Na 8 weken in een camper wonen wordt het weer tijd voor wat anders. Geroutineerd maken we de camper schoon en pakken we de tassen in. We maken de buren nog even blij met de spullen die we over hebben en dan kruipen we nog een keer achter het stuur. We leveren de camper zonder problemen in en bestellen een taxi. We hebben in Sydney een appartement gehuurd via Airbnb. Na een korte rit door Sydney - waarbij we de chauffeur uithoren over de leuke dingen die er te doen zijn. Bij het appartement aangekomen wachten we 5 minuutjes op de sleutel, maar dan hebben we onze nieuwe stek in Sydney voor onszelf. Het is een mooi en luxe appartement en is bijzonder goed bevoorraad. We hoeven de deur niet meer uit voor boodschappen. We nemen lekker lang een douche, gooien alle kleding in de wasmachine en droger en ploffen op de bank. Helemaal content :)Read more

Blue Mountains

May 2, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 13 °C

Na een prachtig heldere, maar opmerkelijk koude en onrustige nacht is het eerst even opstarten deze ochtend. Als het zonnetje schijnt, is het snel warm, maar de wind is behoorlijk koud hier. Als we weg willen rijden van de camp site, blijkt het Russisch Roulette te zijn: vanuit de hellingproef, zonder invoegstrook, in een bocht een 80 km. weg opdraaien - uiteraard eerst de tegenliggende baan overstekend. Link, maar we redden het. Het is maar een klein kwartier rijden naar het dorpje Katoomba. Daar heb je prachtige uitkijkpunten op de Blue Mountains. We hebben een beetje een flashback naar China met alle Chinezen die er rondlopen. We hebben geluk met de timing. Als we terug naar de camper lopen, trekt er een groot wolkendek voor de zon. We lunch bij een ander uitkijkpunt en rijden dan door naar Leura, een klein dorpje verderop. Dit boomrijke plaatsje heeft een gezellige winkelstraat met allerlei bomen in - inmiddels - alle herfsttinten. Het voelt ook echt als herfst, want we moeten ons wat dikker aankleden. Na wat rondkijken en een bakkie koffie drinken, gaan we weer naar onze camp site terug. Dit was onze laatste dag in de camper. Morgen gaan we 'm inleveren. We bereiden ons alvast voor voor morgen. We plannen onze route, pakken alvast wat spullen in en maken de restjes op van onze voorraad. Tenslotte maken wat ons op voor wellicht wederom een koude nacht in de camper. Hoe het ook mag zijn, het is toch de laatste, we'll live ;)Read more

Richting Blue Mountains

May 1, 2016 in Australia ⋅ 🌙 18 °C

Gordon ontdekt dat als je genoeg wijnsoorten door elkaar drinkt - ook al zijn het kleine beetjes - je toch een klein katertje kunt krijgen. Geen wijnproeverij vandaag. Wel stoppen we deze ochtend bij een chocolade 'factory'. Het blijkt voornamelijk Belgische chocolade te zijn. Het is slechts een winkel met geen proef mogelijkheid en prijzen die door het dak schieten. Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat je hier zwaar aangeschoten binnenkomt, lekkere trek hebt en niet meer op de prijs let. We gaan er weer vandoor. Na tanken en boodschappen doen stellen we de navigatie in op de Blue Mountains. De koers brengt ons vlak langs Sydney en we vangen een glimp op van de skyline. Sydney moet nog even wachten; eerst de natuur in. Michelle stuurt ons kundig door het (alsnog) drukke verkeer op de rand van Sydney en rond 15:00 uur zijn we op de bosrijke camp site. Het is lekker weer dus klappen we de stoeltjes uit en pakken we onze boeken erbij. Genoeg gedaan voor vandaag.Read more

Wine tasting

April 30, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 18 °C

We zijn weer in Wine Country, dus moet er wijn geproefd worden :) Het is maar een half uurtje rijden en dan zijn we in het Hunter Valley wijngebied (165 wijnhuizen). Het zijn vooral kleine wijnboeren die hier zitten en we zien op de weg er naartoe dan ook een stuk minder grote percelen vol wijnranken. We rijden eerst naar de lokale 'VVV' om een wijnroute uit te stippelen. Verder willen we ook onze camper ergens stallen zodat we niet meer hoeven te rijden. Gelukkig is er een camping vlakbij waar in de buurt een shuttlebus stopt. Met deze shuttlebus kun je een groot aantal wijnhuizen bezoeken. Maar deze regio heeft meer culinaire hoogstandjes zoals: chocolade, bier en kaas. Als echte Kaaskoppen (1 Goudse en 1 Oud(e) Amsterdam) gaan we eerst kaasproeven. Dit kunnen we nog wel met de camper doen. De 'tour' langs de kaasmakerij is kort, maar wel aardig. De te proeven kaasjes zijn lekker - geen Hollands glorie, maar toch ;) Als er een roze verlengde Hummer limousine een lading 'Georgie Shore' dames op vrijgezellen-uitje afzet bij het nabijgelegen wijnhuis McGuigan, moeten we ook even die kant op om 'aapjes te kijken'. Eenmaal daar lokken de wijnen en staan we al snel toch te proeven. We moeten nu alles helaas nog wel uitspugen, maar we gaan weg met een heerlijke dessertwijn. Tijd om de camper te dumpen en serieus te gaan proeven. We zijn vervolgens ruim op tijd bij de halte van de shuttlebus, maar deze laat erg lang op zich wachten. We passen het plan aan: we lopen wel naar de dichtstbijzijnde wijngaard. Onderweg zien de de eerste (niet aangereden) kangoeroes in de velden hupsen. Bij wijnhuis Hanging Tree worden we weer vriendelijk onthaald en mogen we 7 wijnen proeven (en nu doorslikken :) ). We kopen een fles bubbels en lopen verder naar de buren: het wijnhuis Iron Gate. Alhoewel ze bijna sluiten mogen we toch komen proeven. Bijna een uur - en 8 wijnen - later verlaten we in licht kennelijke staat het proeflokaal met nog een heerlijke rode wijn. We wandelen terug naar de camper in het zonnetje omdat de lucht uiteindelijk toch opgeklaard is. Ook nu weer worden we nieuwsgierig bekeken door de skippies in het veld. Top dag.Read more