traveled in 10 countries Read more

Chiang Mai, Trekkingtur og Pai (Part 1)

March 29, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 31 °C

Da vi ankom til Chiang Mai forelskede vi os straks i Nordthailand. For lige omkring 40 kroner fik vi alle vi et måltid aftensmad med dessert. 40 kroner, alt i alt - tilsammen. Gaderne er mindre trafikeret (særligt i den gamle bydel i centrum af byen. Her ligger der over 200 templer (hvoraf vi nøjedes med at se cirka 10) alverdens fantastiske streetfoodboder, hyggelige barer og caféer, og en masse skønne mennesker.

Chiang Mai havde også et relativt fint museum der forklarede hele Nordthailand historie. Vi valgte at købe en “combo-ticket”, så vi kunne se alle 3 muséer, hvilket viste sig desværre at være irrelevant da de andre muséers udstilling var nærmest identiske. Men når man af en eller anden mærkelig årsag får studierabat, så gør det ikke så meget.

Som tidligere nævnt var vi på en to dags trekking tur i junglen, hvor vi sov i en lille landsby, og undervejs fik lov at opleve hvor store elefanter egentlig er. Da vi bestilte denne tur var det delvist på grund af, at guiden i bangkok solgte det som ‘very ethical’ - “no chains, no cage, no riding”. Om det så også passede helt er vi ikke sikre på. Mens vi var til stede var elefanterne ikke i kæder, kun ‘fanget’ bag et tyndt stakit som de nemt kunne rive fra hinanden (deres snabel alene kan løfte over 800 kilo), og der var ingen der red dem. I stedet blev de madet hvorefter vi gik en tur med ved siden af dem. Ligeså snart vi kører væk, kan vi dog se de to guides sidde på ryggen af elefanterne og ride væk - og hvis man ved hvordan elefanter trænes til at tillade mennesker dette, så var det ikke så fedt at se.

Turen fortsatte til en papirfabriks, hvor man kunne se hvordan elefantlort blev lavet om til papir. En process vi selv fik lov at være med til. Det var ganske spændene. Turen fortsatte op i bjergene, hvor selve trekkingturen begyndte. Sammen med vores nye venner (2 hollændere og en tysker med navnet Lisa, som valgte at følge med os til Pai) vandrede vi op imod toppen af et bjerg. En hård tur, men den var det hele værd. Udsigten var skøn, og øllene i den lille landsby var kolde. Den lokale “innkeeper” var derudover en yderst morsom mand, hvis humor vist ikke hører hjemme på en rejseblog ;)

Tilbage til Chiang Mai, hvor vi alle (os 4, de to hollændere, Lisa samt en anden rejsende fra Israel) tog til en Muay Thai bokseturnering. 8 kampe, hvor der var alt fra små 9-årlige drenge der slåsede, til store fuldvoksne mænd og piger, der kæmpede 5 runder i en blodig dyst. Undervejs var der endda en særturnering, hvor folk dystede med bind for øjnene. En kampsport ingen af os selv kommer til at dyrke, men en oplevelse var det i hvert fald at se.
    Efter en bytur på en karaoke-bar besluttede vi os for at fortsætte vores færd imod Pai, et mindre “Backpacker Paradis” nord for Chiang Mai.

Fortsættelse følger i Part 2...

Fest & Ballade

March 25, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Efter Koh Tao ankom vi til Koh Samui. Her boede vi på et skæppeskønt hostel hvor vi mødte mange sjove og vidunderlige typer. Der var blandt andet Kevin, en 40-årig Irer der startede hver morgen med en bajer og en smøg imens han slængede sig i en Fatboy og hostede som et svin: “I’m gonna quit smoking tomorrow, I promise!”, var sætningen vi fik hver morgen. Vi stødte en i 3 piger fra Nordjylland og nogle amerikanere som vi hurtigt fik aftalt at feste lidt med. Ikke at hver aften gik ud på fest og ballade, men det blev da til et par stykker.

Efter Koh Samui smuttede vi til Koh Phangan. Koh Phangan er kendt for deres ugentlige ‘Half Moon’, ‘Full Moon’ og ‘Black Moon’ fester. Men det kommer vi til. Vi besluttede os at se lidt mere natur her, end vi fik gjort på Koh Samui. Vi vandrede en 6 kilometer til et nærtliggende vandfald, hvorefter vi valgte den hårde tur, og klatrede barfodet op af selve vandfaldet. Det var hårdt, men det var det hele værd. Man kan godt mærke at de fleste restauranter er designet til de lokale. Bordene er simpelthen meget mindre. Nogle steder sidder man også blot på en pude på jorden og spiser fra et 40 centimeter højt bambusbord. Men så er det jo også lidt autentisk ik?
    Vi fandt ud af at de 3 Nordjyder fra Koh Samui overnattede på et hostel kun 100 meter fra vores. Det betød selvfølgelig at vi da lige skulle ses til et slag pool og en bajer, og fulgtes da også ad til Half Moon Party.

Half Moon Party er svært at beskrive. Det er en kæmpe Ravefest (fest hvor man har maling på kroppen og høre dårlig elektronisk musik), hvor der nok deltog en 10.000-20.000 unge fulde mennesker. Det var en stor oplevelse, men samtidig er flere af os også enige om at det nok ikke lige bliver vores kop te - men vi har skam ikke fortrudt det. Det var det hele værd.

Efter 2 uger med sol, strand og pool har vi fået lidt farve. Jeg (Thomas) tog mig selv i at ville vaske noget snavs af mine fødder, og det gad bare ikke komme af. Jeg fandt så ud af, at det var bare min hud der er blevet lækker brun. Ikke dårligt. Så er der så os andre, der får lidt for meget sol, og måske bliver en kende rød. Men mon ikke farven komme alligevel i løbet af de næste 2,5 måneders tid.

Det var en kende hårdt at tage den lange tur til Chiang Mai, men her ligger vi nu. På vores senge i vores Aircondition-nedkølede værelse (en luksus vi måtte undvære på Koh Phangan), lige i centrum af byen. Vi kan allerede mærke en forskel i prisen. I aftes fik vi alle sammen aftensmad fra et gadekøkken (der var dog borde og stole) for i alt 30 kroner. Nu venter der sig 4 dag i Chiang Mai, afbrudt midtvejs af en 2 dags trekking tur ind i junglen, startende i overmorgen.

Koh Tao

March 19, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Sikke en skøn ø! De sidste 4 dage har været brugt på den meget lille tropiske ø Koh Tao. Her har vi vandret op til forskellige 'Viewpoints' og set øen i al sin pragt.
    Da det er en paradisø har tiden ligeså meget været brugt på at bade, få noget farve (måske lidt for meget end da), og snorklet. Er der et sted der er perfekt til at snorkle så må det være Koh Tao. Her har vi koraller, et hav af mærkelige fisk, skildpadder og endda hajer, som vi fik æren af at iagttage.

Vi er nu tager videre til Koh Samui, hvor vi er de næste 3 dage på et 5-stjernet hostel. Denne ø er cirka 10 gange så stor, så mon ikke også der er noget at lave her.

Fra hektisk storby til paradisø

March 14, 2018 in Thailand ⋅ 🌙 16 °C

Bangkok er en spændene by. På alle gadehjørner finder man små madvogne der sælger alt fra kød på spyd og Pad Thai til grillede insekter og dragefrugter.
    Der er her de lokale spiser, og det er super billigt!
    Vi tilbragte en aften med fest og ballade på Khao San Road, og brugte dagen efter på at se markeder, byliv og naturgrønne parker inden vi bevægede os mod togstationen.

Klokken halv otte finder vi et nattog, og finder hurtigt ud af, at vognene er designet til mindre mennesker. Vi kan ikke ligge på langs i vores senge. Men i det mindste har vi nogle senge, og vi hygger os, så vi klager ikke.
    Klokken er fem, vi sidder på en togstation og venter på at stige om bord på en bus der skal tage os til færgen. Med færgen er vi fremme ved Kho Tao ved 10-tiden. Og sikke en ø! Fantastisk udsigt fra vores Dorm Room, god billig mad, pool bord og masser af hygge

Busy Bangkok

March 12, 2018 in Thailand ⋅ 🌙 25 °C

Vores endte med at være små 3 timer forsinket da vi ankommer i Bangkok. Heldigvis fik vi sovet ordentligt på flyet, og ingen af os føler os specielt ramt af jetlaggen. Måske blot fordi vi er unge og fyldt med livets energi.
    Vi stiger af toget fra lufthavnen i den indre by og falder straks i snak med togchaufføren. Han giver os. Hole gode tips og tricks, og vi stiger derfor i en Tuk Tuk for at tage en hektisk køretur imod et Thai Tourist Office i udkanten af China Town. Her bliver vi enige om at bestille diverse tog, fly og hotel billetter til de næste 2 ugers tid, hvor vinvil befinde os på nogle af Thailands mange paradis-lignende øer. Ellers bød dagen på en dejlig tur i en skøn park, lidt sightseeing og lidt streetfood.
    Nu her skal vi ud og finde noget morgenmad i byen, hvorefter vi vil besøge det store palads, og nogle af de andre mange seværdigheder.

• Leaving Denmark

March 10, 2018 in Denmark ⋅ ⛅ 0 °C

Taskerne er pakket, den tårevædede afsked er passeret, og vi venter netop nu på at kunne boarde flyet. Lettere ramte efter gårsdagens strabadser, men spændte på hvad der er i vente.
    På gensyn om 3 måneder!Read more

• Viva la Santiago de Compostella!

July 31, 2017 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Da vi for i forgårs havde 70 kilometer tilbage, besluttede vi os for at tage de sidste kilometer på 2 dage. Første dag bød på en 28 kilometers tur til byen Arzur. Det var egentlig ikke en særlig slem dag. Benene havde det godt, formen er kommet og fødderne har dannet hård hud de mest udsatte steder. Der værste var i går. Lidt over 40 km, og de sidste 10 kilometers var næsten op ad bakke hele vejen. Det er sjovt som man kan bruge 2 timer på at gå 10-12 kilometer om morgenen, og 2 timer på at gå 2-4 kilometer sidst på dagen når man er helt kvæstet.

I løbet af de sidste 300 kilometer har vi fundet ud af nogle ting om Spanien.

1) De kan ikke snakke engelsk. Hvis det ikke er et turisted sted, så er de dårligere til engelsk end dem fra Frankrig. De snakker spansk til en, man forstår lidt igennem fakter og svarer dertil på engelsk. Det forstår de ikke og 'lang historie kort': Man bruger 3 minutter på at bestille en øl og en steak.

2) man får hvad man bestiller. Står der på menukortet: 'Sandwich with Chorizo' så er det dét man får. Brød og chorizo. Ingen mayo, salat, tomat eller ost eller lignende. Kun brød og chorizo. Det gælder alle steder. Bestiller man en burger, og overser at der IKKE står 'Homemade' - så forvent ikke at det er hjemmelavet.

3) Maden. Maden er for det meste dårligere end vores danske standarder. Kødet er af og til rådt i midten (også hakkekødet), det meste smager af "opvarmede færdigretter", medmindre man besøger de dyre restauranter og paellaen er kun god de fine steder (ellers smager den færdiglavet eller blot af salt).

Nu når vi er ankommet i Santiago er det en god tur vi kan se tilbage på. Der har været op og nedture, men i sidste ende har det været det hele værd!!!
    Nu glæder vi os til at imødegå en tid uden vabler (i hvert fald uden flere vabler), i gode hotelsenge og ikke dårlige liggeunderlag, og sidst men ikke mindst - en masse fedtivitas de næste par dage! <3

• Buen Camino

July 28, 2017 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

I dag startede vi blødt ud efter den lille pause i går, hvor vi ikke fik lavet andet end at restituere. Vi gik nemlig kun 25 kilometer. Det var også fordi at vi gerne vil sove i en by der havde et supermarked, så vi kunne lave billig aftensmad - og så var 25 kilometer lige det muliges kunst.

Da vi er på de sidste 100 kilometer er der ekstra mange mennesker på vandreruten. For at få beviset for at have vandret Caminoen behøver man nemlig kun bevise at man har gået de sidste 100 kilometer. Det betyder også at der er mange mennesker der lige er ankommet og begynder at vandre nu her. Vi skal derfor være tidligere afsted og tidligere fremme ved Herbergerne for at være sikret et værelse. Det betyder også at man møder mange flere mennesker. Det i sig selv er meget fedt, men vi har fået lidt spat af at sige: ''Buenos Dias, Buen Camino'' (Godmorgen, God Camino), til alle vi møder - for det gør man hernede.

Vi har planlagt de sidste par dages vandring og har desuden fået bestilt et dejligt hotel til når vi ankommer i Santiago de Compostella, hvor vi forventer at ankomme om aftenen d. 30 Juli (i overmorgen). Nu går vi tidligt til køjs med kun 69 kilometer igen, så vi kan komme tidligt op og i gang med dagen i morgen.

• To dage - 70 kilometer

July 26, 2017 in Spain ⋅ 🌙 18 °C

Vi vågnede i går til den smukkeste solopgang i mands minde. Da vi var så højt oppe i bjergene, at vi var over dugpunktet, så lå der så stort et skylag over hele dalen, at det lignede en kæmpe sø af skyer. Da solen så brød igennem de skyer og malede dem røde og gule - wow en udsigt. Ord kan ikke beskrive det!

Vi begyndte dagen i går med en nedstigning på 3 timer. Vi tænkte (naive som vi er) at det vel er dejligt nok at gå ned ad bakke efter en lang dag op ad bakke. Hvor tog vi så grueligt fejl! Det var skisme hårdt. Efter 20 kilometer ankommer vi til en lille by hvor vi kan gå to veje. Vi er meget uenige om hvor vi skal gå hen, og vælger at slå plat eller krone om det. Jacob ender med at vinde (kun med en lille smule snyd) og vi ender ud med at gå næsten 20 kilometer mere før vi kommer til et Herberg vi kan sove hos. Vi har ikke noget ordentligt mad at spise, og dette herberg har desværre ikke nok senge til os, og vi bliver nødt til at sove på gulvet. Aldrig har en nats søvn gjort så ondt.

Vi vågner først kl. 07 i dag og gør os klar på at gå 30 kilometer til Portomarin - en lille "havne"-by der grænser op til en meget smuk sø. Gåturen i dag har ærligt talt været ret lort. Det har været omkring 40 grader i solen hele dagen (og vi har kun gået i solen), Jacobs vabler har bevæget sig op under neglene, og hvert skridt har føltes næsten som en nål der bliver stikket igennem foden. Jacob mente at man snildt kunne have anvendt denne gåtur som tortur-metode i den gamle middelalder.

I dag blev vi enige om dillemaet omkring 'det at holde pauser' når man går. Det er dejligt imens man holder pause at lufte sine fødder, drikke lidt vand, få lidt fodmassage og køle ned - men det er et helvede når man starter med at gå igen. Normalt gør det ondt at gå i de første 15-20 minutter indtil fødderne bliver lidt følelsesløse. Så er det dejlig rart at gå. Men når man starter igen efter en pause - så starter helvedet igen.
    Dette skyldes nok at vi har været tumper til at pakke og var pakket ca. dobbelt så meget tøj som vi behøver. Taskerne vejer jo næsten et ton!

Emil fandt ud af, da vi endelig efter mange timer nåede i mål, at hans vabler har rykket sig løs og hans lilletå føles som en ufødt babys tå. Vablen i sig selv var vel egentlig også større end tåen.

Men da vi så endelig ankom til byen fandt vi et fantastisk hostel. Massage, god mad, sauna, lækre toiletter dejlige senge - vi er alle enige om at folk generelt ikke værdsætter livets små glæder (såsom mad, vand, en seng og en krop der ikke gør ondt) nok i dagligdagen. Vi har besluttet at holde dagen i morgen fri for at restituere lidt.

Alt i alt en god dag ( trods en træls gåtur er det alt sammen "worth it" når man ankommer til et dejligt sted). Vi er desværre løbet tør for rom, men det kompenserede vi ved at drikke lidt af hostels bajere - Titanic ligger vel på bunden ;)

• "Mine vabler har fået vabler!"

July 24, 2017 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

I dag sov vi længe. Vi var allerede oppe kl. 07. Vi lagde godt ud med en morgenmadsbuffet på det lille 'Alberque' hvor vi sov og var derefter afsted. Dagens etape skulle nemlig være den hårdeste etape på turen. Ikke på grund af de små 28 kilometer, men på grund af den stejle stigning, havde vi fået os fortalt. De første 13 kilometer går gnidningsfrit. "What's the Fuzz about?".

Det gik i dog snart svar på. De sidste 15 kilometer var op af bakke - Hele tiden! Og ikke på en pæn lille landevej. På en meget ujævn grusvej, som vi delte med køer, heste og andre bondedyr der alle sammen ved hvordan man... Lad os sige pynter stien med deres eget personlige præg.
    Vi har oplevet stor smerte i vores fødder og skuldre på denne tur (Yes, vi indser nu at vi skulle have pakket halvt så meget tøj som vi har gjort - taskerne er alt for tunge!, men aldrig har vi haft ondt i vores ben. Sådan rigtig ondt. Det kan 15 kilometer opad godt ændre på.
    Som Jacob sagde da vi tjekkede vores fødder efter turen og han var ved at "poppe en vabel": "Neeeej!!! Mine vabler har fået vabler! Der er vabler inde under hinanden!".

Men altså... Wow hvor var dét det hele værd. Den udsigt der. Vi er målløse. Og smerten - den kureres med en god gang Ø-Vitamin, som det ses på sidste billede.